• Minna72

Minnas XI

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-X)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv. Våra små börjar snart närma sig 2 år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är flera av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2 och vissa av Minna-barnen har t.o.m. hunnit få småsyskon.

Tråden är nu inte på sin elfte (!) version! Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html

Aetti 26 mars 2007
  • Svar på tråden Minnas XI
  • Özlem

hej

Essi:Usch vad jobbigt.

Meleha:så skönt att du fick ks beviljat.

Jag har bara skummat igenom den här sidan.
    Skriver lite innan jag försvinner.
    Imorgon så ska vi träffa dr för planering av igång sättning som troligen sker på lörd.
    Jagkommer att ligga kvar länge på spec bb.
    Jag har inga värkar just nu men det kommer klägg då o då.

så puss o kram från mig.

Läser ni på aftonbladet om en kvinna som har rymt från förl mitt i krysst arbetet så e det säkert jag

• Mirren

Essi: Jag går att få i alla storlekar när jag hade gallsten var jag en klockren 38 men nu är det mest 40. Under tiden som jag bodde i Peking (med fri representation från rika företaget) hade jag 42 - vilket för övrigt föranledde gallstenen . Har dock aldrig bantat i mitt liv.

Özlem: Jag har nog missat något, varför sätter de igång förlossningen i förtid? Mår du inte bra? Ett tips när man får barn i vecka 37 (vilket jag också fick) är att ta med åtminstone ett litet plagg (40 el 44). Jag mådde jättedåligt av att Casimir "drunknade" i alla kläder som jag hade med mig till BB. Fortfarande idag sätter jag ogärna på kläder som är för stora. 

• maja under eken

Först: Vad HÄRLIGT o höra ditt besked Meleah! Så roligt o läsa hur mkt d gjorde f självkänslan oxå. Plus givetvis självaste konstaterandet att du ska ha snitt, lovely!

Tack för så bra respons ang brallor!!

Jag ska prova lite HM-brallor. Lite bättre pris, samtidigt - köper man dom nu så har man ju användn av dom i sisådär 28 veckor + X antal veckor efter förlossn... Fascinerande vilken skillnad d var på PoP's storlekar i gamla o nya modellen! Skumt att dom låter d bli så äv om dom nu bytt leverantör lr va d nu beror på.

Har nån leggings fr PoP? Dom var ju svinadyra men så snygga. Skönt m lite kraftigare tyg.

Joffe, dagens medalj t dig! Shit vilken pulshöjare...

Hm, igångsättning imorg Öz? Har du inte blivit igångsatt redan? Lr var d bara en light-variant? Hajar nada..

Så roligt att höra att förväntan har d så bra på jobbet. Då e d ju värt allt kämpande f o komma dit!

Men essi!! Tänkte som Seren: E d verkligen nån idé o fortsätta, kräks du inte upp d lr hinner kroppen ta åt sig PC:t innan? skumt! Kramar t dig, d måste va olidligt!! Du KAN inte behöva ha d så!! Låter helfläppo!

Elvira - Livets Solstråle!
  • Serendipity

Özlem: Det kommer säkert gå toppen, rymma från förlossningen går väl däremot bara halvbra Teodor kom i v 37+5 och alla kläder i strl 50 var också för stora då. Svårt att tänka sig nu då han är längst i "klassen"!!

• Betty2

Hej!
    Tänkte visa mig lite... Har läst men inte haft tillräckligt med ork för att skriva och nu är det verkligen på tiden. Kommer därför inte kunna kommentera ALLT som jag hade velat, för då skulle mitt inlägg bli en hel sida.

Har varit hemma i 2 dagar (och blir det även i morgon) eftersom grabbarna är kraftigt förkylda och avlöser varandra med feber. Blir alltså långdragen frånvaro från förskolan eftersom först en är för sjuk och sedan den andre... (När Jonathans feber försvann fick Alexander feber i stället. Jag HOPPAS att de kan gå på måndag för de har varit hemma hela den här veckan... Men är inte övertygad för A hade betydligt högre feber i kväll än tidigare kvällar.)

