• Minna72

Minnas XI

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-X)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv. Våra små börjar snart närma sig 2 år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är flera av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2 och vissa av Minna-barnen har t.o.m. hunnit få småsyskon.

Tråden är nu inte på sin elfte (!) version! Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html

Aetti 26 mars 2007
  • Svar på tråden Minnas XI
  • Pess

Inte glömma SS. Fast även hon verkar har tagit fl-paus

• Minna72
    Pess skrev 2009-03-02 13:35:03 följande:
    Inte glömma SS. Fast även hon verkar har tagit fl-paus
    Ja just det, självklart!

Här är det blandade känslor (trist besked men skönt att veta ändå): M har varit med Öki hos läkaren och det verkar som han har lunginflammation. Konstigt med tanke på att han inte verkar särskilt förkyld längre (bortsett från febern) och aldrig hade särskilt djup hosta, men tydligen har det ändå krupit ner i lungorna. Nu får han en 3-dagarspenicillinkur. Lilla gubben.
    Aetti 26 mars 2007
  • Joffe
    Minna72 skrev 2009-03-02 14:47:19 följande:
    Ja just det, självklart! Här är det blandade känslor (trist besked men skönt att veta ändå): M har varit med Öki hos läkaren och det verkar som han har lunginflammation. Konstigt med tanke på att han inte verkar särskilt förkyld längre (bortsett från febern) och aldrig hade särskilt djup hosta, men tydligen har det ändå krupit ner i lungorna. Nu får han en 3-dagarspenicillinkur. Lilla gubben.
    Men usch, hoppas han kryar på sig nu!

Ja, vilka fina bilder på ett par så händiga karlar Skönt att se att de vid sin ringa ålder hjälper till i köket

Förväntan, vad kul med skidorna! Varken jag eller min sambo kan åka spec bra så här bli det nog inga skidsemestrar men troligen mera skridskor eftersom jag spelade bandy i många år och min sambo hockey.

Cirkel, tyvärr inga tips, här lyssnas det heller inte.
    Leon säger för det mesta "nej, säger ja!"  undrar var han har fått det ifrån?

Cirkel föresten, hur var dina eftervärkar? Mina har gjort ont som f  .  .!

I morgon kommer bvc hit på hembesök, sist hon var här bodde vi i garaget

Ringde vetrinären förut då jag har tappat kontrollen på min långhåriga katts päls, hon behöver borstas varje dag men pga stooor mage så har jag ej lyckats så bra och nu tänkte jag kolla klippning.... 2200 kr.. jisses, det är en dyr bebis detta och det blir en lång avbet-plan ör Eddie!
  • cirkel

Joffe: Oj, 2200?!?! För att klippa en katt?!
    Jag har nog sluppit eftervärkar, tror jag. Det gjorde ont i samband med amning, men det var väl bara livmodern som drog ihop sig. JAg bad att få tabletter första natten på BB, men behövde aldrig ta dem. När jag frågade om eftervärkar dagen därpå så sa hon att om de inte hade kommit redan så blir det inga heller.
    Däremot hade jag lite ont i magen häromnatten, men jag vet inte vad det var.

Hoppas att dina värkar slutar snart!

Förväntan: Tufft med skiddebut redan! I slalombacken alltså?! Jag vet att jag började åka längd när jag var 2 år.

Essi: kul med datumet, har glömt säga det! Hoppas att tjejen håller sig inne tills dess, så du slipper värkar även om jag har läst att du gärna vill få ut henne nu! Trist med dåligt bredband. Och nu är ju FL segt oxå...

Nu ska T montera bort öppningsspakarna på kylen och frysen, så får vi ett problem mindre att bråka om.

Emma sov inte länge i morse och ville inte somna om så jag var helt slut och grät på em innan T kom hem... Sen fick jag sova en timma!
    Annars har dagen gått hyfsat bra, inga utbrott från varken mig eller E.

Minna, vad tråkigt med lunginflammation! Hoppas att den går över snabbare än vad den gör på vuxna. Skönt att veta orsaken till febern iaf.

Emma har djup hosta och är superrinnig i näsan nu. Hon har varit förkyld ända sen 14/2. Idag har jag också fått rinnig näsa och hostan har blivit djupare.

• Essi73

Cirkel ja du hon skulle faktiskt GÄRNA få komma ut om 2 veckor redan. Det är ju inplanerat/bestämt att oavsett vad så blir det snitt så jag skulle inte ha ngt emot en "splash-vattenavgång" och sen åka in. Måste faktiskt packa BB-väskan nu kom jag på.

På tal om förkylning så har Boll varit ett konstantsnor sen jag vet inte när. Det enda som ändras där är karaktären beroende på om det är ny förkylningen eller övergåendeförkylning. Själv lbev jag förkyld igår igen, en never ending här också alltså.

