• Bellabimba

Tror du på Darwins evolutionsteori?

Detta stod att läsa p åAftonbladets hemsida, och 86% hade svarat ja, resten nej.

Men hur kan man i moderna Sverige INTE tro på evolutionsläran? Är den inte tillräckligt "sexig"?

? "Orsaken är att Darwins teori har politisk kraft, säger Fredrik Sjöberg (Aftonbladet). Att religiösa människor backar inför det naturliga urvalet är kanske inte så förvånande. Darwins värld är blodig, styrs av blinda krafter och har inget mål. Där finns ingen plats för några gudar, och människan är bara en djurart bland andra."

Jag blir alltid lika irriterad då människor förkastar evolutionsläran därför att den inte passar in i deras rosa-fluffiga sockersöta dröm om ett himelskt liv bortom detta och en snäll farbror Gud som tar hand om oss alla.

• Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?
  • hemligt

Svar på TS fråga, Nej.

Det är för många oklara saker och faktumet att de flesta forskare tror på Gud gör ju saken ganska klar.
    Evolutionen är en kul pryl, men inget mer för mig =)

• AstraTrillian

hemligt skrev 2009-02-02 14:24:14 följande:

Svar på TS fråga, Nej. Det är för många oklara saker och faktumet att de flesta forskare tror på Gud gör ju saken ganska klar. Evolutionen är en kul pryl, men inget mer för mig =)
    Oooops, vilka forskare tror på gud? Exakt vad är oklart?
  • Tygtiiger

hemligt skrev 2009-02-02 14:24:14 följande:

Svar på TS fråga, Nej.Det är för många oklara saker och faktumet att de flesta forskare tror på Gud gör ju saken ganska klar.Evolutionen är en kul pryl, men inget mer för mig =)
    Fast de flesta naturvetenskapliga forskare tror faktiskt inte på gud - alla undersökningar som gjorts i frågan visar tvärtom, att andelen som tror på gud är mycket högre i befolkningen i övrigt jämfört med bland yrkesverksamma naturvetare. Hög utbildning är negativt korrelerat med gudstro.
  • hemligt
    AstraTrillian skrev 2009-02-02 14:31:14 följande:
    Oooops, vilka forskare tror på gud? Exakt vad är oklart?De kan inte förklara:
    Varför människan har ett inre system där man vill vara odödlig.
    Varför vi utvecklas fram till 30 och sen vänder och går mot döden.
    Varför vi inte andvänder hela våran hjärna.
    Vad meningen med livet är.
    Varför Bibeln finns, och den är världens mest spridda bok.

sist men inte minst.. Varför Gud svarar på mina Böner om han nu inte finns! ;)

Sen vill jag även ha svar på frågan, finns det något enda bevis för att en ny art någonsin uppstått på grund av korsbefruktning eller mutationer?

Har inte namn som jag kan rapa upp på forskare, men har läst om många som man tycker borde ha sitt på det torra om deras teori nu vore sann.... ;)
  • hemligt
    Tygtiiger skrev 2009-02-02 14:45:59 följande:
    Fast de flesta naturvetenskapliga forskare tror faktiskt inte på gud - alla undersökningar som gjorts i frågan visar tvärtom, att andelen som tror på gud är mycket högre i befolkningen i övrigt jämfört med bland yrkesverksamma naturvetare. Hög utbildning är negativt korrelerat med gudstro.se mitt svar ovan =)
  • hemligt

Velour skrev 2009-02-02 13:01:59 följande:

Naturligtvis tror jag på det! Detta, till skillnad mot religion, är vetenskapligt riktigt. Det har lagts tid på observationer, olika tester och annan empiri för att komma fram till detta resultat, till skillnad mot religion där inga observationer gjordes av utvecklingen av arterna men ändå lägger fram ett färdigt "underlag" som tyvärr av miljarder ses som sanning. Eftersom man än idag kan se mutationer och annan utveckling av arter, kan vetenskapen lätt sopa golvet med religion i frågan om både livets uppkomst och evolutionsläran.
    Lite kul läsning om mutationer som jag läste i The Encyclopedia Americana: ?Det faktum att de flesta mutationer är skadliga för organismen förefaller svårt att förena med tanken att mutationer är källan till evolutionens råmaterial. Mutanter som illustreras i läroböcker i biologi är i själva verket en samling missfoster och monster, och mutationerna tycks snarare vara en destruktiv än en konstruktiv process.? ? 1977, band 10, sidan 742.

