• låjsan1

Hjärtebarn

Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

www.hjartebarn.se/
    www.mun-h-center.se/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.hjart-lungfonden.se/barnhjartan
    www.barnhjartcentrum.se/
    -------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
  • Svar på tråden Hjärtebarn
  • emilalva

Små hjärtan:

Var på hjärteföreningsträff här i Norge i helgen där vi diskuterade detta med operationstidpunkt. Enligt mammorna här som har barn som gått igenom TCPC så gick de över här i Norge till att operera barnen senare för något år sedan. De vill att de ska väga mellan 15-16 kg innan de operarar. Detta är som sagt bara det jag hört av andra mammor men vår kirurg sa att barnen oftast har det väldigt fint mellan BCPC och TCPC så att det inte gör något att man väntar (om det nu inte tillstöter något speciellt förstås).

Vi väntar också på TCPC men som jag förstått det här så kommer de inte att göra den för Alva väger 15-16 kg dvs mellan 2-5 år. Men som sagts innan så tycker väl varje sjukhus/land att de gör rätt.

/Petra :)

• Små Hjärtan
    emilalva skrev 2009-03-10 11:08:37 följande:
    Små hjärtan: Var på hjärteföreningsträff här i Norge i helgen där vi diskuterade detta med operationstidpunkt. Enligt mammorna här som har barn som gått igenom TCPC så gick de över här i Norge till att operera barnen senare för något år sedan. De vill att de ska väga mellan 15-16 kg innan de operarar. Detta är som sagt bara det jag hört av andra mammor men vår kirurg sa att barnen oftast har det väldigt fint mellan BCPC och TCPC så att det inte gör något att man väntar (om det nu inte tillstöter något speciellt förstås). Vi väntar också på TCPC men som jag förstått det här så kommer de inte att göra den för Alva väger 15-16 kg dvs mellan 2-5 år. Men som sagts innan så tycker väl varje sjukhus/land att de gör rätt. /Petra :)
    Här gör dom TCPC när barnen är mennan1½-2 år vad vi fått veta. Förstår att dom gärna väntar tills dom är äldre för att dom ska vara starkare och klara sig igenom op.
    Här har do inte sagt något om vikt och så. Trinity väger ca 10.5 nu

Men som du säger så är det väldigt olika från sjukhus till sjukhus.

Jag är väl mest trött på allt veande fram och tillbaka. Viu har fått så många olika besked ang op och kat så det snurrar i huvudet. Det ska bli då och det ska bli då och sen ändrar dom sig osv. Man blir knäpp i huvudet.
    Live everyday like it´s the last one
  • emilalva

vamme:

Vi väntar ju barn nu i början av juni och Alva är inte färdigopererad. Vi tänkte att tidpukten kommer väl aldrig att stämma helt men som sagt så kommer nog inte nästa operation vara för tidigast nästa sommar och då har vår lille blivit 1 år och kan passas av mor och farföräldrar.

Tänkte också att det kan vara bra för båda barnen med ett till syskon för det kan bli tuffa tider framöver och vi tror att det kan vara fint med fler och förhålla sig till. Men det är klart att man ska orka ta hand om det nya barnet också. Jag har nog tänkt några gånger under graviditeten när det har varit matträning, sjukhusbesök, sjukdomar mm att, vad är det vi gett in oss i. Men det går nog bra, blir lite positivt att tänka på och lite fokus försvinner från Alva.

/Petra

• emilalva

Tifastar:

Såg att du frågat om minimax. Vi gav det till Alva innan hon började äta och hon gick upp väldigt bra på detta. Hur går det med maten nu? Vaknar han fortfarande lika mycket?

Små hjärtan:

På träffen vi var på så sa många föräldrar att det var oerhort viktigt när på året en sådan operation ägde rum. Det var några förädrar som vägrat att operera sin son i januari pga all smittorisk som är större då än att t ex bli opererad i början på sommaren och ha hela sommaren på sig att friskna till efter operationen. Någon annan som hört något liknande?

Blev många inlägg :)

• emilalva

Små hjärtan:

Är det i Lund som hon ska opereras? Men hon mår ganska ok nu eller?

