vampyria2 skrev 2009-04-25 13:28:49 följande:
Hej, jag heter Lotta och har en son, Loke som är 1½ år. Vi fick besked i onsdags att han kommer att behöve en operation där de stänger hans kammarseptumdefekt.Har varit många runder krings hans hjärta. De upptäckte hålet på BB och sen fick vi åka till kardiologen på Astrdlindgren en del och kolla hur det såg ut. När han var 9 månader så frisk förklarade de honom och sa att det ser så fint ut så han kommer inte behöve någon operation, men att de skulle göra en rutin koll när han blev ett år för det gör man alltid. Vi åkte hem och firade med tårta.När vi kommer dit på ett årskontrollen så upptäcker läkaren att hans vänstra kammare är förstorat och att vänstra klaffen hade en liten defekt.men det var nog lugnt och vi skulle ta en rönkenbild och sen träffas efter sommaren.Veckan efter så får vi ett brev om en tid veckan efter, vi blev oroliga för vi förstod ju att allt inte stod rätt till.Åkte dit och fick då reda på att hela hans hjärta var förstorat och att troligvis så skulle de behöva operera honom. De hade ett möta den 15 april nere i Lund och sen fick vi ett brev som sagt i onsdags.Är så ledsen då jag inte kan fatta, han är hur pigg som helst och tidig på allt, gick vid 9 månader, sparka boll vid 1 års ålder, pratar en massa m.m Hur ska man få i hop allt det med att han är så sjuk att de måste öppna upp och operera hans vackra hjärta?Ni andra har ni sett något på era barn innan? Har ni fattat att de är så sjuka att de behöver opereras? jag vet ju det med förnuftet men jag kan inte ta in det på nått konstigt sätt.Är det nån här som har ett barn som är lite större som har opereras, runt 1½. Har de mycket ont efter? Brukar de ha svårt att gå och äta efter eller kommer de igång snabbt? Har ni märkt något på barnet efter ett tag att den har gått igenom nått tung?Förlåt för alla frågor men det är stängt på kardiologen nu och i natt kom alla frågor och jag vet inte vart jag ska få ut dem nån stanns och de bara mal och mal
Hejsan och välkommen hit. Min sons hjärtfel upptäcktes på 6-månaderskontrollen. Han hade hål mellan förmaken. Till oss sa dom att detta hjärtfel opereras vid 6 års åldern och att han inte skulle ha några symtom av detta,så vi kämpa på med maten m.m.Han var också alltid väldigt mkt sjuk (lunginflammationer,förylningar m.m.) men vi trodde att allt berodde på att han var dålig när han föddes.Han sov mkt och var nästan bara vaken när han åt. Så när han blev 2 1/2 år åkte jag in med han och krävde en större utredning eftersom han gick upp dåligt i vikt och bara sov. Denna undersökning visade förstorat hjärta och att 2 tredjedelar av blodet bara gick till lungorna så han hade jättejobbigt att andas eftersom det blev så tungt.Dessutom hade han läckage på en klaff.Det blev en akut tid på Östra.
Lite svar på dina frågor:
Smärtan efter op kontrollerar dom med smärtlindring.
Det är lite olika på hur snabbt dom kommer igång.Vår son är ganska stillsam av sig så det tog lite tid innan han sprang runt efter op men jag måste få berätta om en 3 årig flicka som gjorde exakt samma op. Hon cyklade på en trehjuling runt...runt på avdelningen med droppslang hängandes efter sig 2 dgr efter op. Hennes mamma hade fullt sjå att hinna med

. Denna flicka blev också utskriven tidigare än våran pojke eftersom hon var så pigg.
Man beundrar barnen som måste gå igenom detta. Dom e tuffa små kämpar men dom klarar det så bra.