• Licens To Kiss

vuxna med adhd add as

Länk för Föräldrar till barn med ADHD
    beta.familjeliv.se/Forum-3-60/m40166290.html

Länk för Vuxna anhörig till ADHDARÈ
    beta.familjeliv.se/Forum-4-51/m39833594.html

{#lang_emotions_flower} Hej och välkommen till oss. {#lang_emotions_flower}

Vi är ett gäng som håller ihop. Ibland blir vi osams men oftast är vi bara snälla och gulliga {#lang_emotions_innocent} Dela med dig utav dina härliga och skitdagar. härliga och skitdagar.

Välj en signatur då du vill vara anonym.

I min tråd tillåts OT-inlägg.

INFORMATIONSLÄNKAR (ADHD, ADD)
    spexor.homestead.com/files/kriterier.htm
    attention.vgl.se/index.php&task=view&id=37&Itemid=29
    psychcentral.com/addquiz.htm
    www.expressen.se/1.682011
    sv.wikipedia.org/wiki/ADHD
    www.nyfikenvital.org/
    www.adhdforum.se/

INFORMATIONSLÄNKAR (AS)
    aspergerkontakt.mylava.net/
    www.psykologitest.se/test/asperger.php
    sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

ALLA MÖJLIGA FUNKTIONSHINDER (CHATT)
    www.klubbfh.se/
    Mamma Flata och Partner
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-12 19:57
    Forum för oss i tråden! Glöm inte att behålla din signatur så du har samma i forumet som här på FL.

vimedadhdaddas.forum24.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-19 16:26
    NY TRÅD!! TYDLIG OCH FINARE!! VÄLKOMMEN IN:

www.familjeliv.se/Forum-11-308/m43990781.html
  • Svar på tråden vuxna med adhd add as
  • Takex

Hur lang tid tar det att fa medicin? Jag flyttade fran Sverige strax efter att jag fatt min diagnos och det blev inte av. Men nu har mitt huvud blivit sa trott att min vardag borjar fugnera sisadar, i vanliga fall hjalpte mitt otroliga minne en massa! Men nu kanns det som om huvudet inte orkar hanga med langre eftersom det maste tampas med annat sprak och kultur varje dag ovanpa att komma ihag att satta pa sig skorna och overhuvudtaget ga ut genom dorren.

Hur kommer det sig att man ar sa omotiverad nar man behover, maste, allt hanger pa, att man AR motiverad.

• Anonym (Hej)
    Takex skrev 2009-03-15 05:56:13 följande:
    Hur lang tid tar det att fa medicin? Jag flyttade fran Sverige strax efter att jag fatt min diagnos och det blev inte av. Men nu har mitt huvud blivit sa trott att min vardag borjar fugnera sisadar, i vanliga fall hjalpte mitt otroliga minne en massa! Men nu kanns det som om huvudet inte orkar hanga med langre eftersom det maste tampas med annat sprak och kultur varje dag ovanpa att komma ihag att satta pa sig skorna och overhuvudtaget ga ut genom dorren.Hur kommer det sig att man ar sa omotiverad nar man behover, maste, allt hanger pa, att man AR motiverad.
    vad de gäller i de land du bor i har ja ingen aning om..  vad har du fått för diagnos?? studerar du? eller missupffattat`?
  • Anonym (Hej)
    Takex skrev 2009-03-15 05:56:13 följande:
    Hur lang tid tar det att fa medicin? Jag flyttade fran Sverige strax efter att jag fatt min diagnos och det blev inte av. Men nu har mitt huvud blivit sa trott att min vardag borjar fugnera sisadar, i vanliga fall hjalpte mitt otroliga minne en massa! Men nu kanns det som om huvudet inte orkar hanga med langre eftersom det maste tampas med annat sprak och kultur varje dag ovanpa att komma ihag att satta pa sig skorna och overhuvudtaget ga ut genom dorren.Hur kommer det sig att man ar sa omotiverad nar man behover, maste, allt hanger pa, att man AR motiverad.
    glömde skriva att då jag väl kom till min läkare hade ja de utskrivet samma dag.

men då jag fick medicinen för första gågnen 99 så fick man söka dispans från social styrelsen, och fick söka tillstånd om att få köra bil ect. men jag låg inlagd då i några veckor för att hitta rätt dos. idag är man inte lika "mån" om ha folk inneliggande..
  • Fjärilen72
    Svar på #446
    Jag gick igenom min ADHD/Asperger utredning i november - december förra året, dvs det tog mig en dryg månad.

Jag tror aldrig att jag har fyllt i så mycket papper, inte ens under hela min skolgång. Eller ja, nu kanske jag överdrev men det kändes så.

