• Ulrika1

hepatos

Hej!
    Någon som vet hur snabbt värdena kan stiga? Jag testade mig för lite drygt en vecka sedan och det visade inget men nu har det börjat klia rejält och jag har inte ny tid förrän på fredag vilket innebär två veckor mellan provtagningarna. Funderar på om jag ska ringa och höra om jag kan komma tidigare.

• Svar på tråden hepatos
  • iii83

Ja, de hann inte ens skicka iväg gallsyreproven, men jag tror inte de var så höga, hennes lilla kropp orkade inte med att vara i min mage, så av en ren slump när bm skulle lyssna på hjärtljuden så började arytmi och när ctg kom på, började hjärtat stanna av, hjärtljud runt 60, så det blev akutsnitt, jag var bara på vanlig kontroll, men asat och alat låg högt,
    Så fort Lilja kom ut ur min mage så skrev hon högt och mådde fint, hon fick dock ligga en vecka på neonatalen.
    Min första flicka är född i v. 36 och var mer påverkad av min hepatos än flickan som är född i v. 35, men de har inte mått dåligt av att födas för tidigt, men däremot av hepatosen.

Hur ofta tar Ni leverprover och går på kontroll?
    Nu går jag varannan vecka, men i slutet from v 30 gick jag först var tredje dag, sedan varannan och med första flickan gick jagvarje, då tog de leverstatus varje gång och ctg var tredje, ultraljuden var flera, minns ej exakt hur många, men det var ofta...

• iii83

men anledningen till att mina gallysyror troligen hölls nere, är att de satte mig på Ursofalk redan i v. 20, för att gallsyran inte skulle få en chans att stiga

• Love2009

jag har haft hepatos vid båda mina tidigare graviditeter men fött i normal tid ändå, blev igångsatt sist BF+4

Nu har klådan bara varit här en vecka och jag har tagit prov 2ggr hittils, ska ta nya måndag + att jag ska dit idag o göra CTG sen UL

jag vet ju sedan tidigare att klådan inte går över innan bebis är ute så därför kanske jag får lite extra panik den här gången, bara vetskapen om att det kan vara såhär 4v-6v får mig att bli galen.........

men för dig är det ju ännu värre som får det så tidigt stackars dig!!!!

jag är ändå "glad" att det kom så sent som i V-35 för mig

får väl se vad de säger efter idag just nu är jag bara så himla trött då jag inte sovit på en vecka känns d som

• iii83

Nää, det är verkligen jävligt! Obeskrivligt för den som inte upplevt det...

Min första tjej föddes på sommaren, satt med fötterna i iskallt vatten, ja och händerna... men nr 2 föddes på vinterhalvåret, då var det skönt att ligga i badet, trött var jag, låg och lyssnade på klassisk musik, i badet, med jättemagen i vädret...
    men klådan gjorde ju en tokig!

• LindaPalm

hepats fick jag precis som iii83 säger höra är både leverpåverkan och gallsyror men att det är av gallsyrorna som barnet mår dåligt av.

Att äta medicin är väl egentligen aldrig bra när man är gravid men det finns ju undantagsfall där det verkligen behövs som då man har exempelvis hepatos. Men jag fick av ett par läkare höra att om det "bara" varit jag som led av hepatosen iform av klåda hade man inte satt in någon behandling men eftersom bebisen mådde dåligt av förhöga gallsyror så var medicin en nödvändighet. Hade det däremot "baar" varit lite för
    höga levervärden är det inte säkert att någon medicin hade satts in...

Love2009: får du inte äta levaxin mot sköldskörteln?

• Love2009

LindaPalm- jag äter Levaxin men fick igår reda på att värdena trots det blivit sämre.
    Idag ska jag ringa för ställningstagande till ev igångsättning. Kom hem kl4 inatt från förlossningen där jag blev inlagd pga misstanke om propp i lungan.. vilket visade sig vara fel efter lungröntgen.

• iii83

Love2009, stackare!

Jag fick igår enorm klåda, det har bara fortsatt och fortsatt, ringde mvc, den första jag pratade med som hade telmottagning "hepatos i v.16??", jag men min tokkklåda just nu, jaaa kolla min journal... så gick hon direkt och pratade med min bm och jag ska komma in innan lunch, skönt!

• Love2009

iii83- ännu mer stackars dig!! Jag är ju iaf i V.36 så jag kan ju bli igångsatt om det är så. Lider med dig verkligen.

Själv åkte jag in igår kl.13 till spec MVC och efter många provtagningar o vändor blev jag "inlagd" på förlossningen (!) över natten o lungröntgen gjordes.. men sen inatt kl 3 blev jag hemskickad med rådet att sova o ringa idag för ev ställningstagande t igångsättning.

Dom undersökte mig innan jag åkte hem o jag va öppen 2cm o cervix nästan utplånad - har du några tips inför att jag ringer nu vad ska jag säga?? VILL bli igångsatt jag orkar inte mer nu:(

• iii83

JA, tala om att du tagit reda på de faktiska riskerna och det finns tydliga forskningar på att mödrar med hepatos inte ska gå längre än 36 veckor, därefter ökar fosterdödligheten med 10 %.
    Morra till ordentligt, kräv ett ultraljud, du kräver att få veta hur bebis mår, fostervattensmängd, gör en gbs-odling med!
    Tala om hur illa du mår!!! Att du inte står ut en dag till!

Tjejer vi hejar på att Love2009 får en liten första maj-bebis, som alltid kommer fylla år på en ledig dag

• Love2009

iii83- tack så mkt för info o råd jag ska ringa nu - återkommer om vad dom sa.....

Svar på tråden hepatos