• Små Hjärtan
    emilalva skrev 2009-03-10 11:21:33 följande:
    Tifastar: Såg att du frågat om minimax. Vi gav det till Alva innan hon började äta och hon gick upp väldigt bra på detta. Hur går det med maten nu? Vaknar han fortfarande lika mycket? Små hjärtan: På träffen vi var på så sa många föräldrar att det var oerhort viktigt när på året en sådan operation ägde rum. Det var några förädrar som vägrat att operera sin son i januari pga all smittorisk som är större då än att t ex bli opererad i början på sommaren och ha hela sommaren på sig att friskna till efter operationen. Någon annan som hört något liknande? Blev många inlägg :)
    Så känner jag med (om smittorisken) Det är på hösten som alla sjukdommar börjar komma och störst risk att hon blir sjuk eftersom hon är otroligt infektionskänslig (saknar mjälte) så då tycker jag våren passar perfekt för henne. En tcpc op blir ju lätt inställd om CRP ligger aningen för högt så då lär ju Trinitys op blir inställd flera gånger om hmm
    emilalva skrev 2009-03-10 11:23:17 följande:
    Små hjärtan: Är det i Lund som hon ska opereras? Men hon mår ganska ok nu eller?
    Ja det är I Lund hon opereras. Bor ca 5 mil där i från.
    Japp hon mår rätt ok. Hon har blivit en aning sämre men allt så jättebra ut i fredags när vi åkte upp för en mindre kontroll av syresättning och röntgen.
  • emilalva

Små hjärtan:

Så bra att allt såg bra ut när ni var på kontroll!

Men jag vet om det att gå och bekymra sig, jag ser på alla tecken om Alva håller på att bli sämre. Hon går inte helt själv ännu men står och går kring möbler mkt. Nu tycker jag att hon har börjat behöva mer pauser under lek och så låg hon ju väldigt dåligt i syremättnad av bara en vanlig förkylning så att hon var tvungen att få syrgas i 1 1/2 vecka på sjukhus. Väntar på kontroll om någon månad.

• Små Hjärtan
    emilalva skrev 2009-03-10 11:39:57 följande:
    Små hjärtan: Så bra att allt såg bra ut när ni var på kontroll! Men jag vet om det att gå och bekymra sig, jag ser på alla tecken om Alva håller på att bli sämre. Hon går inte helt själv ännu men står och går kring möbler mkt. Nu tycker jag att hon har börjat behöva mer pauser under lek och så låg hon ju väldigt dåligt i syremättnad av bara en vanlig förkylning så att hon var tvungen att få syrgas i 1 1/2 vecka på sjukhus. Väntar på kontroll om någon månad.
    Det där med pauser under lek känner jag igen. Trinity blir även anfådd när hon springer omkring eller busar med oss eller sina brödrar. Och blir blå lättare.
    Usch kan förstå att det är jobbigt om syresättningen blir sämre när hon är förkyld. Vet inte hur det är med Trinitys syresättning när hon är förkyld faktiskt. Vi är så otroligt sällan på kontroller så jag snart kan räkna de få på mina tio fingrar.
  • Tifastar

EmilAlva: Han äter dåligt på dagtid... 1 burk mat, 2 portioner gröt, lite frukt på en hel dag =( Sen äter han välling 2-3 gånger på natten *suck* Jag kommer braka ihop om jag inte får sova bättre snart. Ska till läkaren på fredag o kolla upp vad han tycker om mitt minimax förslag.

Trist att höra att så många väntar på op o hjärtkat =( Inte kul när dom ändrar sej hela tiden.

• willsam

Små hjärtan- Vi hör också till Lund.Men vi bor utanför sthlm. Så det är ju en del att planera och har ju även tänkt ta med syskon denna gång.
    Nu har dom sagt (eftersom att hjärtkat blev inställd) Att då får dom se ifall dom hinner göra en ny hjärtkat,här uppe. eftersom Saturationen blir sämre och sämre, kan bli hjärtkat i anslutning till op i Lund... Känns ju jobbigt, om hjärtkat. blev gjord nu skulle det ju kännas som om allt blev lite mer planerat. Så att det inte blir akut helt plötsligt. Felicia är 7 månader nu och det känns som om dom flesta hunnit med glenn vid den åldern?!
    Visst ska man vara glad att dom är pigga. men det vore ju skönt om dom slapp bli superdåliga, innan man gör något. det måste ju vara lättare att hämta sig då.
    Skulle vara skönt att slippa sat.mätare och syrgas här hemma. hon blir ju blå för minsta lilla.
    Kram

Svar på tråden Hjärtebarn