• Bellabimba

Tror du på Darwins evolutionsteori?

Detta stod att läsa p åAftonbladets hemsida, och 86% hade svarat ja, resten nej.

Men hur kan man i moderna Sverige INTE tro på evolutionsläran? Är den inte tillräckligt "sexig"?

? "Orsaken är att Darwins teori har politisk kraft, säger Fredrik Sjöberg (Aftonbladet). Att religiösa människor backar inför det naturliga urvalet är kanske inte så förvånande. Darwins värld är blodig, styrs av blinda krafter och har inget mål. Där finns ingen plats för några gudar, och människan är bara en djurart bland andra."

Jag blir alltid lika irriterad då människor förkastar evolutionsläran därför att den inte passar in i deras rosa-fluffiga sockersöta dröm om ett himelskt liv bortom detta och en snäll farbror Gud som tar hand om oss alla.

• Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?
  • millipore

Skickade för fort;

Du, Hemligt, anser dig alltså enväldigt kunna bestämma vad meningen med livet ska vara för andra människor?
    Finns det inte ett speciellt ord för det i din tro......

• Pallas
    millipore skrev 2009-02-02 16:45:28 följande:
    Skickade för fort;Du, Hemligt, anser dig alltså enväldigt kunna bestämma vad meningen med livet ska vara för andra människor? Finns det inte ett speciellt ord för det i din tro......
    Högmod?
  • hemligt

"Tidsskrifter? Inte vetenskapliga får man anta. Att vi använder liten del av hjärnan är en sk faktoid. Man använder hela hjärnan, det blir inte minst tydligt vid skador, t.ex strokes och hjärnblödning. Det är en himla massa samspel mellan hjärnans olika delar."
    -Mins ärligt talat inte vart, men har läst det på flera ställen vilket gör att jag fattat tro för det.

"Jag förstår det. Då du definierar vad rätt svar är, så är det naturligtvis omöjligt för mig att presentera ett svar som du accepterar om du inte vill."
    -Vi ser inte livet på samma sätt. Jag är inte nöjd med sjukdom och död.

"Det gav jag också exempel på. Har som sagt inte så mycket med evolutionsmodellen att göra. Alltså, bara så vi inte blandar ihop äpplen med päron... evolutionsmodellen beskriver hur arter utvecklas över tiden mha genetikens arvsbegrepp och det sk naturliga urvalet m.m.. Den har inga ambitioner/syften på att beskriva ALLT. Så om du tycker evolutionen motsäger något i bibeln får du gärna bemöta det, hellre än saker som kanske bibeln säger men som inte alls har med evolution att göra (tex meningen med livet). Jag underkänner bibeln som naturvetenskaplig skrift, tex är skapelsebereäätelsen helt orealisktisk, därmed är det inte sagt att din inte har andra poänger, tex som historiskt dokument eller som tröst (uppenbarligen)"
    -Konstaterar att vi ser mycket olika på saken.

"Antingen finns han eller så finns han inte."
    -Helt rätt. Hela DU är ett bevis på att Gud finns.

• Airlee

Ja, jag tror på den. Jag tror också på en kraft som varit drivande i evolutionen och ett syfte.

• hemligt

R Franklin skrev 2009-02-02 16:41:54 följande:

hemligt skrev 2009-02-02 16:39:45 följande:
    Tolkar det som att du inte läste länken...
    Jag skall göra det senare då jag vill undersöka vem som författat och fakta bakom. Det är inte så lätt på engelska så det kommer att ta lite tid =) Ha tålamod!
  • Pallas
    hemligt skrev 2009-02-02 16:53:26 följande:
    -Helt rätt. Hela DU är ett bevis på att Gud finns.
    Vad innebär begreppet "bevis" för dig?
  • hemligt

millipore skrev 2009-02-02 16:42:55 följande:

Hemligt: Och ja, Darwins evolutionsteori stämmer i dagsläget. Det kommer den att göra oavsett om människor väljer att ta till sig den eller inte. Ända tills den blir överbesvisad av någon annan evedensbaserad teori.
    Kanske du kan ge svar på frågan jag ställde innan?
    Finns det något enda bevis för att en ny art någonsin uppstått på grund av korsbefruktning eller mutationer?
  • hemligt

Pallas skrev 2009-02-02 16:55:44 följande:

Vad innebär begreppet "bevis" för dig?
    Wiki, my best friend..."Ett bevis (även kallat slutledning eller härledning) är en övertygande argumentationskedja som visar att en viss slutsats (konklusion) gäller, förutsatt vissa grundvillkor (sanna eller giltiga premisser)."
    sv.wikipedia.org/wiki/Bevis
  • SkåneP

hemligt skrev 2009-02-02 16:53:26 följande:

Konstaterar att vi ser mycket olika på saken.
    Japp.

Summa sumarum:
    Du tror inte att evolutionsteorin är sann.
    Att din bild av vad evolution är stämmer dåligt med vad den vetenskapliga definitionen är förändrar inte den saken...

"Hela DU är ett bevis på att Gud finns."

...och i konsekvensens namn använder du ordet "bevis" på ett annat sätt än vad som normalt är brukligt (det enda jag kan ses som egentligt bevis på i detta sammanhang är att mina föräldrar funnits).

Med så stora skillnader i språkbruk och vad ord betyder är det förstås svårt att diskutera.
  • Pallas
    hemligt skrev 2009-02-02 17:00:26 följande:
    Wiki, my best friend..."Ett bevis (även kallat slutledning eller härledning) är en övertygande argumentationskedja som visar att en viss slutsats (konklusion) gäller, förutsatt vissa grundvillkor (sanna eller giltiga premisser)."sv.wikipedia.org/wiki/Bevis
    Ok. Med wikipedias förklaring i bakhuvudet, hur kan du då kalla min existens ett bevis för att gud finns?
Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?