• BulbusCordis

Tror du på medium?

Ja,tror du på att medium kan se borttappade saker osv?

Jag personligen tror inte alls överhuvudtaget på mediala förmågor.

• Svar på tråden Tror du på medium?
  • R Franklin
    Trynträ skrev 2009-03-12 21:57:05 följande:
    Det var nog inte det enda spådamen prickade in skulle jag tro.Ponera att du besökte ett medium som typ hade rätt på 18 av 20 påståenden. Skulle du tro att hon pluggat på om dig och din historia innan då eller skulle du bara säga att det är ren tur eller hur hade du förklarat det? Personligen har jag svårt att tro att nån har sån väldig tur. Skulle va de som vinner flera miljoner på lotto då.
    Visst vore det osannolikt, det är också därför det aldrig tycks hända. Frågan är alltså om spådamerna verkligen har så många rätt som folk vill få det till, eller om folk tolkar deras svar som rätt (Även om så egentligen inte är fallet). Än en gång kommer den luriga forer effekten in som en mkt avgörande faktor.
  • TBS
    Det var nog inte det enda spådamen prickade in skulle jag tro.Ponera att du besökte ett medium som typ hade rätt på 18 av 20 påståenden. Skulle du tro att hon pluggat på om dig och din historia innan då eller skulle du bara säga att det är ren tur eller hur hade du förklarat det? Personligen har jag svårt att tro att nån har sån väldig tur. Skulle va de som vinner flera miljoner på lotto då.
    Människoliv är faktiskt inte så himla olika som många vill tro. De flesta följer ett visst mönster. Det går dessutom att utläsa mycket i hur en person ser ut, pratar, är klädd, sminkad, vilken bil h*n anländer i, smycken, hårfärg etc etc.
  • Trynträ
    TBS skrev 2009-03-12 22:02:57 följande:
    Människoliv är faktiskt inte så himla olika som många vill tro. De flesta följer ett visst mönster. Det går dessutom att utläsa mycket i hur en person ser ut, pratar, är klädd, sminkad, vilken bil h*n anländer i, smycken, hårfärg etc etc.
    Hmm. Intressant. Undrar om det kräver utbildning för jag skulle aldrig kunna gissa vilken bil en person ägde. Kan ju va vad som helst liksom. Visst, det är inte så troligt att en proper klädd kvinna i päls åker omkring i en skrothög till bil men jag hade aldrig kunnat gissa vilket bilmärke hon åkte i.

Jag tycker det skulle vara jätteintressant att besöka ett medium som anses vara duktigt bara för att se hur mycket och om nåt stämmer.
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-12 22:08:10 följande:
    Hmm. Intressant. Undrar om det kräver utbildning för jag skulle aldrig kunna gissa vilken bil en person ägde. Kan ju va vad som helst liksom. Visst, det är inte så troligt att en proper klädd kvinna i päls åker omkring i en skrothög till bil men jag hade aldrig kunnat gissa vilket bilmärke hon åkte i. Jag tycker det skulle vara jätteintressant att besöka ett medium som anses vara duktigt bara för att se hur mycket och om nåt stämmer.
    Visst skulle det vara intressant, kanske till och med underhållande. Men "övernaturligt"? Njet!
  • Mysan59
    TBS skrev 2009-03-12 21:53:21 följande:
    Seriöst?! Är det här din uppfattning om en imponerande "spådom"?? De FLESTA får ju för fasen " 2 eller 3 barn"! Om hon hade dristat sig att gissa lite till skulle chansen att prick rätt på EXAKT antal barn, vara nära 50% Hon kunde tom gissat vilka kön dina barn har med 25% säkerhet. Det du beskriver är absolut inte någon "cold reading" (de imponerar faktiskt inland med sin teknik) det är en gissning! Gissningar kräver knappt ens någon talang. Än mindre några mediala krafter NU förstår jag varför ni tror på övernaturliga förmågor! LMAO!
    Hon GISSADE INTE, hon SA att det var två eller tre! Och allt annat stämde på pricken. Hon satt INTE och "såg ditten och datten" och fiskade efter att jag skulle nicka eller se ut på nåt speciellt sätt, som kunde vägleda henne.

Hon använde en kortlek och tittade knappt på mig över huvud taget!

JAG var där, det var inte du! Du vet inte alls hur hon betedde sig.

Och vadå, dom FLESTA har två eller tre barn!? Är DU seriös?!

Jag känner folk som har från ett (1) barn till tio (10) barn, så varför i helvete skulle hon säga (inte gissa) att jag hade två eller tre barn.

Och JAG kan förstå varför hon undrade, men det vill jag inte tala om här.

Grejen är också att vi var två stycken, en kompis till mig, hon sa allt rätt där också.

GISSADE INTE! Hon TALADE om allt från barndom till vuxenliv...

