• Bellabimba

Tror du på Darwins evolutionsteori?

Detta stod att läsa p åAftonbladets hemsida, och 86% hade svarat ja, resten nej.

Men hur kan man i moderna Sverige INTE tro på evolutionsläran? Är den inte tillräckligt "sexig"?

? "Orsaken är att Darwins teori har politisk kraft, säger Fredrik Sjöberg (Aftonbladet). Att religiösa människor backar inför det naturliga urvalet är kanske inte så förvånande. Darwins värld är blodig, styrs av blinda krafter och har inget mål. Där finns ingen plats för några gudar, och människan är bara en djurart bland andra."

Jag blir alltid lika irriterad då människor förkastar evolutionsläran därför att den inte passar in i deras rosa-fluffiga sockersöta dröm om ett himelskt liv bortom detta och en snäll farbror Gud som tar hand om oss alla.

• Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?
  • SkåneP

hemligt skrev 2009-02-02 16:57:26 följande:

Kanske du kan ge svar på frågan jag ställde innan?Finns det något enda bevis för att en ny art någonsin uppstått på grund av korsbefruktning eller mutationer?
    Finns det ett exempel på någon art som vars släktskap INTE kan
    härledas till andra arter?
  • Pallas
    Eisa skrev 2009-02-02 17:13:41 följande:
    Fast jag tycker inte att det är riktigt sjysst att hacka sönder någon tro och tvinga någon att analysera och försvara den. Det räcker att den finns där och får personen att uppleva välmående.
    Nej, det räcker inte. På personbasis, visst, men inte när troende lägger sig i hur samhället skall utformas och vilka värdegrunder det ska vila på och vad som är "sant" och inte.
  • Eisa
    Pallas skrev 2009-02-02 17:17:48 följande:
    Nej, det räcker inte. På personbasis, visst, men inte när troende lägger sig i hur samhället skall utformas och vilka värdegrunder det ska vila på och vad som är "sant" och inte.
    Vem säger att ovanstående troende person lägger sig i hur samhället utformas?
    Är det sjysst att utgå ifrån att någon tro är förstörande?
  • Eisa
    Eisa skrev 2009-02-02 17:19:18 följande:
    Vem säger att ovanstående troende person lägger sig i hur samhället utformas?Är det sjysst att utgå ifrån att någon tro är förstörande?
    någons
  • hemligt

SkåneP skrev 2009-02-02 17:16:05 följande:

hemligt skrev 2009-02-02 16:57:26 följande:
    Finns det ett exempel på någon art som vars släktskap INTE kan härledas till andra arter?
    Har ännu inte sett någon art utvecklas utan alla stannar som de är skapta =)
  • Airlee

Tussiluskan skrev 2009-02-02 17:09:48 följande:

Varför tror du det? Vad är det för en kraft? Vad är syftet?
    Samma frågor som jag ställer mig själv hela tiden. Nej men, det är otroligt svårt att sätta ord på. Jag pratar sällan om det för det är så personligt och färgat av mina egna upplevelser. Men jag kallar den kraften "Gud" för jag känner att det passar bäst, trots att jag inte betraktar den som en person (och definitivt inte som en gubbe med skägg, i den mån min Gud har ett kön så har den kvinnlig prägel). För mig visar den sig i allt det vackra som är skapat och allt vackert som vi, som är skapade, i vår tur själva skapar. Poesi, konst, musik, sådant som berör vårt innersta och lyfter oss till en högre själslig nivå. Och den fantastiska kraften i våra känslor som ibland är så stark att den liksom går utanför oss själva, både kärlek och hat, lycka och sorg. Det är gudomligt för mig. Det är egentligen mer en åskådning, ett sätt att se världen, än en tro. Vad syftet är vet jag inte och jag tror inte att det är meningen att jag ska veta det heller. Men ibland hoppas jag att syftet är nuet, varje ögonblick. Att det någonstans i världen i den här sekunden händer eller skapas någonting så underbart att det väger upp för och rättfärdigar vår existens med allt lidande den kan innebära.

Det var den korta versionen.
  • SkåneP

hemligt skrev 2009-02-02 17:21:12 följande:

Har ännu inte sett någon art utvecklas utan alla stannar som de är skapta =)
    Säger du det? Tala om det för de ständigt muterande virus om drabbar oss med jämna mellanrum.

Eller nej, det är ju inte evolution, det är kanske något annat...
  • Eisa
    Airlee skrev 2009-02-02 17:22:24 följande:
    Tussiluskan skrev 2009-02-02 17:09:48 följande: Samma frågor som jag ställer mig själv hela tiden. Nej men, det är otroligt svårt att sätta ord på. Jag pratar sällan om det för det är så personligt och färgat av mina egna upplevelser. Men jag kallar den kraften "Gud" för jag känner att det passar bäst, trots att jag inte betraktar den som en person (och definitivt inte som en gubbe med skägg, i den mån min Gud har ett kön så har den kvinnlig prägel). För mig visar den sig i allt det vackra som är skapat och allt vackert som vi, som är skapade, i vår tur själva skapar. Poesi, konst, musik, sådant som berör vårt innersta och lyfter oss till en högre själslig nivå. Och den fantastiska kraften i våra känslor som ibland är så stark att den liksom går utanför oss själva, både kärlek och hat, lycka och sorg. Det är gudomligt för mig. Det är egentligen mer en åskådning, ett sätt att se världen, än en tro. Vad syftet är vet jag inte och jag tror inte att det är meningen att jag ska veta det heller. Men ibland hoppas jag att syftet är nuet, varje ögonblick. Att det någonstans i världen i den här sekunden händer eller skapas någonting så underbart att det väger upp för och rättfärdigar vår existens med allt lidande den kan innebära. Det var den korta versionen.
    Så otroligt bra skrivet, kan bara hålla med.
  • Airlee

Eisa skrev 2009-02-02 17:25:44 följande:

Så otroligt bra skrivet, kan bara hålla med.
    Tack ska du ha, det är alltid roligt när någon uppskattar ens flummande.
Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?