• låjsan1

Hjärtebarn

Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

www.hjartebarn.se/
    www.mun-h-center.se/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.hjart-lungfonden.se/barnhjartan
    www.barnhjartcentrum.se/
    -------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
  • Svar på tråden Hjärtebarn
  • Tifastar

caarroline skrev 2009-02-07 15:31:15 följande:

Tifastar skrev 2009-02-07 14:06:03 följande:
    Men fick ni byta då? Jag har förstått det så att man tillhör vanligtvis det sjukhus man haft från början. De famijen här i Östersund som börjat i Lund är kvar i Lund trots att norrland hör till GBG.
    Oj mitt inlägg blev nå lite svamligt märtke jag. Julian är under 1 år så vi hara bara varit i Gbg... tror att äldre barn går kvar i Lund.
  • Tifastar

En fråga ang att "stå"... Julian är 9,5 månad och stödjer INTE på benen när jag håller honom under armarna. Däremot sprattkar han som en tok o har raka ben när han ligger ner.

Jag är farao rädd att det ska vara nå fel på hans ben, eftersom han inte förstår hur/att man ska använda sina ben o sätta ner dom...

Som det känns nu kommer han aldrig att börja krypa/stå upp mot saker...

• Små Hjärtan
    Tifastar skrev 2009-02-07 18:29:21 följande:
    En fråga ang att "stå"... Julian är 9,5 månad och stödjer INTE på benen när jag håller honom under armarna. Däremot sprattkar han som en tok o har raka ben när han ligger ner. Jag är farao rädd att det ska vara nå fel på hans ben, eftersom han inte förstår hur/att man ska använda sina ben o sätta ner dom... Som det känns nu kommer han aldrig att börja krypa/stå upp mot saker...
    Att stå tog lång tid för Trinity att lära sig. Hon var nog 10 eller 11 månader när hon börja.
    Kan inte leva utan mina underbara barn
  • Klunsen111

Ni som har små barn som opererats för VSD: Hur länge var ni på sjukhuset efter op.? Hur länge låg barnet på IVA?

Nu närmar det sig för oss...

• Lotta m Tova

Hej!

Tova stödde(böjs det så?) inte heller på benen när hon var nio månader, hon reste sig nog först när hon var 11-12 månader och gick när hon var 14 1/2 månader, men jag var faktiskt inte orolig.

Min son reste sig och började gå vid samma ålder och han är hjärtfisk.

Tror inte du behöver vara orolig, är han bättre finmotoriskt? Det har bägge mina varit och är fortfarande.

En fråga ang att "stå"... Julian är 9,5 månad och stödjer INTE på benen när jag håller honom under armarna. Däremot sprattkar han som en tok o har raka ben när han ligger ner.Jag är farao rädd att det ska vara nå fel på hans ben, eftersom han inte förstår hur/att man ska använda sina ben o sätta ner dom...Som det känns nu kommer han aldrig att börja krypa/stå upp mot saker...
  • låjsan1
    En fråga ang att "stå"... Julian är 9,5 månad och stödjer INTE på benen när jag håller honom under armarna. Däremot sprattkar han som en tok o har raka ben när han ligger ner.Jag är farao rädd att det ska vara nå fel på hans ben, eftersom han inte förstår hur/att man ska använda sina ben o sätta ner dom...Som det känns nu kommer han aldrig att börja krypa/stå upp mot saker...
    Hur uppför han sig i gåstol?, om ni har en vill säga. Jonathan sitter i sin gå stol rätt mycket och tar sig lite hit å dit däremot vägrar han rulla till mage eller ligga på mage men om jag ställer honom på alla fyra kan han stå å vagga en liiiten stund sen blir han tok arg.
  • Johannas mamma
    Klunsen111 skrev 2009-02-07 18:56:43 följande:
    Ni som har små barn som opererats för VSD: Hur länge var ni på sjukhuset efter op.? Hur länge låg barnet på IVA?Nu närmar det sig för oss...
    Johanna opererades på en lördag och fick lämna IVA på söndag fm. Fredagen blev vi utskrivna och fick åka hem igen.
  • Fröken Julie

Små hjärtan: Jättefin artikel, verkligen! Måste säga att ni framstår att vara väldigt lugna och sansade föräldrar! Vill nog påstå att jag också är det FÖRUTOM NU!!!! Vill bara ha den där operationen gjord! Jag arbetar på skola och skulle berätta för barnen i fredags att jag kommer vara hemma med min dotter under en längre tid för att hon är hjärtsjuk och ska opereras (vilket jag inte delgett barnen tidigare). Men det slutade med att jag blev jätteledsen och var tvungen att gå därifrån och en kollega fick ta över..... :) Pedagogiskt eller hur!!!

• brumme lisa

Fröken Julie skrev 2009-02-07 21:24:14 följande:

Pedagogiskt eller hur!!!
    Finns väl ett stort + i att barnen får se att man har känslor?
Svar på tråden Hjärtebarn