• låjsan1

Hjärtebarn

Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

www.hjartebarn.se/
    www.mun-h-center.se/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.hjart-lungfonden.se/barnhjartan
    www.barnhjartcentrum.se/
    -------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
  • Svar på tråden Hjärtebarn
  • Lilla My i Finland

vamme - Vi resonerade som så att vi "skaffar" syskon före sista operationen så man har något att gå vidare med IFALL det skulle sk-ta sig med operationen... Så det var helt och hållet egoistiskt tänkt med lillasyster här. Tror inte vi skulle kunna börja fundera på "barnlagande" ifall vår lilleman skulle dö... Men det är ju bara antagande... Nu har vi ju operationen framför oss och lillasyster får såklart komma med till Helsingfors då det blir så dags för operationen. Mera jobb just då, men det är nog bara kärt besvär då tror jag.

• willsam

Vamme- Hann inte riktigt tänka här..Räcker ju med att gå förbi en herrcykel och så är det klippt! haha! Men nu blev det så och då finns det väl någon mening med det. Felicia har 2 op kvar. Hon har ju 2 syskon redan och jag kan känna att jag har ju redan 3 barn, så då kan jag lika gärna ha en till. Och jag vill inte ha en sladdis sen. Utan vill ha någolunda tätt mellan barnen. Ser ju på mina pojkar som det är 15 mån. emellan, att dom har väldigt skoj tillsammans.
    Klart att det blir mycket jobb. men det är det ju med 2 barn oxå... Men sen räcker det absolut med barn. 4 är perfekt för mig. =)

• Klunsen111

Harry blir så himla ledsen ibland och grinar illa. Kan han fortfarande ha ont? På torsdag är det ju tre veckor sen. Jag ger honom en mindre dos alvedon (3ml) två gånger per dygn. Då sover han gott utan att vakna förtvivlad. Hur länge gav ni smärtlindring? Är det bara själva såret och revbenen som gör ont eller är det inuti kroppen med? Svårt att veta, eller hur??

Jag är ju fortfarande öm efter snittet och det är ju sex månader sen...

I morgon ska vi på ultraljud och ekg. Och så ska vi träffa dietisten. Känns bra att han blir kollad igen.

Hur är det med bebisarna? Ida och Leo alltså?

• Murvel30

Hej, ser att det är några som skall ha syskon i september.
    Är beräknad till 25 september.
    Har ju Linus som nu är 5 år gammal och förhoppningsvis färdigopererad.
    Känner dock en oro för nästa bebisen men kommer ju få ett extra ultraljud för kontroll av hjärtat på bebisen.

Kram

• låjsan1
    Svar på #523

Klunsen: Det tar ca: 4-6 veckor innan bröstkorgen är helt läkt så det kan nog kännas ordentligt i vissa rörelser. Jag kan nog smärtlindring i 6 veckor, ialla fall till natten, så han skulle slippa ha nått ont. Har man ont så vet man ju själv hur det känns med å käka å sånt, det smakar helt enkelt en inte.

Jag är oxå frågande på Ida och Leo, nån som hört nått?

• låjsan1

...jag gav...ska det vara ...inte jag kan

• Små Hjärtan

Igår ringde Trinitys kardiolog. Blir kanske hjärtkat i slutet av april/början av maj men det gjorde inget om det blev i augusti heller. Sen blir det troligast op när hon är runt 2 år (i höst då alltså)
    Gaahhh hatar allt detta velande fram och tillbaka. Allt bara för hon mår så bra som hon gör *muttrar surt*

Live everyday like it´s the last one
  • Ziggystardust

Vi gav Imre Alvedon ett par veckor efter operationen. Han hade nog inte så ont att han behövde alvedon sedan men han var ganska stillsam i flera veckor efter. Efter en månad ungefär började det bli full fart. Jag tror att de kan känna sig ganska stela länge.

• willsam

Små hjärtan- känner igen mig i din situation... Vi skulle ju redan vara klara med steg 2 op (Glenn?) innan jul. känns som om det var ett tag sen. men sen var det hjärtkat. direkt efter jul... Jaha känns som om det också redan passerat! Och det är ju också för att hon ¨mår så bra. Visst är det bra att hon är pigg, men man vill ju inte heller att ens barn ska blli skitdåligt innan det blir op. Känns ju viktigt att göra det när barnet är någorlunda pigg.

• Små Hjärtan
    willsam skrev 2009-03-10 10:14:45 följande:
    Små hjärtan- känner igen mig i din situation... Vi skulle ju redan vara klara med steg 2 op (Glenn?) innan jul. känns som om det var ett tag sen. men sen var det hjärtkat. direkt efter jul... Jaha känns som om det också redan passerat! Och det är ju också för att hon ¨mår så bra. Visst är det bra att hon är pigg, men man vill ju inte heller att ens barn ska blli skitdåligt innan det blir op. Känns ju viktigt att göra det när barnet är någorlunda pigg.
    Glenn har vi gjort tack och lov. Väntar på TCPC nu. Trinity slapp den första op så glenn blev hennes första.
    Känns som om dom inte vill göra op förrän dom är jättedåliga. Visst klart man är jätteglad att ens barn mår lika bra som sina friska syskon. Vill bara ha allt överstökat nu.
    Tanken var att skola in henne på dagis i höst men som dom sa på dagis att man kan tacka ja till platsen så får man ta det där i från. Hoppas bara hon hamnar där vi vill ha henne då personalen är väl medvetna om allt som har med Trinity att göra.
    Hoppas ni får Glenn op snart. Jobbigt när man inte får klara besked.
    Var blir hon op:ad??
    Live everyday like it´s the last one
Svar på tråden Hjärtebarn