• Bellabimba

Tror du på Darwins evolutionsteori?

Detta stod att läsa p åAftonbladets hemsida, och 86% hade svarat ja, resten nej.

Men hur kan man i moderna Sverige INTE tro på evolutionsläran? Är den inte tillräckligt "sexig"?

? "Orsaken är att Darwins teori har politisk kraft, säger Fredrik Sjöberg (Aftonbladet). Att religiösa människor backar inför det naturliga urvalet är kanske inte så förvånande. Darwins värld är blodig, styrs av blinda krafter och har inget mål. Där finns ingen plats för några gudar, och människan är bara en djurart bland andra."

Jag blir alltid lika irriterad då människor förkastar evolutionsläran därför att den inte passar in i deras rosa-fluffiga sockersöta dröm om ett himelskt liv bortom detta och en snäll farbror Gud som tar hand om oss alla.

• Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?
  • Tussiluskan

Jag är utbildad psykolog och jag vet inte vart du vill komma med det här att du tror att du inte använder stora delar av din hjärna, men jag kan försäkra dig om att ialla fall jag gör det! Du har nog missuppfattat något och tror att det i vissa lägen är bättre att läsa vetenskapliga fakta än att läsa om vetenskap i Vakttornet...

Och hela DU är ett bevis på evolutionen!
    Vi kan bevisa att du är släkt med chimpansen, att du har förfäder som du utvecklats ifrån som inte var människor, osv. Det är vad jag kallar bevis. Varför har du en blindtarm eller en svanskota?

Att säga att en människa är ett bevis för att det finns en gud är inte så genomtänkt. Det finns nog inte några som helst bevis för att det finns någon gud, däremot en överväldigande mängd bevis/evidens för att vi har tillkommit genom evolutionen. Eller hur menar du att det är ett bevis att den kristna guden finns att vi finns?

hemligt skrev 2009-02-02 16:53:26 följande:
    "Tidsskrifter? Inte vetenskapliga får man anta. Att vi använder liten del av hjärnan är en sk faktoid. Man använder hela hjärnan, det blir inte minst tydligt vid skador, t.ex strokes och hjärnblödning. Det är en himla massa samspel mellan hjärnans olika delar." -Mins ärligt talat inte vart, men har läst det på flera ställen vilket gör att jag fattat tro för det. "Jag förstår det. Då du definierar vad rätt svar är, så är det naturligtvis omöjligt för mig att presentera ett svar som du accepterar om du inte vill." -Vi ser inte livet på samma sätt. Jag är inte nöjd med sjukdom och död. "Det gav jag också exempel på. Har som sagt inte så mycket med evolutionsmodellen att göra. Alltså, bara så vi inte blandar ihop äpplen med päron... evolutionsmodellen beskriver hur arter utvecklas över tiden mha genetikens arvsbegrepp och det sk naturliga urvalet m.m.. Den har inga ambitioner/syften på att beskriva ALLT. Så om du tycker evolutionen motsäger något i bibeln får du gärna bemöta det, hellre än saker som kanske bibeln säger men som inte alls har med evolution att göra (tex meningen med livet). Jag underkänner bibeln som naturvetenskaplig skrift, tex är skapelsebereäätelsen helt orealisktisk, därmed är det inte sagt att din inte har andra poänger, tex som historiskt dokument eller som tröst (uppenbarligen)" -Konstaterar att vi ser mycket olika på saken. "Antingen finns han eller så finns han inte." -Helt rätt. Hela DU är ett bevis på att Gud finns.
  • Pallas
    hemligt skrev 2009-02-02 16:57:26 följande:
    millipore skrev 2009-02-02 16:42:55 följande:
    Kanske du kan ge svar på frågan jag ställde innan?Finns det något enda bevis för att en ny art någonsin uppstått på grund av korsbefruktning eller mutationer?
    Ja: Vete.
  • Tussiluskan

Har du något bevis för att någon ny art uppstått på grund av att en kristen gud har skapat den?

Nej, trodde inte det...

hemligt skrev 2009-02-02 16:57:26 följande:
    millipore skrev 2009-02-02 16:42:55 följande:
    Kanske du kan ge svar på frågan jag ställde innan? Finns det något enda bevis för att en ny art någonsin uppstått på grund av korsbefruktning eller mutationer?
  • Tussiluskan

Varför tror du det?
    Vad är det för en kraft?
    Vad är syftet?

Airlee skrev 2009-02-02 16:53:26 följande:
    Ja, jag tror på den. Jag tror också på en kraft som varit drivande i evolutionen och ett syfte.
  • hemligt

Tussiluskan skrev 2009-02-02 17:06:35 följande:

Jag är utbildad psykolog och jag vet inte vart du vill komma med det här att du tror att du inte använder stora delar av din hjärna, men jag kan försäkra dig om att ialla fall jag gör det! Du har nog missuppfattat något och tror att det i vissa lägen är bättre att läsa vetenskapliga fakta än att läsa om vetenskap i Vakttornet... Och hela DU är ett bevis på evolutionen! Vi kan bevisa att du är släkt med chimpansen, att du har förfäder som du utvecklats ifrån som inte var människor, osv. Det är vad jag kallar bevis. Varför har du en blindtarm eller en svanskota? Att säga att en människa är ett bevis för att det finns en gud är inte så genomtänkt. Det finns nog inte några som helst bevis för att det finns någon gud, däremot en överväldigande mängd bevis/evidens för att vi har tillkommit genom evolutionen. Eller hur menar du att det är ett bevis att den kristna guden finns att vi finns?
    Vad pratar du om??? You lost me!

Ge mig bevis för schimpansen tack! =)
  • hemligt

Tussiluskan skrev 2009-02-02 17:08:47 följande:

Har du något bevis för att någon ny art uppstått på grund av att en kristen gud har skapat den? Nej, trodde inte det...
    Jäklar vad käftig du är. Ska du kriga så gå nån annan stans tack!
  • Ella 77

Japp, jag tror. Jag till och med undervisar om evolutionsteorin. som naturvetare idag känns de bevis som finns för teorin om människans utveckling realistiska och väl underbyggda.

• Eisa
    Tussiluskan skrev 2009-02-02 17:09:48 följande:
    Varför tror du det?Vad är det för en kraft?Vad är syftet?
    Fast jag tycker inte att det är riktigt sjysst att hacka sönder någon tro och tvinga någon att analysera och försvara den. Det räcker att den finns där och får personen att uppleva välmående.
  • Eisa
    Eisa skrev 2009-02-02 17:13:41 följande:
    Fast jag tycker inte att det är riktigt sjysst att hacka sönder någon tro och tvinga någon att analysera och försvara den. Det räcker att den finns där och får personen att uppleva välmående.
    någons tro, inte någon tro
Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?