Du får gärna tro vad du vill, det skiter jag i, men tala inte om för mig, vad jag ska tro eller inte.
  • Trynträ
    TBS skrev 2009-03-12 22:11:02 följande:
    Visst skulle det vara intressant, kanske till och med underhållande. Men "övernaturligt"? Njet!
    Fast om det är övernaturligt eller ej vet man ju inte förrän man varit dit och fått "bevis".
  • Trynträ
    Mysan59 skrev 2009-03-12 22:15:24 följande:
    Hon GISSADE INTE, hon SA att det var två eller tre! Och allt annat stämde på pricken. Hon satt INTE och "såg ditten och datten" och fiskade efter att jag skulle nicka eller se ut på nåt speciellt sätt, som kunde vägleda henne.Hon använde en kortlek och tittade knappt på mig över huvud taget!JAG var där, det var inte du! Du vet inte alls hur hon betedde sig.Och vadå, dom FLESTA har två eller tre barn!? Är DU seriös?!Jag känner folk som har från ett (1) barn till tio (10) barn, så varför i helvete skulle hon säga (inte gissa) att jag hade två eller tre barn.Och JAG kan förstå varför hon undrade, men det vill jag inte tala om här.Grejen är också att vi var två stycken, en kompis till mig, hon sa allt rätt där också.GISSADE INTE! Hon TALADE om allt från barndom till vuxenliv...Du får gärna tro vad du vill, det skiter jag i, men tala inte om för mig, vad jag ska tro eller inte.
    Jag vet minst två i denna tråden som skulle behöva besöka henne. Apropå att skaffa bevis
  • minje

Som jag svarade tidigare, NEJ jag tror inte på medial förmåga.

Jag får ofta höra att jag "fattar precis", "det känns som att du känner mig", "det är som att du läser mina tankar". Jag arbetar dock inte som medium utan som psykolog. Med en stor portion empati, uppmärksamhet samt erfarenhet av olika typer av personer kommer man ganska långt i sina slutsatser om människor.

Jag kan förstås inte bestrida någons övertygelse. Jag har ju inga sk bevis för att medial förmåga inte existerar, men jag har aldrig stött på något eller någon som kan övertyga mig heller.

• TBS
    Mysan59 skrev 2009-03-12 22:15:24 följande:
    Hon GISSADE INTE, hon SA att det var två eller tre! Och allt annat stämde på pricken. Hon satt INTE och "såg ditten och datten" och fiskade efter att jag skulle nicka eller se ut på nåt speciellt sätt, som kunde vägleda henne. Hon använde en kortlek och tittade knappt på mig över huvud taget! JAG var där, det var inte du! Du vet inte alls hur hon betedde sig. Och vadå, dom FLESTA har två eller tre barn!? Är DU seriös?! Jag känner folk som har från ett (1) barn till tio (10) barn, så varför i helvete skulle hon säga (inte gissa) att jag hade två eller tre barn. Och JAG kan förstå varför hon undrade, men det vill jag inte tala om här. Grejen är också att vi var två stycken, en kompis till mig, hon sa allt rätt där också. GISSADE INTE! Hon TALADE om allt från barndom till vuxenliv... Du får gärna tro vad du vill, det skiter jag i, men tala inte om för mig, vad jag ska tro eller inte.
    Genomsnitts-svensken får 2,4 barn. Därför är det inte imponerande att hon gissade på 2 ELLER 3 barn.
    Jag talar inte om vad du ska tro, bara att din tro varken är logisk, sannolik eller trolig.
  • vitaudi
    Det var nog inte det enda spådamen prickade in skulle jag tro. Ponera att du besökte ett medium som typ hade rätt på 18 av 20 påståenden. Skulle du tro att hon pluggat på om dig och din historia innan då eller skulle du bara säga att det är ren tur eller hur hade du förklarat det? Personligen har jag svårt att tro att nån har sån väldig tur. Skulle va de som vinner flera miljoner på lotto då.
    Jag tror att nyckeln är att våga ifrågasätta sig själv och vara öppen för alternativa förklaringar.

Derren Brown ställde "horoskop" för ett antal personer som han inte kände (de fick alla rita av sin hand, skriva sitt födelsedatum och lägga en personlig tillhörighet i ett anonymt kuvert som blandades ihop med andras). Han gick iväg en stund och kom sedan tillbaka med var sin individuell personbeskrivning. Personerna blev uppenbart imponerade av hur väl det stämde och angav samstämmigheten till mellan 80 och 99% (har jag för mig). När de sedan uppmanades att byta beskrivning med någon annan deltagare så trodde de först att de av misstag fått tillbaka sin egen innan de insåg att alla hade fått samma från början.

Tänk vad Derren hade kunnat göra om han hade fått intervjua dem individuellt, som i fallet ovan, dvs ställa frågor, göra påståenden och avvakta svar eller reaktion.

Oavsett vad man tycker om Wikipedia så måste man nog tvinga sig själv att räkna in Forer-effekten mm om man vill kalla sig vidsynt.

Svar på tråden Tror du på medium?