• Minna72

Minnas XI

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-X)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv. Våra små börjar snart närma sig 2 år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är flera av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2 och vissa av Minna-barnen har t.o.m. hunnit få småsyskon.

Tråden är nu inte på sin elfte (!) version! Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html

Aetti 26 mars 2007
  • Svar på tråden Minnas XI
  • Mamsen68

Björn tackar för all grattis.

Han sov ju hos sin stora syster i natt (jag har varit på kurs i dag) och det gick väll så där han är just nu väldigt mammig och pappig + att han är rädd för mörker coh drömmer en massa. han ville iaf inte sova så vad gör syster yster och B jo tittar på film hela natten han somnade vid ½4 i natt i soffan men vaknade vid ½7 sov sen två timmar på dagen. så ni kan ju tänka er vilken tröttis som kom hem till oss på em.
    han har sovit sen 6 hoppas det blir hela natten. så att vi inte har startat nån elände med natt vak.

Maja lycka till i dag kul med syjunta.

vad gulligt det lät Joffe med fosterfett i öronen förlåt.
    Lycka till i morgon med Leon.

• Nafrung

Känns som man inte varit här på superlänge!!

Grattis till Björn förstås. Och OJ vad gulliga de små är, både Sofia och Eddie.
    Förresten Joffe, var har du köpt den urgulliga svampfilten? *måste ha*

Fisk. Nej, ni har inte fått en rättvis del av alla besvär tycker. Först dina bekymmer båda graviditerna, sen kolik för båda barnen och Sids njurbäcken. Nu förtjänar ni lugn, hoppas på det.

När det gäller rösten och hur den låter kan jag som jobbar med radio säga att man hör inte sin röst utifrån likadant som man hör den genom huvudet. Det blir liksom en annan klang. Det är bevisat faktiskt! Men man vänjer sig ju!

• Nafrung

Förresten har jag fått bf 20/9. Orkar ej uppdatera listan just nu dock - nån har bajsat!!

• ProPPens

Kapar lite...

Naffe Filten är från meandi. Den var i deras kollektion i höstas... Visst är det superfin!!!

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. Thats why we call it the present.
  • ProPPens

Naffe Kolla tradera, tror dock dom går för ganska mycket som det mesta meandi...

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. Thats why we call it the present.
  • maja under eken

Hej på er!

Vad bra att du gick på magkäsnaln Joffe o dröjer m inskolningen. Tror d e himla smart o undvika en ny sak till i Leons liv nu. Bli storebror o dela mamma m nån + nytt dagis låter mycket. Hoppas han trivs m att va hemma i lugnet.

Känns d bra att ha lämnat gamla dagiset? Du var väl inte helt nöjd?

Naffe, jag hade inte koll på att du hade BF så nära mig. Jag har ju den 25/9, än så länge.

Jag sitter på jobbet o bara LÄNGTAR t d blir kväll! Jobbar m en annan vikarie som visst har jobbat här lite somrar o så. Hon pluggar PA o retorik o e så s*tans dryg. Trevlig oxå när man pratat om vanliga saker men shit vilken besserwisser. O så fisförnäm som grädde på moset. Tänk o kunna allt, som hon verkar kunna.... Fan va jobbigt o va mkt o hålla reda på....

Suck

Mamma ringde vid 9 o frågade om hon skulle väcka Elvira... Hon sov ff!! Sömntuta!

Elvira - Livets Solstråle!
  • Minna72
    maja under eken skrev 2009-02-27 11:28:37 följande:
    Jobbar m en annan vikarie som visst har jobbat här lite somrar o så. Hon pluggar PA o retorik o e så s*tans dryg. Trevlig oxå när man pratat om vanliga saker men shit vilken besserwisser. O så fisförnäm som grädde på moset. Tänk o kunna allt, som hon verkar kunna.... Fan va jobbigt o va mkt o hålla reda på....
    Det är nog kul att kunna många saker, men att sedan framhålla det på ett besserwisser-aktigt sätt för omgivningen håller jag med om suger...

Gulligt och kul att Viran trivs hos mormor! Och jag har glömt att kommentera erat coola sätt att berätta för dina föräldrar att de skall få ett barnbarn till.

Öki skall sova över hos farmor och farfar inatt för tredje gången i hans liv. M och jag skall fira M:s födelsedag genom att göra ngt mysigt tillsammans (förmodligen träna först och sedan äta ute). Till skillnad från de två tidigare tillfällena då vi festade till och hade rejäl dagen efter och sov dåligt vår barnfria natt, skall vi bara ta igen oss ikväll-natt och sova ut. Mamsen, va fint att storasyster tog hand om B även om det lät ganska jobbigt att vara vaken hela natten...

Joffe, långamma till VBÅ - det var tider det!
    Aetti 26 mars 2007
  • Joffe
    ProPPens skrev 2009-02-27 09:25:22 följande:
    Kapar lite...Naffe Filten är från meandi. Den var i deras kollektion i höstas... Visst är det superfin!!!
    Precis Fanns/finns även som klänning och tröja

Mamsen, kan tänka mig att han var trött! Leon verkar också drömma mkt nu.
    Tänk om man bara hade lite extra fett i öronen
    Dock gör graviditeter/ammning något med min kropp så i dag väger jag lika mkt som jag vägde innan Leons grav, det ni! Problemet är att hålla vikten sen när jag slutar amma.

