• låjsan1

Hjärtebarn

Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

www.hjartebarn.se/
    www.mun-h-center.se/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.hjart-lungfonden.se/barnhjartan
    www.barnhjartcentrum.se/
    -------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
  • Svar på tråden Hjärtebarn
  • Ziggystardust

Klunsen: Imre skulle också äta ungefär de mängderna men vi fick nästan aldrig i honom det. Oftast blev det bara ca 120 ml 5 ggr/dygn, tryckte vi i mer kräktes han. Trots att han åt "för lite" gick han upp rekordmycket i vikt och var aldrig hungrig. Vi blev ju tvugna att svälta honom för att han skulle börja äta.

• Tifastar

Idag har vi varit på hjärt-UL och komentaren blev att Julian såg ut att vara en mycket välmående gosse =) Vilket jag/vi håller med om.
    Från o med idag ska han vara medicinfri åxå. Inte ens impugan lixom... hoppas att han klarar sej ut.

För övrigt så går vi o väntar på en tid nere på akademiska i Uppsala. Julian ska äntligen (skrämmande nog) få sin tarmbiopsi gjord. det kan ju gå 1 månad utan att han bajsar spontant så något är fel!

• Klunsen111

Här jobbar vi vidare på matningen. Idag har jag fått i honom lite gröt. Använde Låjsans trick med gröt i spruta samtidigt som jag även matade med sked. Han klöks inte alls så mycket om man sprutar in gröten i kinden som om han får den på tungan.

Han verkar inte ha något emot morot och potatis även om det inte blir någon måltid ännu. Snarare en tesked totalt!! Jag måste ha fått i honom en del för sen sondade jag lite ersättning efter och då kräktes han vilket han inte brukar göra om jag inte tryckt i honom väldigt mycket.

• bea79

En liten uppdatering, det blev aldrig byte av shunt utan Sune tyckte att värdena såg så bra ut (han hade fått en medicin som stärker hjärtat) att de gjorde ett stängningsförsök eftersom de ändå var tvungna att lägga om förbandet. Och försöket lyckades! Så sen den 12:e är han stängd och värdena är bra så nu har nedtrappningen av medicinerna börjat och de försöker få honom ur respiratorn oxå... Det går bara framåt nu!!! Helt underbart att vi äntligen vågar tro på att vi kan få hem vår son! Ett tag vågade vi inte tro på det...

~ Mamma till världens sötaste Max född 061207 & hjärtepojken Leo född 090223 ~
  • Klunsen111

Åh! Bea79 vad roligt att höra!! Jag har varit så orolig för er skull. Det lät inte alls särskilt bra det du skrev innan. Nu kommer det nog att gå bra! Jag håller tummarna för er och för lille Leo!! Massor av kramar!! Anna

• Farbror Matik

bea: Vi följer bloggen här och har tänkt på och pratat om er och hur tufft ni måste ha haft (och fortfarande har) det. Håller tummarna och tror att det fortsätter att gå bra nu.

• bea79

Det går snabbt framåt nu! Idag blev Leo av med respiratorn, nu har han bara en "grimma" med lite syrgas i. Så snart ska vi nog få höra hans ljuva stämma!! Fast han lär vara hes i början!

~ Mamma till världens sötaste Max född 061207 & hjärtepojken Leo född 090223 ~
  • lillan71

Hej allihop i tråden!
    Det var evigheter sedan jag hade tid att sitta vid datorn. En 2 åring och en 6 månades tar en massa tid För att inte tala om tonåringarna som ska skjutsas åt alla de håll.....(bor ett par mil utanför stan, vilket inte uppskattas av 16 åringen just för tillfället)
    Har försökt uppdaterat mig i tråden och ser att det har blivit nytillskott, grattis till bebisarna och välkommen till ett fantastiskt bra forum för hjärtebarnsföräldrar!

Ser att det är fler än vi som väntar på Kat inför TCPC. Vi hör till GBG och har fått ett prel besked om kat i jan-2010!!!
    Var på kontroll förra veckan i Umeå och vår hjärtläkare tycker att Oliver är så pass påverkad av sitt hjärtfel att dom ska ta kontakt med GBG och försöka få allt tidigarelagt. Hjärtat arbetar bra men blodproverna börjar se lite sämre ut och han kommer upp i 80% syresättning i vila(hade 87% i höstas), vid måttlig ansträngning hamnar han på 70%. Vid minsta infektion dimper han ännu mer, och många infektioner blir det. Mest hela tiden. Så nu går vi här och väntar......

Bea79: Oliver har också opererat totalt anomalt mynnande lungvener och det funkar fortfarande kanonbra, ingen förträngning alls!

Till sist måste jag passa på att puffa för Hjärtebarnsföreningen. Region norr, som vi tillhör anordnar väldigt trevliga aktiviteter för hjärtebarnet, syskon och föräldrar.
    Tex. så ska vi ha en mamma & pappa helg i Lycksele i maj. Vi ska se Wallmans salonger, bada och ha allmänt trevligt tillsammans på Hotellet.

Hälsningar från ett soligt Lycksele.

Svar på tråden Hjärtebarn