Jag testade på dator, fick lägga klossar, titta på bilder, läsa texter mm. Vissa av texterna förstod jag inte nödvändigheten med men det fanns säkert någon meing med det med.
  • Anonym (...)

Jag brukar vara här men väljer att vara anonym i denna frågan just.
    Har ni mycket förståelse för ert mående och era beteende av era respektive?
    Jag har arit gift i ganska många år. Min man har ingen förståelse. Han tycker han har stått ut med mig nog så länge.
    Jag har alltid varit väldigt glad och possitiv utåt sett.
    Men aldrig klarat skolan, inte haft någon vuxens stöd heller.
    slogs mycket som tonåring när jag va berusad.
    Har aldrig varit särskilt trevlig mot mina vänner i övrigt. alltid bossat och har jaginte fått som jag velat elle ringen tyckt som jag har jag blivit sur.
    Man orkar inte hålla masken och precis som för andra så har de brustit för mig. Jag har blivit deprimerad fått ångest osv. ellerjag har väll alltid haft och varit de, men inte så här synligt som nu. Men jag är fortfarande bra på att sätta på masken och konstigt nog dölja min psykiska ohälsa väldigt bra för utomstående. De e juhingen som lär känna mig eller träffar mig som tror de döljer sig en djupt deprimerad och ärrig själ. Jag har väldigt lätt att dölja mig själv för nya människor som sagt.
    Men jag klarar ju inte av annat ansvar än mina barn. DOm har jag väldigt bra hand om. Men skola, hem körkort osv kan jag bara inte ta tag i. de går inte. alt är en ända soppa. Min man har tröttnat och nu är han tröttare än någonsin. de va ändå han som för ett år sen uppmuntrade mig attt göra en utredning då han läst/hört mycket om ad/hd och tyckte de va jag i ett nötskal. Nu när jag varit så nära ett resultat och när ag äntligen fått min diagnos och min medecin då har han inget tålamod med mig. Han förstår inte att jag är rädd för medecinen. Han valde att jobba helg trots att de va mina första dagar med medecin ochjag va jätte rädd att vara ensam med barnen. Då alla tjatar om hur likt concerta är amfetamin och WOW nu får du lagligt amfetamin osv. så blir jag ännu mer rädd. Dp tycker han jag är helt sjuk som blir rädd och förstorar upp de.
    Är de något fel att jag är rädd för drogor? även om jag vet att inte concerta är en drog. men jag har skläktingar som är långt nere i sina missbruk och några är till och med hemlösa pga sitt missbruk. förlåt lixom att jag är rädd.
    ah jag kanske är mesig, men jag e skit känslig för biverkningar och dom i concertan är inte roliga.jag får fet panikångest när jag ska svälja min medecin. de va inget viktigt jobb utan han skulle hjälpa en kompis. han sa att om jag mår dåligt kan jag messa så kommer han hem. jag messade 2. han va inte hemma förens halv 7. snällt. NÄ! sen bråkar han med mig bara jag ändrar mitt tonläge lite. sen undrar han varför jag inte vill umgås eller prata, jag e fan rädd för att prata med honom för han skäller på mig om jag ändrar tonläge :O
    jävla idiot. vet inte jag är så förstålig i de jag sriver. va bara tvungen. läs min blogg gärna och kommentera.

www.nogg.se/psykop

• Anonym (Hej)
    Svar på #455

Vad är det för jävla KARL du har??? hur ska du kunna gå vidare o "förlåta" kan du förlåta honom? din vän?

Att du idag är bara på 3:e dagen på insättningen av din concerta, kan vara rätt jobbigt påfrestande psykist men jag tror det kommer bli bättre tillslut, fast de är svårt att se vägen ut då man mår som sämst.. har för någon vecka sen tagit mig ut ur hålet själv..  och du behöver stöd ifrån din man än SKIT och skäll (men haft situationen så hemma med i liknande former)

Sen vad de gäller din concerta, så är det inte ens i närheten av vad en missbrukare ta. Och då du är rädd och det är ett väligt känsligt ämne för dig med  "droger" ta och prata med din läkare så du får RÄTT information. Visst, du kan ge utslag på drogtest och du är i sporten "dopad" om du utövar.
    Och att du börjat med Concertan för 3 dagar sen så är de så att vissa får olika slags biverkningar.  (sj'lv kom mitt fort med, men ökads i ångest för att sen ebbas ut, jag fick hjärtklappningar, för hög bilo puls ect ec.)
    Vill du inte ta "Droger"

Så undrar jag, visste du inte det innan? att Concerta är vad det är?
    Vet inte om läkaren har informerat dig om tt de ska finnas "Stratreta" eller hur det stavas. De ger aldrig utslag på doping, då de inte är samma substans

sänder över en kram
      " Då alla tjatar om hur likt concerta är amfetamin och WOW nu får du lagligt amfetamin osv. så blir jag ännu mer rädd. Dp tycker han jag är helt sjuk som blir rädd och förstorar upp de.
    Är de något fel att jag är rädd för drogor? även om jag vet att inte concerta är en drog. men jag har skläktingar som är långt nere i sina missbruk och några är till och med hemlösa pga sitt missbruk. förlåt lixom att jag är rädd.
    ah jag kanske är mesig, men jag e skit känslig för biverkningar och dom i concertan är inte roliga.jag får fet panikångest när jag ska svälja min medecin.

