Jag är utbildad psykolog och jag vet inte vart du vill komma med det här att du tror att du inte använder stora delar av din hjärna, men jag kan försäkra dig om att ialla fall jag gör det!
Du har nog missuppfattat något och tror att det i vissa lägen är bättre att läsa vetenskapliga fakta än att läsa om vetenskap i Vakttornet...
Och hela DU är ett bevis på evolutionen!
Vi kan bevisa att du är släkt med chimpansen, att du har förfäder som du utvecklats ifrån som inte var människor, osv. Det är vad jag kallar bevis. Varför har du en blindtarm eller en svanskota?
Att säga att en människa är ett bevis för att det finns en gud är inte så genomtänkt. Det finns nog inte några som helst bevis för att det finns någon gud, däremot en överväldigande mängd bevis/evidens för att vi har tillkommit genom evolutionen. Eller hur menar du att det är ett bevis att den kristna guden finns att vi finns?
hemligt skrev 2009-02-02 16:53:26 följande:
"Tidsskrifter? Inte vetenskapliga får man anta. Att vi använder liten del av hjärnan är en sk faktoid. Man använder hela hjärnan, det blir inte minst tydligt vid skador, t.ex strokes och hjärnblödning. Det är en himla massa samspel mellan hjärnans olika delar." -Mins ärligt talat inte vart, men har läst det på flera ställen vilket gör att jag fattat tro för det. "Jag förstår det. Då du definierar vad rätt svar är, så är det naturligtvis omöjligt för mig att presentera ett svar som du accepterar om du inte vill." -Vi ser inte livet på samma sätt. Jag är inte nöjd med sjukdom och död. "Det gav jag också exempel på. Har som sagt inte så mycket med evolutionsmodellen att göra. Alltså, bara så vi inte blandar ihop äpplen med päron... evolutionsmodellen beskriver hur arter utvecklas över tiden mha genetikens arvsbegrepp och det sk naturliga urvalet m.m.. Den har inga ambitioner/syften på att beskriva ALLT. Så om du tycker evolutionen motsäger något i bibeln får du gärna bemöta det, hellre än saker som kanske bibeln säger men som inte alls har med evolution att göra (tex meningen med livet). Jag underkänner bibeln som naturvetenskaplig skrift, tex är skapelsebereäätelsen helt orealisktisk, därmed är det inte sagt att din inte har andra poänger, tex som historiskt dokument eller som tröst (uppenbarligen)" -Konstaterar att vi ser mycket olika på saken. "Antingen finns han eller så finns han inte." -Helt rätt. Hela DU är ett bevis på att Gud finns.