• Ulrika1

hepatos

Hej!
    Någon som vet hur snabbt värdena kan stiga? Jag testade mig för lite drygt en vecka sedan och det visade inget men nu har det börjat klia rejält och jag har inte ny tid förrän på fredag vilket innebär två veckor mellan provtagningarna. Funderar på om jag ska ringa och höra om jag kan komma tidigare.

• Svar på tråden hepatos
  • Fröken Juni
    L0ved skrev 2009-05-02 15:37:04 följande:
    Kommer nog testa det mesta när jag blir gravid igen. Fick mf i vecka 7 för bara en vecka sedan. Men det är alltid bra att ha massa tips till nästa graviditet som förhoppningsvis blir snart. =)
    Kolla värdena regelbundet, innan klådan börjar kan vara bra då kommer behandling sättas in snabbt.
  • L0ved
    Fröken Juni skrev 2009-05-02 15:44:31 följande:
    Kolla värdena regelbundet, innan klådan börjar kan vara bra då kommer behandling sättas in snabbt.
    Ja, jag tänkte att denna gången ska jag begära att få komma på täta kontroller för att kolla gallsyran och levern. Kanske man kan slippa det värsta av klådan, om man har tur.
  • Fröken Juni
    L0ved skrev 2009-05-02 15:53:34 följande:
    Ja, jag tänkte att denna gången ska jag begära att få komma på täta kontroller för att kolla gallsyran och levern. Kanske man kan slippa det värsta av klådan, om man har tur.
    Hade du höga levervärden när du hade hepatos förra gången? Du kanske har svarat på det tidigare, men jag är ny i tråden och har inte hängt med från början.

Jag har aldrig haft förhöjda levervärden, utan för min del är det bara gallsyran som stigit.
  • Love2009

Fröken juni - jag ska ta prover måndag morgon o sen till spec MVC Danderyd tisdag e.m. då de har börjat med att de vill ha svaren innan man kommer så man får ta dem dagen innan. Jag skulle träffa någon som hette Elisbeth tror jag, hon var tydligen den som tog alla "sådana här fall" som dom sa...hmm hoppas hon är bra

Jag trodde ju som sagt dom skulle sätta igång mig i torsdags... nu går jag in i V.36+0 imorg vilket betyder att om en vecka 37+0 räknar dom väl barnet som "fullgånget", brukar man få tid då måndagen efter el hur kan det då bli? Kan det bli när som helst på dagen el har dom ngn "praxis" om tid för induktion..??

• Love2009

När dom undersökte mig onsdag var jag öppen 2cm o tappen nästan utplånad... så det borde bli en lätt igångsättning sa dom!!! alltid nåt

• Fröken Juni
    Love2009 skrev 2009-05-02 19:56:41 följande:
    Fröken juni - jag ska ta prover måndag morgon o sen till spec MVC Danderyd tisdag e.m. då de har börjat med att de vill ha svaren innan man kommer så man får ta dem dagen innan. Jag skulle träffa någon som hette Elisbeth tror jag, hon var tydligen den som tog alla "sådana här fall" som dom sa...hmm hoppas hon är braJag trodde ju som sagt dom skulle sätta igång mig i torsdags... nu går jag in i V.36+0 imorg vilket betyder att om en vecka 37+0 räknar dom väl barnet som "fullgånget", brukar man få tid då måndagen efter el hur kan det då bli? Kan det bli när som helst på dagen el har dom ngn "praxis" om tid för induktion..??
    Elisabeth har jag träffat och hon är väldigt bra också. Säg precis hur du mår.
    Jag fick ta proverna innan jag gick upp på specen på 12:an

Jag har fått olika tider för induktion, med första var det kl 07 jag skulle ringa och kolla hur det såg ut på avdelningen, fick då tid kl 09.30 och andra gången skulle jag vara där kl 14. Jag vet inte när du kan få tid, men under den veckan du är i 37 är nog inte omöjligt. Är dina värden höga så blir det så snart som möjligt.
  • Love2009

Fröken juni - var du öppen när du blev igångsatt? Om jag kommer dit tisdag och är i V.36+2 tror du då hon kommer föreslå 37+ något alltså en vecka senare ca?

*griper efter halmstrån*

• Love2009

man ska ju ta proverna fastande men vad händer om man inte är fastande? vilket håll blir det fel svar åt?

• Fröken Juni
    Love2009 skrev 2009-05-02 20:00:11 följande:
    När dom undersökte mig onsdag var jag öppen 2cm o tappen nästan utplånad... så det borde bli en lätt igångsättning sa dom!!! alltid nåt
    Tar nog hål på hinnorna eller sätter BARD.
  • Fröken Juni
    Love2009 skrev 2009-05-02 20:06:54 följande:
    Fröken juni - var du öppen när du blev igångsatt? Om jag kommer dit tisdag och är i V.36+2 tror du då hon kommer föreslå 37+ något alltså en vecka senare ca?*griper efter halmstrån*
    1:a var jag helt omogen, fick gel och sen tog dem hål på hinnorna
    2:a satte dem BARD var öppen 2 cm, men det ramlade ur på en gång så dem tog hål på hinnorna
    3:e öppen 3 cm, tog hål på hinnorna.

Du blir nog igångsatt måndag eller onsdag, vad jag förstått har dem induktioner då på D.S, kan ju ha ändrats sen jag födde där, men då hade dem det på måndagar iaf.
Svar på tråden hepatos