Essi: Nej fy att må så dåligt av penicillinet! Jag tänkte precis samma som Seren, får du verkligen i dig något av kuren när du kräks så mycket?

Mycket prat om mammakläder. Har oxå hört att flera kedjor har slutat med det och är oxå förbannad, trots att jag inte är gravid. De jag blev mest nöjd med var ett par från HM. Fast inte de som Cirkel beskrev ("finbyxorna"), sådana hade jag oxå. De växte jag ur alldeles för snabbt och kunde inte använda särskilt länge. Men det är ju lite skillnad när det är en tvillingmage. Men däremot ett par bomullsbyxor (lite "vår/sommar-modell") med mudd över magen och ett snöre man kunde knyta (mest för syns skull) precis under mudden. De var jättesköna (i tyget) och satt bekvämt och bra ända fram till förlossningen (och ett bra tag efteråt ).

Meleah: Vad skönt att ni äntligen har fått det beskedet (om snitt) och att ert nya UL gick så bra.

Öz: Massor av lycka till inför igångsättningen!
    Som svar på Majas fråga (eftersom jag oxå blev igångsatt) så var det väl bara en hinnsvepning som öz hade gått igenom hittills, och det brukar (väl?) inte räknas som en igångsättning även om det ibland kan göra att förlossningen startar. Så light-variant var nog en bra beskrivning. De gjorde likadant på mig, och det gjorde att jag fick en del (oregelbundna) värkar och öppnade mig någon extra cm innan jag kom in för "riktig" igångsättning några dagar senare. (Som i mitt fall började med att de tog hål på fosterhinnorna.)

Förväntan: Jag har helt glömt bort att fråga min svägerska vem som var deras bm när deras dotter nr 2 förlöstes 23/2. Vet du om du jobbade då? (Vi har inte kunnat träffa dem än, eftersom jag/grabbarna har varit för sjuka för att kunna träffa en så liten... Men på lördag skall det minsann bli av, så får sönerna vara med barnvakt=farfar om de inte är friska.) Jag tyckte förresten att det var en intressant fråga du fick av Cirkel; hur det känns inför din egen förlossning när du ser förlossningar på jobbet hela tiden?

Och så var det ju massa mer att kommentera som sagt...
    Jo en sak kom jag i alla fall på direkt. Pess: Vad tråkigt med ditt jobb! Jag hade läst en del om det under min graviditet (och även läst chefens bok...) och tycker det verkar vara ett toppenställe. Hoppas att det löser sig!

• maja under eken

Hej Betty!

Usch va jobbigt m två sjuklingar. Lr kanske än värre m en som börjar bli pigg o frisk när den andre e sjuk.. hua, styrkekramar! Har du båda hemma fr dagis äv om den ene hunnit bli frisk? Kanske vore skönt f er alla om man kunde lösa d så att den friske får komma t dagis? Tror annars inte d e nån fara m frånvaron fr dagis, dom e så pass stora att dom minns mkt väl så d borde inte va jobbigt o komma tbax.

Just ja!! Hinnsvepning var d ju. D visste jag ju egentl..

Hinnsvepning gjorde min BM på mig när krystvärkarna drog igång, lr iaf precis innan (man ska väl inte tro att man har full koll o minns allt korrekt..) Tyckte d var lite skumt eftersom d iaf gick så snabbt.

Elvira - Livets Solstråle!
  • Betty2

Maja: Ja jag tror oxå att det hade varit bra om den som är tillräckligt frisk hade fått vara på dagis, men tyvärr är det svårt att lösa praktiskt för oss. (I början av veckan tyckte jag att det var rätt beslut att bägge var hemma, för A har/har haft så jobbig hosta att han behövde vara hemma även innan febern.) Nu skulle J mycket väl kunna vara på dagis (feberfri sedan i tisdags) men i så fall måste jag åka dit med bägge för att lämna bara honom, och det blir nog inte populärt... (Antar att inte personalen gillar att jag tar med en sjuk A in där när jag lämnar J?, och sedan skulle ju A bli helt hysteriskt vansinnig när han inte får stanna kvar där utan måste följa med hem igen...) Maken börjar nämligen jobba alldeles för tidigt på morgonen för att kunna lämna någon av dem. (Däremot kan han hämta på vägen hem från jobbet.) Får se hur det blir på måndag. Om A fortfarande inte kan gå då kanske vi får se om maken kan börja jobba 1,5 timme senare än vanligt och lämna J på vägen... Du som har jobbat på förskola kanske har några tips på hur man kan lösa ett sådant här "sjukt syskon-problem"?

