• BulbusCordis

Tror du på medium?

Ja,tror du på att medium kan se borttappade saker osv?

Jag personligen tror inte alls överhuvudtaget på mediala förmågor.

• Svar på tråden Tror du på medium?
  • Mysan59

Jag spådde mig ca 94 nångång, hos en som hette Taikon, hon var klockren.

Hon talade om allt som hänt mig från jag var liten fram tills dess datum jag satt där.

Och det var INTE så att hon tittade på mig för att kolla om det var rätt, hon visste det bara!

Det var absolut ingen cold reading eller vad ni kallar det.

Hon var helt klockren! Och jag var rätt chockad...

Den enda frågan hon kom med var: Har du två eller tre barn? Det var ingen tvekan om att jag skulle ha två eller tre. Jag har tre, men kan förstå varför hon frågade, vilket jag inte vill uttala mig om här.

Jag kunde ha haft 1-2, 3-4, vad som helst, eller rentav inga barn, men hon visste att det var två eller tre stycken. Och hon visste en hel del, som inte bara kunde vara gissningar, omöjligt helt enkelt!

• Camarogirl

Ju äldre jag blir desto mindre tror jag på sånt här. Inte minst pga att det oftast ligger ekonomisk vinst för någon i potten!

Jag tror att det finns folk som har förmågor som vi andra inte har, men de är nog väldigt lätt räknade, och det är INTE de som sätter in radannonser i aftonbladet om tarot och spådomar för femtio spänn per minut!

Var man kan hitta någon som faktiskt har så öppna sinnen att de kan ta till sig energier som vi andra inte känner, har jag ingen aning om. Antagligen sitter de i sina stugor och är anonyma...

• R Franklin
    Eshka skrev 2009-03-12 12:00:03 följande:
    Jadu. Först och främst så skulle jag väl säga att den som uppsöker ett medium eller på något sätt kontaktar ett borde "lita" på att det fungerar, alltså man borde förutsätta det menar jag. Annars är det ju lite bortkastad tid (och kanske pengar) för de båda parterna.Beviset kan ju endast vederbörande få. Jag tänker på om man spår sig t.ex. Det kan komma upp massa saker om just den personen som ingen annan vet. Är det då inte bevis nog, menar jag? Sedan finns det något som kallas slump också, det är jag väl medveten om. Men ponera att du går och spår dig. Det kommer fram saker som stämmer i 8 av 10 fall, hur skulle du förklara det då?
    Nej nej nej....

Att enbart den vederbörande kan få bevis är faktiskt galet fel och inte alls hur ett riktigt test borde se ut, av den enkla anledningen att en enskild person har väldigt svårt att opåverkat bedömma de spådommar denna får (Den sk Forer effekten en.wikipedia.org/wiki/Forer_effect).

Vad man istället bör göra är att utforma ett test där den mediala får ta reda på information som inte behöver tolkas utan enbart kan vara rätt eller fel. Några tänkbara exempel är ålder då personen i fråga gick bort, höger eller vänsterhänt, skostorlek osv... Nästa steg är att göra det dubbelblint så att ingen (omedvetet eller medvetet kan få tag på information).

Det är faktiskt ganska simpelt att konstruera ett sådant test, den ständiga frågan är dels varför mediala aldrig är intresserad av att göra sådana. Men kanske ännu mer, varför intresserar inte de "troende" sig för hur bra tester bör se ut? Det borde väl ligga i deras intresse minst lika mycket som skeptikernas (För att på så sätt komma på ev bedragare)?
  • Fröken Freda
    Radium skrev 2009-03-09 15:46:20 följande:
    fröken freda "Hehe ja. Vem som helst kan skriva på wikipedia. Man behöver inteha någon form av utb för att skriva där så. Ja man kan till och med starta en egen wiki-sida så. Det säger väll en del." - Det går inte att skriva vad som helst. Det du skriver blir ju granskat av de andra medlemmarna och läsarna. Sedan får du läsa vilka källhänvisningar som gäller. Tex är det tex NASA, Livsmedelsverket, Jordbruksverket som texten är baserad på? Ju fler källhänvisningar, desto bättre. Brist på vetenskapteoretiskt kunnande och stort förakt mot kunskap och utbildning verkar vara en fördel om man vill prata med spöken, varför är det så?
    Wikipedia är inte en forskarbaserad webbsida och därmed punkt.
    Om ni ska ta fram forskarmaterial får ni ta fram avhandlingar från flera olika forskare som är av olika uppfattning för att man ska kunna lägga fram dem som bevis.
    Och ärligt talat, jag skulle själv inte bry mig om att läsa dem då jag inte har tid för det under min utbildningstid så det skulle inte tjäna mycket till just nu.
    ♥ Medial i väntan på plus ♥
  • Fröken Freda

Ni skeptiker hänger på detta forumet varje dag. Men ändå så har ni inte lärt er att det är skillnad på att tro på vättar etc och att vara medial. Hur kan ni ha missat att det är två olika saker?