Hehe... rätt skoj =)
  • SkåneP

hemligt skrev 2009-02-02 15:01:08 följande:

De kan inte förklara:Varför människan har ett inre system där man vill vara odödlig.
    Har man?

"Varför vi utvecklas fram till 30 och sen vänder och går mot döden."

Vänder? Jag är utvecklats och läst mig mycket sedan jag fyllde 30.

"Varför vi inte andvänder hela våran hjärna."

Det gör vi.

"Vad meningen med livet är."

Jodå. Det är att föra gener vidare till nästa generation.

"Varför Bibeln finns, och den är världens mest spridda bok."

Antagligen av samma anledning som Koranen.

"Varför Gud svarar på mina Böner om han nu inte finns!"

Du, nästan gång du har honom på tråden, kan du väl fråga vad där är som gör dina böner så viktiga att han ägnar dem sin uppmärksamhet men skiter i de miljarder som lidit oerhörd nöd under historiens gång.

"finns det något enda bevis för att en ny art någonsin uppstått på grund av korsbefruktning eller mutationer?"

Haha. En kreationist som kräver bevis.
    Tips, rikta din skepsis där den förtjänar det.
  • Missimo84

Jamen ABOSLUT!!! Och så tror jag på den om rödluvan och vargen också, och kalle anka, jultomten och tand fen.

• SkåneP

SkåneP skrev 2009-02-02 15:13:54 följande:

Jag är utvecklats och läst mig mycket sedan jag fyllde 30
    Skriver Yoda jag gör som.

Menar förstås "Jag har utvecklats och lärt mig mycket sedan jag fyllde 30"
  • hemligt

- Ja kanske alla utom du då ;)

- Men du kanske inte är lika snygg som när du var 25-30 ;) Jag talade om degenereringen av människan.

-Bevis för att vi använder hela hjärnan?

-Din mening med livet var ju kul... haha... Jag hade nog sagt att du inte har svar på frågan! Utan bara har funnit dig i faktumet vi föds, äter sover, jobbar, skiter och dör...

-Ser inte vad Koranen har med världens mest spridda bok att göra.

-Varför inte ställa honom frågan själv. Men ett tips är att ställa den trevligare om du vill ha svar ;)

-Inget svar, bara lite spydighet som inte ger någon vikt till frågan.

SkåneP skrev 2009-02-02 15:13:54 följande:
    hemligt skrev 2009-02-02 15:01:08 följande:
    Har man? "Varför vi utvecklas fram till 30 och sen vänder och går mot döden." Vänder? Jag är utvecklats och läst mig mycket sedan jag fyllde 30. "Varför vi inte andvänder hela våran hjärna." Det gör vi. "Vad meningen med livet är." Jodå. Det är att föra gener vidare till nästa generation. "Varför Bibeln finns, och den är världens mest spridda bok." Antagligen av samma anledning som Koranen. "Varför Gud svarar på mina Böner om han nu inte finns!" Du, nästan gång du har honom på tråden, kan du väl fråga vad där är som gör dina böner så viktiga att han ägnar dem sin uppmärksamhet men skiter i de miljarder som lidit oerhörd nöd under historiens gång. "finns det något enda bevis för att en ny art någonsin uppstått på grund av korsbefruktning eller mutationer?" Haha. En kreationist som kräver bevis. Tips, rikta din skepsis där den förtjänar det.
Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?