• BulbusCordis

Tror du på medium?

Ja,tror du på att medium kan se borttappade saker osv?

Jag personligen tror inte alls överhuvudtaget på mediala förmågor.

• Svar på tråden Tror du på medium?
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-09 08:02:09 följande:
    Nä men varför ska vi tro på era länkar då? Ni tror ju inte på våra. Har jag sagt att jag hade vetenskapliga bevis kanske?
    Jag har inte heller sagt att jag inte tror att det förekommit att polisen tagit hjälp av medium. Jag är säker på att det inte förekommer i Sverige (eftersom att det är rimligt att anta att allmänheten redan skulle fått veta det genom tidningar och TV)

Hur det ser ut i andra länder vet jag inte med säkerhet, men det verkar inte troligt att medium hjälper polisen UTAN att tala om det för någon, om det är deras levebröd kan man väl inte få bättre reklam? Varför göra sig så mycket besvär med att argumentera för sin sak på internet, tv och i olika tidningar om de helt enkelt bara kunde slänga fram ett antal lösta mordfall som bevis? Dessutom HAR de ju uppenbart ett behov av att bli trodda, den här tråden är väl ett tydligt tecken på det?

Om något varken kan anses troligt, rimligt eller ens möjligt så förstår jag inte varför enkla, naturliga och vetenskapliga förklaringar förkastas till förmån för rena gissningar?

Att livet skulle "bli roligare" så, kan jag bara inte tro, INGEN vuxen männinska resonerar väl verkligen så?! Eller??
  • R Franklin
    Trynträ skrev 2009-03-09 08:01:15 följande:
    Det är inte fråga om att nåt brister. Det är fråga om att man inte vet vad man kan lita på. För de länkar som jag la in går ju tydligen inte att tro på så varför ska vi tro på de länkar ni lägger in.
    Du menar på fullaste allvar att du inte ser skillnad på när ett enskilt fall okritiskt visas eller benämns i media, jämfört med en undersökning där någon eller några frågat en stor mängd polisiära instanser?
  • logg81
    BulbusCordis skrev 2009-02-22 20:57:30 följande:
    Ja,tror du på att medium kan se borttappade saker osv? Jag personligen tror inte alls överhuvudtaget på mediala förmågor.
    Jag vet inte...
    Jag blev spådd av ett medium en gång och hon berättade saker om mej som man inte kan veta om man inte känner mej riktigt riktigt väl.
    Dessutom varnade hon mej för en man jag hade i mitt liv då och beskrivningen hon gav av honom var väldigt bra. Oxå en sån där sak som man ine kan veta om man inte känner personen.

Många hittar ju saker efter att ha kontaktat medium o så. Det kan ju inte vara slumpen i alla fall där de har rätt? Nä jag tror att de har någon extra förmåga...
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Trynträ

R Franklin skrev 2009-03-09 10:14:06 följande:

