• Svar på tråden Ålandstråd 8
  • Quiet thoughts

Jag som bytte bort mitt ovanliga på Åland efternamn mot Ålands vanligaste då jag gifte mig.
    Ville inte behålla det helt och ville inte ha dubbelt och min man skulle väl aldrig velat byta. Han är så gammalmodig haha
    Jag ville inte ha 2 efternamn iom att jag redan har ett dubbelnamn i förnamn så det skulle bli kaka på kaka på tal om efternamn.
    Dock passar barnens med både mitt gamla efternamn och mitt nya.
    Fast när alla byter bort dessa vanliga efternamn så kanske dom är mer unika om typ 100 år haha

• Jillsan80

Hade svårt o bestämma oss vilket efternamn vi skulle ha, båda har VÄLDIGT ovanliga namn, dock är mitt ännu mer ovanligt eftersom det bara är mamma, pappa o jag som heter så här. Men det lät ganska bra att ha både mitt o makens så det fick bli det för min del, dock har jag så himla kort förnamn så det blir ju ganska lagom långt nu med både för- och efternamnet

Felixen sover ännu han Benjamin vakna precis just, händer inte så ofta här

Nu ska ja leka lite med Benji innan Felix vaknar, Bianca o pappa har farit till dagis/jobb.

• Emilia82

Troll: för mej får ni gärna ha en flicka som heter tuva-li och om vi nu sku få en lillbror om massor med år så blir det kanske en vincent,men vi planerar ej fler barn tror jag blir så 'lat' sen när de andra blivit äldre och slutat med blöja,väling,blir mer självgående osv osv:)

• Emilia82

när vi gifter oss så tar jag nog mattsson,om vi ej båda byter till någe släktnamn,det får man väl? men har ganska trista släktnamn (i närmaste generationerna) så måste leta,för det ovanligaste jag har 'nära' är hokkanen och det är ej P så förtjust i

• Jillsan80

Strandberg hette min mamma, då föredrar jag Facius Syrrans släkt heter Svenfelt, inte så vanligt här, men i Österbotten finns det hundratals.

• Foxx

Vi har väl båda "halv-vanliga" namn, och helt fina nog. Men som sagt, två ö-n är lite jobbigt om man typ ska stava det för en engelsktalande eller så :) Men däremot tycker jag det är lite fånigt om man byter till något låtsasadligt modell Drakeldh eller Hiertestråleh eller så Jag skulle nog fnissa varje gång jag såg namnet isåfall. En annan sak om man heter något annorlunda från början dock!

Jo, och apropå att funka utomlands. I Finland är ju Anu ett ganska vanligt namn. Men härmodagen såg jag nån hästtråd nånstans där dom diskuterade en ny ridskoleponny med namnet Anu (i Sverige då alltså). Dom tyckte det var lite perverst att säga typ "kan du hämta Anus sadel), bara för att dom uttalar det som just anus. Medan finskspråkiga uttala Anu med "o" på slutet. Det finns ju en del såna namn om man börjar fundera efter. Sen kan man såklart inte dubbelkolla om ett namn betyder nåt jättesnuskigt eller konstigt på t.ex kinesiska, det är kanske lite överkurs

• Trollvinter

Min morföräldrars släkt hette Häggblom och farföräldrarnas Zeipel. Jag tycker båda e lite fina på sitt sätt. Gillar inte riktigt mitt eget efternamn och skulle gärna byta ut d men helst utan att gifta mig, d e så omständigt. D har ett ovanligt efternamn (och E oxå då) och d e bara hans släkt här som heter d (bla. MammaEmmaLina innan hon gifte bort sitt oxå mot ett "lite" vanligare).
    Jag har tänkt byta efternamn många gånger, typ när jag börja lusse, när jag flytta till Sverige, när jag flytta hem från Sverige, när E föddes osv osv... Men d blidde int av...

• Me81

vi hade nog ett antal namn på listan men inget som slog ut de andra innan förlossningen..
    Sen på bb va d en Bella trots d ej varit på lista..ja isabella va väl på listan men ja en Bella blev d

• Me81

Ja..ja har ju dubbelnamn både i förnamn o efternamn o såhär i efterskott så e d nog lite dubbelt men man vänjer ju sig nog förstås..
    Men ja..

Jillsan:ja o den andra svägerskan din tog d namn som ja hade fastnat för..men men..alltså Felicia

Svar på tråden Ålandstråd 8