• Ulrika1

hepatos

Hej!
    Någon som vet hur snabbt värdena kan stiga? Jag testade mig för lite drygt en vecka sedan och det visade inget men nu har det börjat klia rejält och jag har inte ny tid förrän på fredag vilket innebär två veckor mellan provtagningarna. Funderar på om jag ska ringa och höra om jag kan komma tidigare.

• Svar på tråden hepatos
  • Fröken Juni
    iii83 skrev 2009-05-05 10:46:49 följande:
    Maxvärde för alat är 0,7 och asat tror jag är 0,65!Jag vet inte vilken vecka du är i, men min nr 2 höll på att dö i min mage av alat 14... sorry och jag skräms, men jag vill inte sitta inne med det när dina värden är så höga,, hon kom ut med dunder och brak och så fort hon slapp "mitt förorenade" blod så piggade hon på sig, så hennes premturfödsel var inga problem, däremot mina levervärden.Jag mår inte så bra, yr, dimmig, kliar gör det, allmänt hängig och trött...
    Oj, jag hade ju högre levervärden än så, hmm och läkaren sa att det såg bra ut.

Har själv varit nära på att mista min 2:a i v.36 pga för höga gallsyravärden, läkaren vågade inte chansa, allt gick bra trots att hon var prematur.
  • iii83

men min första hade jag skyhöga gallsyrevärden, minns ej exakt..
    med tvåan hann de inte kolla gallsyran eftersom hon föddes så akut prematur, men asat och alat låg högt.

• Bissen

Hej, skall ta fasteprov nu på morgonen.. Får man inte ens dricka vatten innan? Kaffe/te utan socker o mjölk?
    Väntar på att få tag på BM som skall ta proverna..

• luspudel
    Bissen skrev 2009-05-06 07:58:42 följande:
    Hej, skall ta fasteprov nu på morgonen.. Får man inte ens dricka vatten innan? Kaffe/te utan socker o mjölk?Väntar på att få tag på BM som skall ta proverna..
    Nix, jag fick inte ens dricka vatten :-/
  • iii83

lite lite vatten får man ta... och det är nytt, förr fick man inte det...

tänkte på det, ni som inte fått bli igångsatta före v 36.... min läkare är väldigt mån om att inte slita mer än nödvändigt på min lever, tänker inte era läkare så?

• Bissen
    luspudel skrev 2009-05-06 08:48:10 följande:
    Nix, jag fick inte ens dricka vatten :-/
    Tack för svar..
    Jag drack inget vatten, vågade inte men nu är det gjort Gick förbi McD o handlade kaffe o en macka sen, gissa va gott det var
  • iii83

jag tog ju i måndags och var ju helt snurrig utan frukost, svimfärdig, känslig och gravid, hihi

• Love2009

Har just kommit hem från ännu ett besök på spec MVC... leverproverna hade höjts sedan i måndags o nu var alat 6,49 och asat 3,60 - vet inte vad det betyder men...

Gallsyrorna låg i fredags på 8 i måndags på 11 och idag hann de ej komma

Doktorn sa att om JAG orkar vänta så sätter de igång måndag då jag är i V.37+1 för idag när jag är i V.36+3 är inte lungorna fullt utvecklade. Hmm... inte så lätt att säga emot bara att göra som dom tycker är bäst o hoppas det är rätt beslut.

• iii83

Love2009 asat är mkt förhöjt och ditt alat är mkt mkt förhöjt (fast vissa av oss har ju haft högre)...
    Hmmm, ja, min läkare hade inte resornerat så... men som du säger... svårt att säga emot, kom igen nu tjejen, du har ju verkligen mått skit senaste tiden, kläm ut bebben innan helgen!

• Love2009

ja jag får gå ut o hoppa lite på studsmattan o se om det sätter igång.........

annars har jag iaf ett slutdatum o det känns bättre än ingenting!!

skulle äta ursofalk nu det har jag inte fått tidgare, hon sa att det kunde lindra klådan

Svar på tråden hepatos