Du menar på fullaste allvar att du inte ser skillnad på när ett enskilt fall okritiskt visas eller benämns i media, jämfört med en undersökning där någon eller några frågat en stor mängd polisiära instanser?
    Jag menade bara att wikipedia kan man inte lita hundraprocentigt på heller eftersom vem som helst kan lägga in info där.
  • Trynträ
    TBS skrev 2009-03-09 08:28:04 följande:
    Jag har inte heller sagt att jag inte tror att det förekommit att polisen tagit hjälp av medium. Jag är säker på att det inte förekommer i Sverige (eftersom att det är rimligt att anta att allmänheten redan skulle fått veta det genom tidningar och TV) Hur det ser ut i andra länder vet jag inte med säkerhet, men det verkar inte troligt att medium hjälper polisen UTAN att tala om det för någon, om det är deras levebröd kan man väl inte få bättre reklam? Varför göra sig så mycket besvär med att argumentera för sin sak på internet, tv och i olika tidningar om de helt enkelt bara kunde slänga fram ett antal lösta mordfall som bevis? Dessutom HAR de ju uppenbart ett behov av att bli trodda, den här tråden är väl ett tydligt tecken på det?Om något varken kan anses troligt, rimligt eller ens möjligt så förstår jag inte varför enkla, naturliga och vetenskapliga förklaringar förkastas till förmån för rena gissningar? Att livet skulle "bli roligare" så, kan jag bara inte tro, INGEN vuxen männinska resonerar väl verkligen så?! Eller??
    Jag kan bara säga vad jag såg i programmet och då var det både skeptiska poliser som sedan ändrat inställning och medium. Så då trädde väl mediumen fram inte sant. Eller var de skådespelare hela bunten menar du?
  • Trynträ
    logg81 skrev 2009-03-09 10:18:02 följande:
    Jag vet inte...Jag blev spådd av ett medium en gång och hon berättade saker om mej som man inte kan veta om man inte känner mej riktigt riktigt väl. Dessutom varnade hon mej för en man jag hade i mitt liv då och beskrivningen hon gav av honom var väldigt bra. Oxå en sån där sak som man ine kan veta om man inte känner personen. Många hittar ju saker efter att ha kontaktat medium o så. Det kan ju inte vara slumpen i alla fall där de har rätt? Nä jag tror att de har någon extra förmåga...
    Du vet att han bara hade tur när han sa de sakerna va. *ironisk*
  • Radium

"Om du kallar oss korkade så kan väl vi kalla dig insnöad som bara kan se åt ett håll. Själv väljer jag att vidga mina vyer. Blir så mycket roligare då."

- Men du kan ju inte vidga dina vyer, eftersom du inte har den intellektuella förmågan att förstå psykologin bakom det mänskliga behovet av en tro på andar, gudsväsen och spöken. Vidskepelse, magi, gudsväsen har som starkast förankring i kulturer där utbildningsnivån och kunskapsnivån är låg.

Nu är jag ärlig, men tyvärr måste man vara korkad för att tro på spöken och att det går att tala med avlidna personer. Jag kan förstå att barn tror på tomten och spöken, eftersom de inte vet bättre. Men vuxna människor i Sverige idag?
    Sedan tycker jag man får räkna med att bli kallad "korkad" om man påstår att man kan tala med spöken. Skulle jag påstå att jag hade en utomjordisk relation med en marsian förväntar jag mig att folk skulle tycka jag var korkad om jag inte kunde bevisa det.

• Radium

fröken freda
    "Hehe ja. Vem som helst kan skriva på wikipedia. Man behöver inteha någon form av utb för att skriva där så. Ja man kan till och med starta en egen wiki-sida så. Det säger väll en del."

- Det går inte att skriva vad som helst. Det du skriver blir ju granskat av de andra medlemmarna och läsarna. Sedan får du läsa vilka källhänvisningar som gäller. Tex är det tex NASA, Livsmedelsverket, Jordbruksverket som texten är baserad på? Ju fler källhänvisningar, desto bättre.

Brist på vetenskapteoretiskt kunnande och stort förakt mot kunskap och utbildning verkar vara en fördel om man vill prata med spöken, varför är det så?

• R Franklin
    Trynträ skrev 2009-03-09 13:26:18 följande:
    Jag menade bara att wikipedia kan man inte lita hundraprocentigt på heller eftersom vem som helst kan lägga in info där.
    Vem har påstått det? Wikipedia artiklarna har referenser så man själv kan bilda sig en uppfattning om faktagraden. Så än en gång är alltså frågan, vilken av referenserna var det du ansåg inte dög?

Eller försöker du bara dribbla bort ett relevant inlägg med allmänt babblande om wikipedia i allmänhet?
  • Junibarn

tror på medium... Jag tror att det finns människor som har utvecklat sin mediala förmåga och då kan finna tex borttappade saker mm mm

Svar på tråden Tror du på medium?