• låjsan1

Hjärtebarn

Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

www.hjartebarn.se/
    www.mun-h-center.se/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.hjart-lungfonden.se/barnhjartan
    www.barnhjartcentrum.se/
    -------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
  • Svar på tråden Hjärtebarn
  • Elliot Lönn

Oki doki! då föstår jag...hittade deras hemsida så jag har läst lite!

• Trolletmilla

Lilla My i Finland skrev 2009-02-08 20:04:27 följande:

Trolletmilla - har hört med en bekant som studerar i Umeå så hon skulle köpa ett åt mej. Blir lite invecklat med portokostnader och sånt då jag bara tänkte understöda svenska hjärtebarnsfonden då det inte finns nån hjärtebarnsvecka/månad här i Finland...
    AAA ok då får du ju en iallafall det är ju huvudsaken
  • helma
    MoM skrev 2009-02-08 20:03:13 följande:
    ACE är ett försäkringsbolag som försäkrar även medfödda hjärtfel och andra svårare diagnoser. Dock har de 1 års "karens" eller vad man kan kalla det för. man måste alltså varit försäkrad där 1 år innan man kan få ut något från den.
    Vi ringde och pratade med dem iom att så många pratar sig varma för dem men seriöst det är ju så klyddigt så det finns inte... för de har ingen sjukförsäkring utan bara en olycksfallsförsäkring som dock täcker sjukhusvistelser.... Känner bara att har man redig otur kan de säkert hävda att hjärtfelet inte ska ersättas... Fick liksom inget direkt svar när vi försökt maila eller prata med dem på telefon. För vore ju skönt att få lite extra pengar vid sjukhusvistelse....
  • Fröken Julie

Hmm det verkar inte helt lätt det där med försäkringar! Cornelias hjärtfel är ju inte medfött men egentligen känns det inte som att det spelar någon roll, men det gör det visst. FÅr väl ringa försäkringsbolaget och höra vad man kan få ersättning för.

• Lotta m Tova

Hej!

Vill bara berätta att jag och många hjärtebarnsföräldrar har fått ut pengar för sjukhusvistelse.
    Jag fick ut dryg 7000:- kr för ca 3 veckor.

Hälsn Lotta

helma skrev 2009-02-08 20:38:29 följande:
    Vi ringde och pratade med dem iom att så många pratar sig varma för dem men seriöst det är ju så klyddigt så det finns inte... för de har ingen sjukförsäkring utan bara en olycksfallsförsäkring som dock täcker sjukhusvistelser.... Känner bara att har man redig otur kan de säkert hävda att hjärtfelet inte ska ersättas... Fick liksom inget direkt svar när vi försökt maila eller prata med dem på telefon. För vore ju skönt att få lite extra pengar vid sjukhusvistelse....
  • Murvel30

Jag fick ut ca 8000kr från ACE vid Linus andra operation. 1 vecka på sjukhus och under vård av barn tiden hemma...

• Klunsen111

Bara en dag kvar hemma innan operationen. Känns konstigt. Ska packa till brorsorna som ska bo hos mormor och morfar. Glömmer väl hälften!! De kan ju hämta saker hos oss för vi bor på samma ort så det gör inte så mycket.

Värre är det med det vi ska ta med oss. Där måste jag ju tänka till lite. Hur man nu gör det när man känner sig helt mosig i hjärnan. Stängde t om av väckarklocka i sömnen i natt. Det händer inte ofta. Trodde att det var fel på den men det var det inte...

Brummelisa och bea 79: Hur går det med bebisarna? Vill de ut?

• Ziggystardust

Klunsen111 skrev 2009-02-09 09:11:41 följande:

Bara en dag kvar hemma innan operationen. Känns konstigt. Ska packa till brorsorna som ska bo hos mormor och morfar. Glömmer väl hälften!! De kan ju hämta saker hos oss för vi bor på samma ort så det gör inte så mycket. Värre är det med det vi ska ta med oss. Där måste jag ju tänka till lite. Hur man nu gör det när man känner sig helt mosig i hjärnan. Stängde t om av väckarklocka i sömnen i natt. Det händer inte ofta. Trodde att det var fel på den men det var det inte... Brummelisa och bea 79: Hur går det med bebisarna? Vill de ut?
    Vi tänker på er och vet precis hur ni har det just nu! Skönt att få operationen bortgjord samtidigt som det är så otrevligt med en operation på en sån liten. Bara man får med sig ett par ombyten kläder och hygienartiklar så klarar man sig rätt bra, vi hade med oss alldeles för mycket! Men vi skulle nog packa likadant igen och inte lära oss!
  • Farbror Matik

Klunsen111 skrev 2009-02-09 09:11:41 följande:

Bara en dag kvar hemma innan operationen. Känns konstigt. Ska packa till brorsorna som ska bo hos mormor och morfar. Glömmer väl hälften!! De kan ju hämta saker hos oss för vi bor på samma ort så det gör inte så mycket. Värre är det med det vi ska ta med oss. Där måste jag ju tänka till lite. Hur man nu gör det när man känner sig helt mosig i hjärnan. Stängde t om av väckarklocka i sömnen i natt. Det händer inte ofta. Trodde att det var fel på den men det var det inte... Brummelisa och bea 79: Hur går det med bebisarna? Vill de ut?
    Vi tyckte också det var svårt att packa i det tillstånd man var i dagarna innan. Antagligen därför vi tog med oss för mycket, men när hjärnan inte riktigt funkar som den ska tar man hellre med för mycket än för lite.

Hoppas allt kommer att gå bra. Tror ni att ni kommer att uppdatera något om hur det går för er?
Svar på tråden Hjärtebarn