• Ulrika1

hepatos

Hej!
    Någon som vet hur snabbt värdena kan stiga? Jag testade mig för lite drygt en vecka sedan och det visade inget men nu har det börjat klia rejält och jag har inte ny tid förrän på fredag vilket innebär två veckor mellan provtagningarna. Funderar på om jag ska ringa och höra om jag kan komma tidigare.

• Svar på tråden hepatos
  • Fröken Juni
    Love2009 skrev 2009-04-30 20:57:36 följande:
    Fröken Juni - i vilken vecka blev du igångsatt o hur gick det med förlossning o hur mådde bebis?Jag väntar besked om jag ska bli det är i V.35+4 idag
    Med första blev jag igångsatt i v.37+4. Hade ett väldigt intensivt öppningsskede och ett långt utdrivningsskede. Bebisen mådde bra, men var gul och på gränsen till att sola. Åt dåligt och gick ner i vikt över 10%.

Andra blev jag akut igångsatt i v.36+3 och förlossningen gick strålande med ett lugnare värkarbete, men sedan gick det fort på slutet.
    Bebisen var premarur så vi låg kvar på BB på obs. Gul och gräns till sol igen, var även blå och hade andningsuppehåll vid 2 tillfällen men alla prover såg bra ut men det gjorde att vi hade extra obs då och en plats på neo om det skulle behövas.Åt bra.

Tredje förlossningen så blev jag igångsatt i v.38+1, men då hade jag sådana kramper i gallan och mina värden pendlade upp och ner en massa.
    Förlossningen gick bra men snabbt och jag tog för mycket lustag och mådde väldigt dåligt med stora minnesluckor. En rejäl krabat som mådde bra och gjorde sig hörd från start. Sov knappt på nätterna utan skrek konstant (kolik) åt på nätterna och skrek och sov på dagarna, Lite gul.

Mina hepatos har försvunnit direkt efter, fast med tvåan dröjde det 1 vecka innan jag var helt besvärsfri.
  • L0ved

Fröken Juni skrev 2009-04-30 21:04:39 följande:

Ja fy ja, det är samma här. Trodde jag skulle spy upp allt ibland. Jag tog det ihop med Proviva då gled det ner, men jag vet vad du menar. Saknar inte den delen av graviditeten. Var ligger dina gallsyror på nu? Jag har hört så mycket knas av läkare som en idag gör mig förbannad som att värden på 200 inte är farligt, i helvete heller, DS och SÖS har bla gräns för akut induktion vid 40. Själv hade jag 56 när jag blev akut igångsatt med tvåan.
    Smakade illa med vad man än blandade med. Nej, jag kan inte heller påstå att jag saknar del delen.

Jag är ju inte gravid nu utan detta var med dottern. Vi väntade en liten men jag fick missfall för bara någon vecka sen. Men vi planerar ju att skaffa en till, samtidigt som man oroar sig lite för hepatosen.
    Kommer inte ihåg vad mina värden låg på sist, ska se om jag hittar min journal.

Det är så fel att det inte alls finns många som vet något om detta. Fick "låna" en annan BM under slutet på graviditeten och hon tyckte bara att jag klagade för mycket när jag sa att det kliade.
    Men min BM var nog med att kolla upp allt iaf, fick komma in en gång i veckan och lämna blod. Plus att hon ordnade samtal för igångsättning till mig med.
  • Love2009

jag trodde jag skulle bli igångsatt igår el idag men nu säger läkaren att dom tänker vänta.... för barnets skull då det bara är jag som mår dåligt just nu.

har ny tid måndag för provtagning, tisdag UL osv osv

dom vill helst vänta till v.37+0 då barnet är "klart"

*kli kli*

• Love2009

somnade 22.30 igår kväll men vakna kl 00.00 av denna sjuka klåda över fötter ben händer o armar KLIADE ihjäl mig till kl.04.30 då jag somna om två timmar till 06.30 då treåringen vaknade.........zzzzzzzzz

jag förstår inte hur jag ska orka många nätter till nu - hur mår ni andra??

