• låjsan1

Hjärtebarn

Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

www.hjartebarn.se/
    www.mun-h-center.se/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.hjart-lungfonden.se/barnhjartan
    www.barnhjartcentrum.se/
    -------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
  • Svar på tråden Hjärtebarn
  • willsam

Hjärtemax- Jag gav felicia proviva blåbär när hon var magsjuk. det blev bättre redan dagen efter. hon bajsade ca 1 gång i timmen och var alldeles sönderfrätt i rumpan trots att vi smorde hela tiden=(
    Usch det är så jobbigt för dom små med magsjuka.
    Det man ska vara uppmärksam på är om barnet verkar taget. Inte äter etc. Väldigt konstigt att dom skickade hem er. Felicia hade varit magsjuk i 1 dygn, och salterna i kroppen var helt upp och ner vända. Om det inte blir bättre får ni åka in igen.
    Man säger att dom inte ska vara dåliga i magen mer än en vecka då måste man söka vård! Det står på sjukvårdsupplysningens hemsida.
    Hoppas han mår bättre idag
    När är du beräknad till?
    Felicia ska också bli storasyster i September. Dom flesta tycker väl att vi är galna. men det blir så när jag och gubben bara behöver titta på varandra för att bli gravid. hehe
    1år och 1 månad blir det emellan dom... men det är 1 år och 3 månader emellan pojkarna så jag vet vad jag ger mg in på. tror jag..... haha
    kramar

• Klunsen111

Grattis Willsam!! Vad roligt! (och lite galet!!) Det blir ju mycket jobb... Men det är ju värt allt slit. Man får ju igen tusenfalt!!

• Johannas mamma
    Svar på #506
    hjärtemax skrev 2009-03-08 08:17:13 följande:
    Hejsan!!hoppas att allt e bra med er andra..längesen jag var här nu.. (har gått in i vecka 12 nu!)liten uppdat:var med max på östra barnakuten i tisdags då han hade sån diaree o med tanke på impuganet så tyckte sjukvårdsupplysningen att vi skulle åka in, sagt o gjort kommer dit o när läkaren kommer ser han förvånat på mej som att vad gör du här? jag har hört att man ska vara extra uppmärksam när man har hjärtbarn o ang magsjukan..han sa till mig, ta bort impuganet i 7-10 dagar, så har du några frågor innan du åker hem?blev helt chockad, max som nästan inget hade ätit på 2 dar mm. sjuksköterska gav han massa socker lösning o så klart var han ju jättepigg när läkaren kom han sa att vi skulle undvika mjölkprodukter o max skulle bara ha majs välling..men nu har han vart jätte dålig i magen i 1 vecka, bajsar igenom kläderna 4-7 ggr dag..VAD ska jag göra för att få han mer stabil i magen?????tycker så synd om honom..
    Jag brukar ge Johanna majsvälling o blåbärssoppa när hon blir kass i magen. Så brukar jag även göra vätskersättning så hon får i sej tillräckligt med vätska. Hoppas han blir bättre snart..
  • hjärtemax
    Svar på #511
    hej!

jag e åxo beräknad i september, troligtvis den 27e..

många tycker åxo att jag e galen som skaffar en nummer 4a o när max e hjärtsjuk..
    men jag tror faktist att det blir till max bästa att bli storebror!
    han kommer alltid ha nån att leka med som vet hur mycket han orkar mm. han kommer inte bli lika bortskämd heller om han inte e minst o får lära sig mycket på egenhand..
    kommer vara 18 månader mellan dem :)

ah, tycker det var så konstigt att bli hemskickad, ssk ville sätta kanyl på honom, (för o sätta dropp) o kom med grejjer o hittade inget bra ställe o sätta det på, sa att han brukar få i huvudet.. så hon skulle vänta på läkaren, o hon blev förvånad att vi blev hemskickade..

har nu handlat in hälsofilen, blåbärs soppa, blåbärs pure..
    får väl se om det blir nån ändring, annars ringer jag till hjärtsköterskan i morgon..