• Anonym (fia)

Sen är det också skillnad på hur det funkar för en person med adhd/add, eller utan. En som inte har det blir speedad på amfetaminet o den som har det blir "normal". I alla fall är det så det har vart för mig. Jag har "drogat" på amfetamin i många år innan ja fick diagnosen men det har visat sig vara självmedicinering, då ja inte gjorde det för att uppnå rus eller vad man ska säja, för mig funkade det lugnande, jag fick bättre organisation på dagen, kunde leva mera efter scheman o fick klart saker ja påbörjat osv. Jag har nyligen börjat på concerta o upplever samma, att huvet klarnar o ja har fått jämnare humör, längre stubin, bättre tålamod, lugnare inuti osv. Jag tror ja vet hur det känns att va speedad, o det är inte såhär i allafall. Hoppas du klarar hålla ut o se om medicinen blir bra för dig. Om det är till nån hjälp kan ja säja att ja var o lämna drogtest o concertan syntes inte där. Har också hört det där med gratis tjack men det är ju som hej sa, ingen dos i den bemärkelsen eller det syfte som man får utskrivet. Ta den som ordinationen så är det medicin. Kram på dej, hoppas det blir bättre för dig.

• ensamhemma

Anonym (Hej) skrev 2009-03-15 00:44:46 följande:

de man ska  vara införstådd med INNAN man börjar medicineras är att under första tiden med concerta/ritalin, att ÖKAD Ångest/ilska ect KAN förekomma. Men jag tog/tar Stesolid vid mina ångest attacker, sen har jag hört att  "Lyrika" kan vara bra vid ångest (men inget man får ta om man försöker bli gravid) och vet inte hur man ev skulle kunna kombinera med ritalin/concerta..tar du något idag?HadeTUFF tid vid senaste insättningen.. att fick dödsångest, och så fort ja hörde något om döden, livet, såg gamla, hörde om äldre/sjuka stora som små.  ect fick jag ren o skär jävla panik.  Jag DÖR snart..  vad jag tror om min ångest kommer ifrån min diagnos?! jag visste inte ens om min diagnos innan min Ångest kom.. För min ångest kom i mycket ung ålder
    jag har oxå haft problem med ångest hela mitt vuxna liv,,,,jag har tunga perioder som nu,dagarna e fyllda av panikattacker o extrem ångest så jag har haft tankar att tacka nej till concertan just för att insättningen kan vara jobbig och jag är superkänslig.
    det enda jag behöver är sömntabletter och lugnande vid behov.jag pallar inte att däcka ännu mer pga en medicin,,och jag e så van att ha tusen tankar o en massa energi o e rädd att min hjärna kommer att tro att det e deppression på g om alla tankar o "torktumlaren" försvinner plötsligt.
  • Anonym (...)

Mitt problem är juh att jag är TRÖTT! ja är så vansinnigt trött hela tiden för min hjärna går på helvarav. Jag får inte utlopp för min energi för min kropp inte orkar. Så jag är låg utanpå och hög innanpå eller hur ska man säga?
    Jag vill bli mer aktiv i kroppen och mindre aktiv i skallen.
    Jag kan ha helt tyst runt om mig och vara helt ensam ändå känns de som de står hundra pers runt om mig och skriker och stressar. Så jag blir så stressad och utmattad.

• Anonym (Trickster)

I det läget brukar jag försöka ta ett bad.. sänka ner huvudet i vatten gör att det blir sååååå tyst och skönt omkring en. Underbart.

Anonym (...) skrev 2009-03-16 14:29:54 följande:

Mitt problem är juh att jag är TRÖTT! ja är så vansinnigt trött hela tiden för min hjärna går på helvarav. Jag får inte utlopp för min energi för min kropp inte orkar. Så jag är låg utanpå och hög innanpå eller hur ska man säga? Jag vill bli mer aktiv i kroppen och mindre aktiv i skallen. Jag kan ha helt tyst runt om mig och vara helt ensam ändå känns de som de står hundra pers runt om mig och skriker och stressar. Så jag blir så stressad och utmattad.
Svar på tråden vuxna med adhd add as