Joffe he vad rolig Leon är! "Nej säger jag!" Ja vad äääär det de säger; barn gör inte som vi säger, de gör som vi gör?! Här hemma är det samma vals as ever, mer testing med J än med mig. Men hallå 2200 för frisering av katten? Shit det är vad JAG betalar hos svindyra-urhippa-frissan

På tal om fler som inte är preggo eller fått 2a barnet så har vi ju Labi också

• Minna72

Just ja, Labi är med i det gänget också!

Ja neverendingstories med förkylningar etc ja... Blä säger jag!
    Och nu vet även jag vilken kamp det är när man måste få ens lille att svälja äcklig penicillin!  Igår kväll tog det ca 2 1/2 timme (!) att få i Öki 3 ml penicillin med hjälp av en spruta och man riktigt såg vilka kväljningar han fick (vid första försöket, då vi fick i honom nästan allt kom det direkt upp igen så att vi fick börja om). Kände mig bad bad baaad när jag för att få i honom det allra sista mutade honom med en jordgubbe på samma sked som penicillinet. Gissa om han spottade och fräste. Så, heder åt er som har fått upprepa procedurerna flera ggr om!
    (Som väl är är detta en snabbkur på 3 dagar, men jag bävar redan inför kvällens omgång )

*rusar vidare här på jobbet* 

Aetti 26 mars 2007
  • Serendipity
    Svar på #116
    Minna72 skrev 2009-03-03 11:14:59 följande:
    Så, heder åt er som har fått upprepa procedurerna flera ggr om!(Som väl är är detta en snabbkur på 3 dagar, men jag bävar redan inför kvällens omgång )*rusar vidare här på jobbet* 
    Ja, det vanliga är ju annars 3 ggr/dag i 7-10 dagar...
  • JJ 75

Hej,

Först stort grattis Knase - jätteroligt, så glad för er skull!

Förväntan - oj vad mysigt med skiddebut, har alltid tyckt att de små "champinjonerna" (för visst ser de ut som sådan i sina små hjälmar åkandes störtlopp rakt fram i backen) är så imponerande, funderat när det är dags för j att göra slalompremiär, har dock känts för tidigt, men man kanske ska tänka om där och boka en vårhelg i fjällen... Coolt att M diggar det!

Håller tummarna för att Cirkel får en bättre "själv-hemma-dag" idag, är E ngt på fs idag? Själv gör jag min första dag imorgon, j på fs 9-14 tisdag-torsdag, räknar därmed med att sova- sova- sova imorgon mellan 9-14, får dock se vad Olivia vill...

Har inga bra tips om pencilin, mer än kramar och enerig att skicka, väl kämpat!

SEdan vilka sötisar i köket, underbara bilder, tack för att ni delar med er!!

En seriös fråga också, nattskräck, någon med erfarenheter? Julias nattvak med gråt efter mamma har nu mera övergått i panikgråtande, kastar sig runt i sängen och är mer eller mindre okontaktbar. Känns inte som att vi oroar oss att ngt är fel utan bara "väntar ut det" - känns som det är en fas med mycket drömmar/processande, men samtidigt vill man ju att ngn ska bekräfta dethela... Ska nog ta med frågan till BVC idag, ska dit och väga/mäta Olivia - kommer ni ihåg den tiden när några gram och någon centimeter var dagens stora höjdpunkt...

Kramar till alla!

• Essi73

JJ hej, kul att se dig! Har tänkt en del på dig Går det ännu mer framåt med musklerna nu? Börjar det kännas ännu bättre? *Hoppas det*!

Ang nattskräck så har jag bara läst om det, det som det tipsas om är att själv hålla sig lugn. En del barn går att ha i famnen en del går inte alls; i båda fallen gäller att hålla sig lugn, sätta på tv, tända lampor etc; bete sig som om det vore en helt vanlig dag. Vid nattskräck är de totalt okontaktbara hur man än gör. En del tipsar om att väcka dem ngn timme efter att de har somnat - men DEN biten utvecklar jag inte mer eftersom jag inte minns riktigt detaljerna. Det var iaf ngt med att väcker man dem vid en viss tidpunkt så "bryter" man de där drömmarna...

Har för mig att Seren har en del koll på det hela.

Hoppas j slipper det eländet snart och likaså ni!

• Joffe

Hej!

Leon och hans far är i någon mc-butik och köper delar så jag njuter lite av lugnet, BVC-tanten kommer dock på besök och stör friden om ca 1 h.

JJ, jag hade precis samma frågor som du och har tänkt ta upp det med bvc i dag, Leon beteer sig på samma sätt.

Minna, det är sannerligen ingen höjdare med penicillin, vi fick kämpa en hel del.
    Tur att det blev en kort kur och hoppas han klarar sig med en omgång.

Cirkel, hoppas din dag är bättre i dag.
    Ang mina eftervärkar så la sig det värsta efter ca 4 dgr men ack vad ont jag hade.

Svar på tråden Minnas XI