• BulbusCordis

Tror du på medium?

Ja,tror du på att medium kan se borttappade saker osv?

Jag personligen tror inte alls överhuvudtaget på mediala förmågor.

• Svar på tråden Tror du på medium?
  • Mysan59
    Radium skrev 2009-03-09 15:35:03 följande:
    "Om du kallar oss korkade så kan väl vi kalla dig insnöad som bara kan se åt ett håll. Själv väljer jag att vidga mina vyer. Blir så mycket roligare då." - Men du kan ju inte vidga dina vyer, eftersom du inte har den intellektuella förmågan att förstå psykologin bakom det mänskliga behovet av en tro på andar, gudsväsen och spöken. Vidskepelse, magi, gudsväsen har som starkast förankring i kulturer där utbildningsnivån och kunskapsnivån är låg. Nu är jag ärlig, men tyvärr måste man vara korkad för att tro på spöken och att det går att tala med avlidna personer. Jag kan förstå att barn tror på tomten och spöken, eftersom de inte vet bättre. Men vuxna människor i Sverige idag? Sedan tycker jag man får räkna med att bli kallad "korkad" om man påstår att man kan tala med spöken. Skulle jag påstå att jag hade en utomjordisk relation med en marsian förväntar jag mig att folk skulle tycka jag var korkad om jag inte kunde bevisa det.
    Men du, varför vill du vara inne och diskutera med folk som du anser vara korkade?

Dessutom tror jag att det finns mycket vi inte kan förklara... än. Men vetenskapen gör nya upptäckter hela tiden. Vi kanske inte får veta i vår livstid, men dom efter oss kanske kommer tycka att det är fullt naturligt med ande-kontakter...

Vem vet? Ni kan iaf inte bevisa att det INTE finns dom som är mediala.

Och dom som är mediala och skriver här inne har inget behov av att bevisa nåt för er, dom vet vad dom upplever själva.
  • TBS
    Mysan59 skrev 2009-03-09 17:55:55 följande:
    Men du, varför vill du vara inne och diskutera med folk som du anser vara korkade?Dessutom tror jag att det finns mycket vi inte kan förklara... än. Men vetenskapen gör nya upptäckter hela tiden. Vi kanske inte får veta i vår livstid, men dom efter oss kanske kommer tycka att det är fullt naturligt med ande-kontakter...Vem vet? Ni kan iaf inte bevisa att det INTE finns dom som är mediala.Och dom som är mediala och skriver här inne har inget behov av att bevisa nåt för er, dom vet vad dom upplever själva.
    Så länge spåtanterna kategoriskt vägrar att ställa upp på vetenskapliga tester kan vi inte bevisa att deras utsagor är osanna, men varför anta att de inte ljuger när ALLA tecken tala för motsatsen?

Du har helt rätt i att det finns mycket som vi inte kan förklara. Så länge människor har funnits har de förklarat oförklarliga fenomen som resultat av gudomlig inverkan, onda/goda andar, häxor, utomjordingar och trolldom.
    Alltifrån blixtnedslag och regn till tidvatten och fortplantning. Men ju mer vi lär oss om världen desto fler förklaringar får vi. Vid det här laget har så många "övernaturliga" fenomen fått en naturlig förklaring att det är skrämmande och skrattretande på samma gång, att det i modern tid fortfarande finns människor som tror på andar.
  • Trynträ
    Radium skrev 2009-03-09 15:35:03 följande:
    "Om du kallar oss korkade så kan väl vi kalla dig insnöad som bara kan se åt ett håll. Själv väljer jag att vidga mina vyer. Blir så mycket roligare då."- Men du kan ju inte vidga dina vyer, eftersom du inte har den intellektuella förmågan att förstå psykologin bakom det mänskliga behovet av en tro på andar, gudsväsen och spöken. Vidskepelse, magi, gudsväsen har som starkast förankring i kulturer där utbildningsnivån och kunskapsnivån är låg. Nu är jag ärlig, men tyvärr måste man vara korkad för att tro på spöken och att det går att tala med avlidna personer. Jag kan förstå att barn tror på tomten och spöken, eftersom de inte vet bättre. Men vuxna människor i Sverige idag?Sedan tycker jag man får räkna med att bli kallad "korkad" om man påstår att man kan tala med spöken. Skulle jag påstå att jag hade en utomjordisk relation med en marsian förväntar jag mig att folk skulle tycka jag var korkad om jag inte kunde bevisa det.
    Oj, är du psykolog också. Gisses. Du vet inte ett dugg om hur intellektuell jag är. Det är tur att du är så j*la smart då.
  • Trynträ

Å en gång trodde vi jorden var platt. Tänk va folk blev utskrattade som trodde den var rund.

• TBS
    Trynträ skrev 2009-03-09 19:16:57 följande:
    Å en gång trodde vi jorden var platt. Tänk va folk blev utskrattade som trodde den var rund.
    I det här fallet är det ni som "tror att jorden är platt", tro på övernaturliga fenomen är mycket äldre än tron på vetenskapen.
    Förr trodde vi att det var gudarna som var arga när det åskade, idag skulle de flesta skratta åt ett sådant påstående.
  • Trynträ
    TBS skrev 2009-03-09 19:28:53 följande:
    I det här fallet är det ni som "tror att jorden är platt", tro på övernaturliga fenomen är mycket äldre än tron på vetenskapen.Förr trodde vi att det var gudarna som var arga när det åskade, idag skulle de flesta skratta åt ett sådant påstående.
    Men det betyder ju att det kan komma information framöver att det finns övernaturliga grejer. Om det nu inte redan finns det. Har ju inte läst alla artiklar i fallet.
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-09 19:42:57 följande:
    Men det betyder ju att det kan komma information framöver att det finns övernaturliga grejer. Om det nu inte redan finns det. Har ju inte läst alla artiklar i fallet.
    Det finns inte mer som pekar mot att det finn spöken än att troll existerar. Är du beredd att tro på ALLT? Om inte, varför?
  • Trynträ
    TBS skrev 2009-03-09 19:46:03 följande:
    Det finns inte mer som pekar mot att det finn spöken än att troll existerar. Är du beredd att tro på ALLT? Om inte, varför?
    Jag tror inte på allt. Har inte sett nåt reportage eller berättelser om folk som mött troll och liknande. Bara för man tror på en grej betyder inte att man måste tro på allt.
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-09 19:51:11 följande:
    Jag tror inte på allt. Har inte sett nåt reportage eller berättelser om folk som mött troll och liknande. Bara för man tror på en grej betyder inte att man måste tro på allt.
    Skulle ett övertygande repotage om att någon sett ett troll vara nog för att ändra uppfattning?
    Vad är det som skiljer de saker du tror på från det som du väljer att inte tro på?
  • TBS
    Svar på #229
    "att få dig att ändra uppfattning" ska det vara! :)
Svar på tråden Tror du på medium?