• låjsan1

Hjärtebarn

Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

www.hjartebarn.se/
    www.mun-h-center.se/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.hjart-lungfonden.se/barnhjartan
    www.barnhjartcentrum.se/
    -------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
  • Svar på tråden Hjärtebarn
  • Klunsen111

Nu var det länge sen jag skrev!! I söndags hade vi dop och det var såå fint. Allt gick precis enligt planerna. Harry var mild och go hela dagen. Han verkade nöjd med uppståndelsen och gästerna.

Han drog ut sonden i torsdags kväll och ännu så länge går det bra!! Han kommer inte riktigt upp i mängderna. Men jag tror att det kommer...

Igår vände han sig från rygg till mage första gången!! (7mån) Han är mycket mer rörlig och väldigt aktiv!!

Allt verkar gå åt rätt håll!!

Lycka till med OP alla som ska det!! Kramar!!

• Små Hjärtan
    Klunsen111 skrev 2009-04-08 07:55:41 följande:
    Nu var det länge sen jag skrev!! I söndags hade vi dop och det var såå fint. Allt gick precis enligt planerna. Harry var mild och go hela dagen. Han verkade nöjd med uppståndelsen och gästerna. Han drog ut sonden i torsdags kväll och ännu så länge går det bra!! Han kommer inte riktigt upp i mängderna. Men jag tror att det kommer... Igår vände han sig från rygg till mage första gången!! (7mån) Han är mycket mer rörlig och väldigt aktiv!! Allt verkar gå åt rätt håll!! Lycka till med OP alla som ska det!! Kramar!!
    Vad kul att allt gick bra på dopet. Och att han mår så bra och aktiv.
    Håller tummarna att maten kommer gå bättre utan sonden med.
    Kan säga att min dotter inte äter de mängde hon egentligen ska.  När hon fick sin glenn op förra året så fick hon inte åka hem innan hon åt 200 ml 6-8 gången om dagen vilket hon aldrig har gjort innan och vi berättade det för vår kontaktsköterska och hon blev irriterad , slutade med att vi fick åka hem ändå. Inte ens idag äter hon 200 ml mer än vid enstaka tillfällen och hon mår toppen och går upp i vikt som hon ska. Hon är snart 19 månader.
    Live everyday like it´s the last one
  • bea79

Nu är äntligen nere på avd 67!! Leo mår jättebra men Milad vill operera in en sk knapp på magen och det blir troligtvis i nästa vecka.

~ Mamma till världens sötaste Max född 061207 & hjärtepojken Leo född 090223 ~
  • Trolletmilla

Bea79: Va kul att höra att ni äntligen fått komma till 67:an med lillkillen. Tror att kapp är att föredra framför sond i näsan. Vår dotter sondades i näsan ca 6 mån och har haft och har fortfarand problem med att äta vanlig mat. Då det verkar som hon blir påmind om sonden varje gång hon ska svälja. Vågar inte riktigt svälja alla gånger utan klöks och kräks istället. Med knappen kan man ju ändå mata med vanlig mat och sonda in det som behövs efter måltiden, då slipper barnet obehagskänslan av sonden i halsen. Givetvis är vissa barn känsligare än andra men knappen är nog bäst enligt min mening. (har inte använt nån själv men har haft barn på min förskola som har en och det är smidigt faktiskt)

Kram och lycka till nu och hoppas ni snart får åka hem med guldklimpen.

• lillan71

Nu har vi fått tid för Olivers KAT. Det är med tu delade känslor man öppnar brev från DSBUS. Den 27 april skrivs han in och katen görs dagen efter. Ska bli skönt att ha det överstökat och förhoppningsvis får han göra sin TCPC inom överskådlig tid. Nån annan som kommer att vara i GBG vid den tiden?

• Shanti1981
    Klunsen111 skrev 2009-04-08 07:55:41 följande:
    Nu var det länge sen jag skrev!! I söndags hade vi dop och det var såå fint. Allt gick precis enligt planerna. Harry var mild och go hela dagen. Han verkade nöjd med uppståndelsen och gästerna.Han drog ut sonden i torsdags kväll och ännu så länge går det bra!! Han kommer inte riktigt upp i mängderna. Men jag tror att det kommer...Igår vände han sig från rygg till mage första gången!! (7mån) Han är mycket mer rörlig och väldigt aktiv!!Allt verkar gå åt rätt håll!! Lycka till med OP alla som ska det!! Kramar!!
    Va härligt att höra att allt går så bra!! Låter så positivt oxå att han verkar klara sig bra utan sonden.. det ger mig lite hopp om framtiden. Vår Aron har ju haft näs sond sedan i mitten av december.

Så roligt att höra även att han redan gör framsteg.. så som att vända sig, så han kommer nog ikapp snabbt!
    lillan71 skrev 2009-04-08 14:14:39 följande:
    Nu har vi fått tid för Olivers KAT. Det är med tu delade känslor man öppnar brev från DSBUS. Den 27 april skrivs han in och katen görs dagen efter. Ska bli skönt att ha det överstökat och förhoppningsvis får han göra sin TCPC inom överskådlig tid. Nån annan som kommer att vara i GBG vid den tiden?
    Vår son Aron opereras i Göteborg den 27 april, med inskrivning den 24 april.
    Kommer ni att bo på Ronald Mc´Donald??

Kramar!
  • Små Hjärtan
    bea79 skrev 2009-04-08 13:26:28 följande:
    Nu är äntligen nere på avd 67!! Leo mår jättebra men Milad vill operera in en sk knapp på magen och det blir troligtvis i nästa vecka.
    ooohhh så skönt för er Ett steg i rätt riktning nu ju.

Milad är super. Han är vår flickas kardiolog verkligen synd han ska sluta till sommaren
    Live everyday like it´s the last one
  • Klunsen111

Tack för alla svar! Idag har Harry varit lite rosslig men ändå ätit bra! Han har alltid kräkt mycket innan när han varit så här men det verkar gå bättre utan sonden. Skönt!!

• theesi

Äntligen har vi fått tid för kat. ! :) den 28 aprill åker vi ner, förhoppningsvis blir det då operation i sommar då! Någon mer som ska ner vid den tidpunkten?

• theesi
    lillan71 skrev 2009-04-08 14:14:39 följande:
    Men va härligt att ni också fått tid!! :) då kanske pojkarna får göra sig färdiga samtidigt! Synd att vi är i olika städer bara! Hoppas det är bra med er!
Svar på tråden Hjärtebarn