var dock inne på gynakuten samma dag som jag var med max på östra, började störtblöda utanför östra o trodde då attt jag hade kissat ner mig eller att vattnet hade gåtto tydligen var det ett blodkärl som hade spruckit..
    fick tabl som stoppade blödningen o de funkade bra..

livet känns ibland lite kaos, men hoppas det lugnar ner sig snart!!

grattis till graviditeten, vilket datum ska ni ha?
  • Keewii

Halloj allihopa!
    Hoppas ni haft en bra helg.
    Här hemma börjar det knyta sig i magen på mig...
    Imorgon är det dags för Kevin UL.
    Vi ska få besked om det blir op eller inte.
    Jag hoppas hoppas det ser bättre ut nu.
    Kommer nog inte sova mycket inatt.
    Han har iallafall börjat gå upp i vikt, vilket är jätteskönt!
    Kram till er alla

Julia & Kevin mina älsklingar
  • willsam
    Svar på #514
    hjärtemax skrev 2009-03-08 12:31:15 följande:
    hej!jag e åxo beräknad i september, troligtvis den 27e..många tycker åxo att jag e galen som skaffar en nummer 4a o när max e hjärtsjuk..men jag tror faktist att det blir till max bästa att bli storebror!han kommer alltid ha nån att leka med som vet hur mycket han orkar mm. han kommer inte bli lika bortskämd heller om han inte e minst o får lära sig mycket på egenhand..kommer vara 18 månader mellan dem :)ah, tycker det var så konstigt att bli hemskickad, ssk ville sätta kanyl på honom, (för o sätta dropp) o kom med grejjer o hittade inget bra ställe o sätta det på, sa att han brukar få i huvudet.. så hon skulle vänta på läkaren, o hon blev förvånad att vi blev hemskickade..har nu handlat in hälsofilen, blåbärs soppa, blåbärs pure..får väl se om det blir nån ändring, annars ringer jag till hjärtsköterskan i morgon..var dock inne på gynakuten samma dag som jag var med max på östra, började störtblöda utanför östra o trodde då attt jag hade kissat ner mig eller att vattnet hade gåtto tydligen var det ett blodkärl som hade spruckit..fick tabl som stoppade blödningen o de funkade bra..livet känns ibland lite kaos, men hoppas det lugnar ner sig snart!!grattis till graviditeten, vilket datum ska ni ha?
    Det är beräknat till den 27/9 hehe. vilket sammanträffande! men det kommer att bli 2 veckor tidigare ca då jag måste snittas, pga. 2 tidigare snitt. vi får väl se, datum brukar ju bli ändrat på UL.
    Ja, det verkar vara det att man har ett hjärtsjukt barn som alla tycker att man är tokig. Men jag vill gärna ha den där bebisperioden en sista gång. =)
    kram
  • hjärtemax

jag ska nog åxo ha 2v innan då jag har bett om igångsättning denna gång :D

bara pga max, måste ha nån som kan ta hand om han när ja åker in nån han känner som kan hans mediciner osv.
    vi har ju inget körkort heller..

men min bm sa att de e klart ja ska få de o de var inga problem!

• SABL

Hej tjejer! Länge sen jag var in och läste, tänkte bara skriva av mig lite.
    Nu börjar nojjan komma igen efter förra ultraljudet, den 17:de ska vi träffa Dag igen och då ska han titta på lill-hjärtat igen. Har känt mig ganska lugn då de säger att det troligtvis inte är nått som är "farligt". Men jag oroar mig ändå...

• Hjärteprinsen 2006

Nu sover Filip och ja tar det lungt har varit hos våran nya stödperson det känns toppen känner henne sen innan med så, de är gott.

Filip är förkyld o hostar stackare, men han håller humöret uppe iallfall.
    men sover mera nu.. bra att han kan sova iallfall..
    ingen feber hade han som tur var.

• vamme

Hejsan, Hur resonerar ni som vill ha fler barn.. Väntar ni till erat hjärtbarn är färdigopererat eller hur tänker ni? Vill veta av ren nyfikenhet.

Svar på tråden Hjärtebarn