Jag tror inte heller att det blir svårt för dem att komma tillbaka till dagis, utan tänker mest på att de blir så uttråkade av att vara hemma och inte få träffa alla sina dagiskompisar. Och så vill man ju kunna jobba själv oxå...

• Essi73

Åh vad mycket roligt att läsa ikapp Jag är dessvärre (bättre?) på väg i säng nu så jag läser igenom ordentligt imorn.

Tack kära ni för er omtanke, ja nej dan också säger jag! Man kan faktiskt fnurla på OM det är ngn vits att käka de där piller och sen kräkas men dum (smart??) som jag är försöker jag hålla an med kräkandet en 40 minuter så att kroppen hinner ta upp en del iaf. Vc var bestämda med att inte bryta kuren. Ngn effekt fortsätter de att ge eftersom illamåendet hägrar med sin närvaro.
    Läste på Apotekets hemsida att bifilus var bra att få i sig vid såna här reaktioner så jag har bunkrat med Trevis, A-fil och Proviva. Samt ett gäng böner till Gud.

på er till tusen! Alla era ord värmer, verkligen.

• cirkel

Betty, vad jobbigt med sjuklingar som avlöser varandra... Det blir itne mycket valuta för dagisavgiften..

Sen ett nödrop. Hur sjutton lär man Emma att sova?! Nu har hon fått som vana att vakna på natten också, T sa att det var säkert 2 timmar som hon var vaken i natt. Hon vaknade sen kl 6 och hon somnade vid 19.20. På dagis (men inte hemma) sover hon middag, men oftast max 1 tim. Det innebär att hon inte på långa vägar får ihop 13,5 timmars sömn, inte ens 12 timmar. Vad ska man göra?!

Hon blir ju gnällig eftersom hon är trött, men sova, NÄ det vill hon inte.

Imorse testade vi med att hon fick komma till vår säng med vällingen, men hon försökte inte ens somna.

I höstas och i början av jan sov hon gärna till 8-8.30 efter vällingen vilket var superbra! Men sen slutade hon med det...

• Minna72

Cirkel, jag har inga bra råd att ge, men vill bara flika in att Öki inte har några större sömnproblem (dvs sover bra på nätterna och på dagis) eller att somna, men det totalat antalet timmar han sover på ett dygn är 11,5-12 timmar. Jag har insett att det är det behovet han har och det går inte att få honom att sova mer. Vad jag vill säga är att det inte finns ngt som säger att ett barn i denna ålder "måste" sova ett visst antal timmar per dygn utan det är individuellt.

Sen förstår jag att det är jobbigt om hon vakar två timmar mitt i natten.

En sak som jag motsatte mig först hemma var att M tyckte att vi skulle låta Öki lägga sig senare än 19.30-20 som jag strävade efter tidigare. Nu (sedan i december tror jag) somnar han alltid mellan 21 och ibland så sent som 22, men sedan sover han i gengäld till 7-7.30 (ibland med ett kort uppvak vid 5). Den här rytmen passar oss alla nu. Tidigare vaknade han kl 6, ibland ännu tidigare.

Så, jag kan inte ge något bra få-att-somna-råd, men vill bara säga att du inte behöver tänka på att hon inte fyller sin "tim-dos" på X antal timmar.

Betty, kul att höra av dig! Och jag förstår frustrationen över sjukkedjereaktionen... Hoppas båda mår bättre nu!

Maja: hej!

Essi, hoppas pc-baskeluskerna håller sig i skinnet idag och låter dig vila.

Öz, snart e du tvåbarnsmorsa! Innan du vet ordet av är det söndag och fl är över.

Aetti 26 mars 2007
Svar på tråden Minnas XI