• L0ved
    Love2009 skrev 2009-05-02 11:04:45 följande:
    somnade 22.30 igår kväll men vakna kl 00.00 av denna sjuka klåda över fötter ben händer o armar KLIADE ihjäl mig till kl.04.30 då jag somna om två timmar till 06.30 då treåringen vaknade.........zzzzzzzzz jag förstår inte hur jag ska orka många nätter till nu - hur mår ni andra??
    Usch, lider med dig. Kommit på något som lindrar klådan? Måste kännas som en evighet till du får bli igångsatt.
  • Fröken Juni
    Love2009 skrev 2009-05-02 11:04:45 följande:
    somnade 22.30 igår kväll men vakna kl 00.00 av denna sjuka klåda över fötter ben händer o armar KLIADE ihjäl mig till kl.04.30 då jag somna om två timmar till 06.30 då treåringen vaknade.........zzzzzzzzz jag förstår inte hur jag ska orka många nätter till nu - hur mår ni andra??
    Jag lider med dig. Jag hade likadant med första barnet. Kunde somna vid 22 på kvällen, men vaknade runt 0.00-01.00 och satt sen uppe hela natten och kliade och grät och lovade mig själv att aldrig nånsin mer genomgå en graviditet till. Kunde aldrig i hela mitt liv tro att det skulle vara så jobbigt och jävligt att vara gravid.

Jag sov 2 timmar varje motgon i 5 veckor innan jag ringde spec mvc och bara grät i telefon och sa att jag orkar inte mer och förklarade läget. Blev igånsatt 4 dagar senare.

När jag visste att det bara var 4 dagar kvar av plågan så var det lättare att stå ut.

Sedan blev jag då gravid igen, trots högre värden andra gången så tyckte jag inte klådan var så jobbig som första gången, däremot var det väldigt allvarligt då så jag blev igångsatt pga alltför höga gallsyror.

Tredje gången så var det jättekonstigt. När värderna gick ner så var klådan som mest jävlig, och ner dem höjdes så var klådan hanterbar.
    Jag blev igångsatt mest för att gallan brakade samman totalt.

Tre täta graviditeter med hepatos var nog för den.

Nu frågar man sig om man skulle slippa skiten hepatos om man blev gravid med en fyra? Vad tror ni?

Jag tycker du ska berätta hur du mår och prata med dem på specen på Danderyd. Jag gick hos Lottie (hon beviljade min induktion första gången), vet inte om hon är kvar, men Dr Nyman är nog kvar. Prata med henne, det gjorde jag andra gången och hon var en ängel.
  • Fröken Juni
    L0ved skrev 2009-05-02 11:44:16 följande:
    Usch, lider med dig. Kommit på något som lindrar klådan? Måste kännas som en evighet till du får bli igångsatt.
    Jag fick tips om potatismjöl, provade men hjälpte inte ett skit på mig
    Kallvatten, jo då så länge man satt i det sen var skiten tillbaks igen
    Kylbalsam hjälpte inte ett dugg
    Hårborste, jo då ganska bra
    Sprit, fy vad det sved i alla sår jag hade.

Tavegyl gjorde att jag fick i alla fall fick 2 timmars sömn om dagen vid första graviditeten.

Sedan sägs att viss kost ska mildra, men funkade inte på mig heller.
  • L0ved
    Fröken Juni skrev 2009-05-02 15:22:08 följande:
    Jag fick tips om potatismjöl, provade men hjälpte inte ett skit på mig Kallvatten, jo då så länge man satt i det sen var skiten tillbaks igen Kylbalsam hjälpte inte ett dugg Hårborste, jo då ganska bra Sprit, fy vad det sved i alla sår jag hade. Tavegyl gjorde att jag fick i alla fall fick 2 timmars sömn om dagen vid första graviditeten. Sedan sägs att viss kost ska mildra, men funkade inte på mig heller.
    Ja, jag läste att man skulle käka vattenmelon i tre dagar och sen ta lätt smält mat.
  • Fröken Juni
    L0ved skrev 2009-05-02 15:28:22 följande:
    Ja, jag läste att man skulle käka vattenmelon i tre dagar och sen ta lätt smält mat.
    Jag har käkat det, men hjälpte inte.

Jag gjorde som det stod på www.itchymoms.com

Du kan ju prova och se om det hjälper dig. Om jag inte minns fel så skulle man undvika vitt mjöl bla och fett.
  • L0ved
    Fröken Juni skrev 2009-05-02 15:31:00 följande:
    Jag har käkat det, men hjälpte inte. Jag gjorde som det stod på www.itchymoms.com Du kan ju prova och se om det hjälper dig. Om jag inte minns fel så skulle man undvika vitt mjöl bla och fett.
    Kommer nog testa det mesta när jag blir gravid igen. Fick mf i vecka 7 för bara en vecka sedan. Men det är alltid bra att ha massa tips till nästa graviditet som förhoppningsvis blir snart. =)
Svar på tråden hepatos