Tänker inte försvara min tro för er, jag behöver inte det, jag är tillräckligt stabil i den. Men jag blir rätt irriterad när jag ser att ni inte kan hålla isär äpplen och apelsiner.

Och ts. Jag väntar fortfarande på den där enkla ursäkten. Men jag antar att du inte är människa nog att klämma ur dig en ursäkt.

♥ Medial i väntan på plus ♥
  • TBS
    Mysan59 skrev 2009-03-12 18:22:13 följande:
    Jag spådde mig ca 94 nångång, hos en som hette Taikon, hon var klockren.Hon talade om allt som hänt mig från jag var liten fram tills dess datum jag satt där.Och det var INTE så att hon tittade på mig för att kolla om det var rätt, hon visste det bara!Det var absolut ingen cold reading eller vad ni kallar det.Hon var helt klockren! Och jag var rätt chockad...Den enda frågan hon kom med var: Har du två eller tre barn? Det var ingen tvekan om att jag skulle ha två eller tre. Jag har tre, men kan förstå varför hon frågade, vilket jag inte vill uttala mig om här.Jag kunde ha haft 1-2, 3-4, vad som helst, eller rentav inga barn, men hon visste att det var två eller tre stycken. Och hon visste en hel del, som inte bara kunde vara gissningar, omöjligt helt enkelt!
    Seriöst?! Är det här din uppfattning om en imponerande "spådom"??
    De FLESTA får ju för fasen " 2 eller 3 barn"! Om hon hade dristat sig att gissa lite till skulle chansen att prick rätt på EXAKT antal barn, vara nära 50%
    Hon kunde tom gissat vilka kön dina barn har med 25% säkerhet.

Det du beskriver är absolut inte någon "cold reading" (de imponerar faktiskt inland med sin teknik) det är en gissning! Gissningar kräver knappt ens någon talang. Än mindre några mediala krafter

NU förstår jag varför ni tror på övernaturliga förmågor!
    LMAO!
  • Trynträ
    TBS skrev 2009-03-12 21:53:21 följande:
    Seriöst?! Är det här din uppfattning om en imponerande "spådom"??De FLESTA får ju för fasen " 2 eller 3 barn"! Om hon hade dristat sig att gissa lite till skulle chansen att prick rätt på EXAKT antal barn, vara nära 50%Hon kunde tom gissat vilka kön dina barn har med 25% säkerhet.Det du beskriver är absolut inte någon "cold reading" (de imponerar faktiskt inland med sin teknik) det är en gissning! Gissningar kräver knappt ens någon talang. Än mindre några mediala krafterNU förstår jag varför ni tror på övernaturliga förmågor!LMAO!
    Det var nog inte det enda spådamen prickade in skulle jag tro.

Ponera att du besökte ett medium som typ hade rätt på 18 av 20 påståenden. Skulle du tro att hon pluggat på om dig och din historia innan då eller skulle du bara säga att det är ren tur eller hur hade du förklarat det? Personligen har jag svårt att tro att nån har sån väldig tur. Skulle va de som vinner flera miljoner på lotto då.
  • TBS

Fröken Freda skrev 2009-03-12 19:43:40 följande:

Ni skeptiker hänger på detta forumet varje dag. Men ändå så har ni inte lärt er att det är skillnad på att tro på vättar etc och att vara medial. Hur kan ni ha missat att det är två olika saker? Tänker inte försvara min tro för er, jag behöver inte det, jag är tillräckligt stabil i den. Men jag blir rätt irriterad när jag ser att ni inte kan hålla isär äpplen och apelsiner. Och ts. Jag väntar fortfarande på den där enkla ursäkten. Men jag antar att du inte är människa nog att klämma ur dig en ursäkt.
    Visst är vättar och spådomar två olika saker. Men hävdar du att det finns tillfredställande bevis för den enes existens men inte den andres? Vad grundar du det på i så fall?

Vättar är minst lika (o)troliga som medium.
  • TBS
    Svar på #276
    Fö har jag inget behov av din förlåtelse, men jag hör av mig om jag ändrar mig.
    Tack för erbjudandet iaf ;)
Svar på tråden Tror du på medium?