Rösten ja! Jag tycker jag låter som en fjant på video, hemskt!

Maja, bajs med en snajserbajser på jobbet, fan vad bra det är med folk som kan allt!
    Det kändes väl ok att lämna stället, det var sista tiden de var på mig hela tiden om att hämta tidigare samt att de gav mig ångest över att Leon skulle behöva gå så långa dagar när jag jobbade, man har som sagt inte så mkt att välja på.
    Han trivdes dock som en fisk i vatten och med tanke på det känns det sorgligt

Sömntuta Viran

Härligt Minna!
    Leon har inte heller sovit borta så mkt (1 ggn), det kanske är dax att försöka göra om det när han vant sig vid sin bror.

Nu vaknar visst lilleman, storebror sover och jag är ensam, sambon fick jobba i går kväll samt i dag så jag får vänja mig att ha 2

Just det, Leon blodprov gick bra (att ta i alla fall, vet ej svaret) och vi fick en röntgentid
    19 mars.

Kram
  • JJ 75

Säger bara hej - vill inte heller ha ngn negativ spiral - finns här!

Tack för alla snälla saker alla sagt om att inte vara en dålig mamma, klart jag vet allt detdär, men ändock skönt att höra, tack!

Livet är lite ljusare just nu, har tränat och tränat och klarar nu av att bära upp min egen kropp, går inne utan kryckor, jippi!!! Har också försiktigt börjat lyfta barnen lite och hittills utan bakslag, superjippi!!

Mera jippi - darling J:s arbetsgivare har igen fixat och trixat med schema, så istället för att åka på onsdag och vara 70 mil härifrån i en vecka jobbar han 3+2 "bara" 20 mil härifrån = faktiskt möjligt att komma hem på kvällen ifall det blir för tungt att vara själv, supermegajippi!!!

Annars rullar det på Olivia äter och sover, men börjar vara mycket mera vaken på dagarna, ligger på mage på mitt bröst eller i babygymmet och tittar upp med oerhört stora blå ögon, vacker!!!

Julia fortsätter dock att sova oroligt, gissar att hon börjat drömma eller ngt, ngn annan som känner igen det, sover lätt på natten och pratar mycket i sömnen och gråter till och ropar efter mamma... Har fått in en superstil på att dela säng med två småbarn... Sova - vad är det...

Annars - supergulliga Eddie och Sofia - att vi alla får så vackra barn, otroligt! Silkesapa - känner igen detdär med lenheten, att de är så mjuka och lena - underbart! Gosade runt hela kvällen innan vi badade Olivia för första gången och "började tvätta bort hennes naturliga mjukhet"... separationsångest - jag, vadå...

Joffe förresten - använder leon fortfarande antilopen (eller ja det verkar ju som det utav filmen) - klättrar han inte ur den?

Vagnar - P&T har vi också fingrat på, men j, som normalt inte är en en vagnshatare, har störtbölat varje gång vi satt upp henne i syskonsitsen. Normalt åker hon en emmaljunga sittvagn där hon sitter fritt i sitsen och spanar åt alla håll, vi slutade spänna fast henne för länge sedan, hon sitter där och hänger i bågen över benen. (ungefär samma upplägg gäller för sulkyn som vi har i bilen.) P&T däremot blir en mycket mera bakåtlutad sittställning där hon verkligen behöver 5-punktsbältet för att inte fara ur... Så när vi testade P&T kändes det som vi spännde fast henne på en liggbår... Vet inte om det behöver sägas, men fröken gillade inte läget - tror aldrig ngt barn skriktigt så högt tidigare på babyproffsen... En fight jag inte vill ha varje morgon inför en promenad på 200 m till dagis... Så vi är just nu rådlösa och vagnslösa, kör på emmaljungan tills vidare, köpte en P&T mjuklift till Olivia som enkelt får plats i sittdelen sedan sitter j på fotstödet (don´t tell - för sååå fååår man väll endååå inte göööra). Alternativet just nu är att Julia får gå eller blir buren och på sikt när snön är borta ska vi prova en ståbräda. Men vårt upplägg funkar ju bara för våra korta dagispromenader, så helt optimalt är det inte... Planen just nu är att prova P&T igen när Olivia inte längre behöver vara i liggdelen... Men som sagt, både rådlösa och vagnslösa, så gissar att vi bara skjutit upp problemet...

Har haft en kul morgon här annars, värmen i vårt hyreshus kollapsade i natt, så när vi gick upp imorse var det riktigt kallt. Barrikerade familjen i köket och hade på ugnen med öppen ungslucka... Funkade ok, fick sysselsätta julia ordentligt för att unvika att springa runt och råka bränna sig... Vi klippte och klistrade till en namnskylt till hennes rum, färgade papper och limstift är en hit, lovar!!! Nåja, nu är värmen tillbaka, barnen sover och jag vet nästan inte vad jag ska göra med tiden...

Svar på tråden Minnas XI