• Svar på tråden Ålandstråd 8
  • Me81

Svärmor har skaffat sånt medmera-kort så vi brukar låna det..vi (läs jag) brukar alltid gå in på butikernas hemsida..typ willys,rusta,öb,coop osv för att se veckans erbjudanden..
    Medmera-kortet gäller ju även på kappahl i swe sen..där finns inget som heter kappahlkort

• SmillaMilla
    Foxx skrev 2009-03-09 11:01:08 följande:
    Gällande jämförelse mellan priser i Sve och här är det ju nästan lättare att räkna upp det som INTE är billigare, det borde ju gå på fem fingrar ungefär Framför allt har dom ju ofta specialpriser och såna där "20% extre"-förpackningar som gör att det blir billigare. Sen vet jag att svärmor alltid brukar plocka såna där Coop korterbjudanden (alltså motsvarande Plussa), och sen hugga nån random främling i kön och låna deras kort för att få ÄNNU billigare, men hon är lite extrem kanske Man borde ta sig för att skriva en lista och jämföra jo, men själv jämför iofs jag inte ens här på Åland mellan affärerna.. Iofs handlar vi nästan bara på Mattssons, för att vi har konto där och för att det kostar soppa att åka in till Sparis och Kanttis.
    i tidningarna i höstas hade de en sådan prisgemförelse, så sök i arkivet.
  • Me81

ja d e ju oftast så ja har lurat mig några ggr o sagt att nä de där ska vi int köpa för d e samma pris hemma..men sen när man har börjat kolla så e d typ dubbel så stor förpackning..

• Foxx
    Svar på #722
    Hittar bara själva artikeln, inte någon lista.. Nåja. Det var väl ett jäkla liv över dom där listorna för att dom inte alls stämde också?
  • Foxx

Me81: syrran min har också sånt kort har jag för mig, men dom bor i Uppsala och dit åker man ju inte lika ofta som t.ex Norrtälje. men det är ju rätt mycket man kan spara bara på att plocka specialerbjudanden!
    Och just med förpackningarna, där kan man ju jämföra vad samma förpackning kostar i Sverige jämfört med här, men sen har dom ofta just dom där extrastora förpackningarna till nästan samma pris och då kan det ju vara hälften billigare. Så man ska nog ha massa koll om man ska kunna jämföra varenda sak!

• Me81

foxx:ja alltså min svärmor bor nog här på Åland..så man borde kunna skaffa som ålänning..

• Me81

ja vet många som köper kött,korv osv i sverige också..d e ju liksom lite storpack!!O så fryser dom ner i mindre sen..men vi föredrar att köpa sånt här hemma..kyckling har vi köpt ngn gång om d ej varit såndär äckelpäckel saltmörad som blir helt "lallig" fast den e färdig..blä..0 typ rosa också även om den e färdig..usch

• Garageänkan

Svärfar har också coop kortet så det går att skaffa om man är ålänning. Man ska gå till kundtjänst på Coop och säga att man vill bli medlem och bor utomlands så får man en blankett och så vart man skall betala in en liten summa, är under 100 kr.
    Sen får man sitt kort på posten hem.
    (eller så lånar man nån annans)

De hade ju en massa bra erbjudanden nu om man hade kortet med så vi tog massor av dem.

• LuMa
    Foxx skrev 2009-03-09 11:15:07 följande:
    Me81: syrran min har också sånt kort har jag för mig, men dom bor i Uppsala och dit åker man ju inte lika ofta som t.ex Norrtälje. men det är ju rätt mycket man kan spara bara på att plocka specialerbjudanden!Och just med förpackningarna, där kan man ju jämföra vad samma förpackning kostar i Sverige jämfört med här, men sen har dom ofta just dom där extrastora förpackningarna till nästan samma pris och då kan det ju vara hälften billigare. Så man ska nog ha massa koll om man ska kunna jämföra varenda sak!
    Man kan ju alltid kolla styckepris / kilopris, då slipper du sitta och räkna på olika stora paket.

Här ska man passa sej för att köpa större förpackningar i tron om att det är billigare för det är ofta det är dyrare tex kilopris på en större förpackning.
    Förklaringen på en av dom stora butikerna är att det är mindre efterfrågan på stora förpackningar så därför är det högre pris.
    Tro fan det att det är mindre efterfrågan om det är så att större förpackningar är dyrare.
  • LuMa
    Me81 skrev 2009-03-09 11:37:16 följande:
    ja vet många som köper kött,korv osv i sverige också..d e ju liksom lite storpack!!O så fryser dom ner i mindre sen..men vi föredrar att köpa sånt här hemma..kyckling har vi köpt ngn gång om d ej varit såndär äckelpäckel saltmörad som blir helt "lallig" fast den e färdig..blä..0 typ rosa också även om den e färdig..usch
    Sådär tänker vi också.
    Kött och grönt köper vi hemma men torrvaror kan man bra släpa med sej från Sverige.
Svar på tråden Ålandstråd 8