• Svar på tråden Ålandstråd 8
  • SmillaMilla
    Trollvinter skrev 2009-03-11 22:33:09 följande:
    Åååkej, ja asså syrrans barn heter Ronja (tjejen) och Mattias (hennes pappa). Och brorsans barn heter Emil (killen), Anton (pappan) och Lucas (hästen). Googlade: Peter, som är en föräldralös pojke, rymmer från sina elaka fosterföräldrar, och träffar sin första vän, draken Elliott, som blir hans rymningskamrat. Elliott ställer dock ofrivilligt till det för duon, och när de tvingas lämna staden Passamaquoddy träffar Peter ännu en ny vän, flickan Nora, som bor med sin pappa Lampie i en fyr vid på New Englands kust.
    Men nora är ju fint! Lampie låter finskt
  • Trollvinter

Clarissa: Aurora e urfint! Påminner lite om Eufemia som min pappas faster hette.
    Smilla: Daniels lillasyrra heter Vilhelmina i mellannamn men gillar namnet så mkt att hon tatuerat in d i nacken, men inte sitt förnamn. Mammas mormor hette Vilhelmina, så d ligger ganska bra till

• SmillaMilla
    Trollvinter skrev 2009-03-11 22:36:37 följande:
    Clarissa: Aurora e urfint! Påminner lite om Eufemia som min pappas faster hette. Smilla: Daniels lillasyrra heter Vilhelmina i mellannamn men gillar namnet så mkt att hon tatuerat in d i nacken, men inte sitt förnamn. Mammas mormor hette Vilhelmina, så d ligger ganska bra till
    Ja jag tycker absolut vilhelmina, men vad tycker du om Conelia och Esmeralda?
  • Trollvinter
    Svar på #839
    Jaaa, Draken! Måste skriva upp d på listan! Haha...

Smilla: Nora går bort då d e en "närstående" som "bokat d namnet till sitt kommande barn och jag e inte den som vill stjäla trots att personen inte ens e gravid ännu (va jag vet!). Det finns 10000000 namn så varför skulle jag ta just hennes?! Nej, vill hon ha det så ska jag inte ta det ifrån henne trots att hon kanske inte får just en Nora.
    Jag har inget emot om nån av mina kompisar vill döpa sitt barn till Elliot nu, d e ju ett bevis på att dom tycker d e fint, men skulle jag ha sagt att min son ska heta Elliot sen när han föds o så sku nån ta d före mig så sku jag nog tagit illa upp... D e ju d som e risken med att "outa" namn, samtidigt som jag hoppas att mina vänner e så pass snälla att dom inte tar d just FÖR ATT jag har outat, därför skulle jag gärna outa bara jag ens visste...! Nu har jag ju sagt dom jag tycker e fina (från "Elliots lista") men som ni vet finns d både Malte och Vincent här så jag tar inte dom, d lovar jag! FAST jag sku vilja!
  • Trollvinter
    Svar på #843
    Har en kompis som har en Cornelia, Esmeralda har jag inte alls tänkt på... Men nja... Inte helt 100...
  • Jillsan80
    Clarissa83 skrev 2009-03-11 20:50:28 följande:
    Ni som väntar kiddo, har ni något namn "färdigt" beroende på kön? Eller tänker ni inte fundera på det förrän bebbo hoppar ut? Ja ni som varit gravida kan ju berätta hur ni gjort också
    Bianca var en Hugo tills jag såg henne första gången Felix blev Felix först efter ca 1 dag och Benjamin var Benjamin från första ul då vi såg att det var en pojke.
  • Jillsan80
    Trollvinter skrev 2009-03-11 22:43:40 följande:
    Jaaa, Draken! Måste skriva upp d på listan! Haha... Smilla: Nora går bort då d e en "närstående" som "bokat d namnet till sitt kommande barn och jag e inte den som vill stjäla trots att personen inte ens e gravid ännu (va jag vet!). Det finns 10000000 namn så varför skulle jag ta just hennes?! Nej, vill hon ha det så ska jag inte ta det ifrån henne trots att hon kanske inte får just en Nora. Jag har inget emot om nån av mina kompisar vill döpa sitt barn till Elliot nu, d e ju ett bevis på att dom tycker d e fint, men skulle jag ha sagt att min son ska heta Elliot sen när han föds o så sku nån ta d före mig så sku jag nog tagit illa upp... D e ju d som e risken med att "outa" namn, samtidigt som jag hoppas att mina vänner e så pass snälla att dom inte tar d just FÖR ATT jag har outat, därför skulle jag gärna outa bara jag ens visste...! Nu har jag ju sagt dom jag tycker e fina (från "Elliots lista") men som ni vet finns d både Malte och Vincent här så jag tar inte dom, d lovar jag! FAST jag sku vilja!
    Jag har ALLTID haft namnet Celine som favorit, men inte sagt det åt ngn och 5 mån innan Bianca föddes fick svägerskan en dotter och gissa vad, hon blev o heta Céline. Jag vart helt förstörd o arg o irriterad o gud vet vad, men sen då jag fick Bianca i famnen så sa jag bara, detta är en Bianca och maken gilla det, som tur var Vi hade inte ens B som förslag, det bara kom
  • Foxx

Överlag så måste det väl vara så att det är lättare att bestämma namnet då bebisen väl är född, det ska ju matcha personligheten på nåt sätt Fast det är såklart jäkligt praktiskt att ha en lista på lut så man inte blir helt ställd sen, haha! Jag gillar både "gamla" namn och mer moderna/annorlunda/utländska namn. Beror helt på namnet i sig, och hur man kombinerar förstanamnet och mellannamnen.
    Sen tänker jag i detta teknikens tidevarv att det är smidigt ifall namnet är internationellt gångbart. Men  å andra sidan hjälper väl inte förnamnet då sambon har TVÅ "ö" i sitt efternamn.

Kanske man skulle ta och hitta på nytt efternamn helt och hållet då man ändå klurar namn?

Svar på tråden Ålandstråd 8