• låjsan1

Hjärtebarn

Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

www.hjartebarn.se/
    www.mun-h-center.se/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.hjart-lungfonden.se/barnhjartan
    www.barnhjartcentrum.se/
    -------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
  • Svar på tråden Hjärtebarn
  • willsam

Det var dåligt att du inte kan få en tidigare tid!!! Inte roligt att vänta med något sådant! kram

• AM 72

Många som väntar och kämpar...
    Jag undrar, hur har era barns magar varit? Vår Jakob är tre månader och har fått Calogen vid sidan av amningen några veckor, och han bajsar nu var tredje dag mot tidigare flera ggr /dag. Sen några dagar äter han också sondnäring i flaska (men det funkar inget vidare...). Imorgon blir det sond, ska bli skönt, trodde aldrig jag skulle tycka det. Vanligt att bli förstoppad av Calogen? Hur påverkar sondnäringen (Infantrini)?

• willsam

AM72- När man ammar så kan det gå flera dagar mellan bajsningarna. om din son inte verkar ha ont i magen så ska du nog inte bekymmra dig över det. Min första son bajsade bara på torsdagar under 3 månader när jag ammade.. men det blev en riktig bajsdag!! hehe
    Felicia äter infatrini och har gjort det hela sitt liv. hon bajsar 1-2 ggr/dag. ett tag hade hon calogen i sin infatrini oxå. men jag märkte ingen skillnad.. det är nog väldigt individuellt. det viktiga är att barnet mår bra. kram

• willsam

AM72- Åh, det är bara roligt när man får dela med sig av egna erfarenheter!

• helma
    hjärtemax skrev 2009-03-12 13:16:44 följande:
    SNÄLLA ni.. ni som har hjärtbarn, o blivit gravida efter.. när har ni fått göra hjärtul på bebis? jag har fått en tid, o kommer då vara i v 20+ känns sent.. har panik o ångest.. är så rädd att hamna där igen o vi vill inte gå igenom detta en gång till.. så ni som har vart gravida efter, berätta gärna hur ni har känt inför det kommande mm. känner mig helt nu tankes lös.. ni får gära skicka privat mess om ni vill! kram
    Hej hej.....
    Vi fick göra ett extra UL i v.15 för jag mådde så dåligt DOCK kan de inte se så mkt då utan det är mest gissningar om allt är OK med bebisen. I v.20 kan de se de stora blodkärlen mm - men de kan fortfarande inte se allt ... så därför vill de helst inte göra UL för tidigt för de kan ändå inte säga så mycket...

F´låt nu blev det kanske rörigt men sitter med min lilla i famnen och hon är snorig och ledsen men du får gärna inboxa om du har funderingar....

På något sätt kan jag iaf säga att jag var lugn denna grav, nojjade någon gång men sen chansen/risken att få en hjärtis till var ju inte stor och varför skulle vi drabbas igen?? Kanske väldigt naivt men någonstnas måste man slå bort tankarna annars äter de upp en...

Vet att jag å andra skriivt om detta tidigare i denna tråd eller kanske något tråd innan, sök och se om du hittar det
  • cathil

Tack för svaren, de hjälpte mig i mina funderingar.

Jag har kontaktat kuratorn på habiliteringen så jag ska fråga henne om råd också, men de bästa svaren sitter nog inte hon på utan ni som har erfarenhet.

Hoppas att allt går bra för er i denna tråd.

Kram/cathrine

• emilalva

Hjärtemax:
    Blev lite tokigt...

Jag fick iallafall göra tidigt ultraljud i vecka 14 tror jag det var. Läkaren där sa att hon hade missat en hypoplast som hon undersökt i den veckan men att de tyckte att de såg alla 4 hjärtkammrarna. Sedan var jag på riktat ultraljud i vecka 18 och då sa hon att de ser både stora och små fel med hjärtat. Stora fel ser det iallfall då. Ska tillbaka nu i vecka 30 för kontroll.

Konstigt att du inte har blivit erbjuden tidigt ultraljud. Här i Norge blir alla hjärtebarnsmammor undersökta på rikshospitalet i Oslo för kontroll. Jag ringde hjärtsjuksköterskan där som fixade allt. Finns det ingen sådan i Gbg eller Lund som kan ordna med det?

Hoppas det ordnar sig !

Kram Petra

• Klunsen111

Här går det inget vidare med flaskmatningen... Harry äter väl 30-40ml per mål själv sen vill han inte mer. Antingen så somnar han och är omöjlig att väcka utan att han blir förtvivlad eller så skriker han efter en stund. Han tar i alla fall flaskan utan att skrika en lång stund före nu. Alltid något... Ska prata med dietisten på telefon i morgon så kanske hon har något tips. Jag tycker Minimaxen är väldigt trög att få igenom sonden. Har bara matat ett mål med enbart Minimax ännu men det är ju meningen att det bara ska vara den maten han ska få nu. Jättetrögt att trycka ihop sprutan!

Annars verkar han må bra och jag tror han blir väldigt mätt för han sover bra och verkar nöjd. Bara han ville äta själv också!!

Känner ändå att vi är väldigt lyckligt lottade att allt gått så bra så jag har väl liksom "råd" att trixa lite med matningen. Det är ju inget som är farligt på något sätt. Bara jobbigt.

Kram till alla som behöver en!!

Svar på tråden Hjärtebarn