• Ulrika1

hepatos

Hej!
    Någon som vet hur snabbt värdena kan stiga? Jag testade mig för lite drygt en vecka sedan och det visade inget men nu har det börjat klia rejält och jag har inte ny tid förrän på fredag vilket innebär två veckor mellan provtagningarna. Funderar på om jag ska ringa och höra om jag kan komma tidigare.

• Svar på tråden hepatos
  • iii83

Tjejer, är detta lösningen, hihi, hittade det på google

Bakgrund: Hepatos är när levern inte orkar rensa både dina och barnets slaggprodukter. Det resulterar i att att du får klåda över HELA kroppen eftersom "skiten" försöker ta sig ut via huden och det är självklart jobbigt och kan, om det går för långt, även var farligt för barnet.

För ca tjugo år sedan träffade jag en blivande mamma som fått dessa symtom tidigt i graviditeten och som helt sonika bestämde sig för att göra något åt saken. Hon levde på vattenmelon i tre dygn och hade därefter en helt normal graviditet. Hon undvek "biff och bearnaisesås" , det vill säga mat som är tufft för kroppen att ta hand om. Hon åt mycket "barnmat" och som sagt, inga problem under resten av graviditeten. Jag har under åren som gått haft ett tiotal kvinnor som följt mitt råd och alla har blivit av med klådan. 2003 hade jag en kvinna som dessutom hade tagit flera onormala blodprov, två dagar efter att hon levt på vattenmeloni tre dagar normaliserades hennes leverprover. Självklart blir det krångligare om du får hepatos på vintern, men huvudsaken är att du förstår grundideen. Säkert kan du komma på något annat att "fasta" på.

MVH Cayenne Ekjordh leg Barnmorska

• Fröken Juni
    iii83 skrev 2009-04-30 09:05:25 följande:
    Tjejer, är detta lösningen, hihi, hittade det på googleBakgrund: Hepatos är när levern inte orkar rensa både dina och barnets slaggprodukter. Det resulterar i att att du får klåda över HELA kroppen eftersom "skiten" försöker ta sig ut via huden och det är självklart jobbigt och kan, om det går för långt, även var farligt för barnet.För ca tjugo år sedan träffade jag en blivande mamma som fått dessa symtom tidigt i graviditeten och som helt sonika bestämde sig för att göra något åt saken. Hon levde på vattenmelon i tre dygn och hade därefter en helt normal graviditet. Hon undvek "biff och bearnaisesås" , det vill säga mat som är tufft för kroppen att ta hand om. Hon åt mycket "barnmat" och som sagt, inga problem under resten av graviditeten. Jag har under åren som gått haft ett tiotal kvinnor som följt mitt råd och alla har blivit av med klådan. 2003 hade jag en kvinna som dessutom hade tagit flera onormala blodprov, två dagar efter att hon levt på vattenmeloni tre dagar normaliserades hennes leverprover. Självklart blir det krångligare om du får hepatos på vintern, men huvudsaken är att du förstår grundideen. Säkert kan du komma på något annat att "fasta" på.MVH Cayenne Ekjordh leg Barnmorska
    Jag åt mycket vattenmelon när jag väntade barn och ändå slapp jag då inte undan. hade hepatos med alla tre.
  • Fröken Juni
    L0ved skrev 2009-04-28 09:31:45 följande:
    Jag tog bara Ursofalken när det var som värst och min klåda försvann av Ursofalken.
    Ursofalk ska du äta hela tiden och inte bara ta när du har besvär. Det kan var änentyrligt att göra så.
  • Fröken Juni
    L0ved skrev 2009-04-28 09:05:52 följande:
    Fröken Juni skrev 2009-04-27 21:25:28 följande:
    Ursofalken är mycket bättre än Tavegyl. Fast kapslarna inte är så lätt svalda.
    Jo, jag åt Urosfalk också, men för att lindra klådan så åt jag maxdos tavegyl och Lergigan till natten, men Lergiganet hjälpte inte ett dugg. Dem sista 5 veckorna av graviditeten innan jag blev igångsatt så sov jag 2 tim per dag. Jag var ett lik av trötthet, jag ringde till specen och bara grät i telefon och sa att jag orkar inte mer. Blev då igångsatt några dagar senare.

Andra gången hjälpte inte Tavegyl och gallsyran gick upp såpass högt att jag blev igångsatt en månad före BF. Ursofalk hjälpte inte att ta ner värdena.

Tredje gången så gick mina värden upp och ner. Träffade många konstiga läkare där dem trodde att dem skulle behöva ta ut barnet långt före BF pga att mina värden var så dåliga till och från. Åt ursofalk och blev igångsatt, hade inte så mycket val.

Frågan är om min galla pajade pga hepatosen, för den blev katastrof med trean.
  • L0ved

Fröken Juni skrev 2009-04-30 18:36:55 följande:

Jo, jag åt Urosfalk också, men för att lindra klådan så åt jag maxdos tavegyl och Lergigan till natten, men Lergiganet hjälpte inte ett dugg. Dem sista 5 veckorna av graviditeten innan jag blev igångsatt så sov jag 2 tim per dag. Jag var ett lik av trötthet, jag ringde till specen och bara grät i telefon och sa att jag orkar inte mer. Blev då igångsatt några dagar senare. Andra gången hjälpte inte Tavegyl och gallsyran gick upp såpass högt att jag blev igångsatt en månad före BF. Ursofalk hjälpte inte att ta ner värdena. Tredje gången så gick mina värden upp och ner. Träffade många konstiga läkare där dem trodde att dem skulle behöva ta ut barnet långt före BF pga att mina värden var så dåliga till och från. Åt ursofalk och blev igångsatt, hade inte så mycket val. Frågan är om min galla pajade pga hepatosen, för den blev katastrof med trean.
    Enligt min BM (vet ej om hon kan så mkt) så skulle inte tavegylen hjälpt mig. Det är verkligen skit jobbigt med hepatos. Fick ta 4 kapslar varje kväll.
  • Fröken Juni
    L0ved skrev 2009-04-30 19:16:21 följande:
    Fröken Juni skrev 2009-04-30 18:36:55 följande:
    Enligt min BM (vet ej om hon kan så mkt) så skulle inte tavegylen hjälpt mig. Det är verkligen skit jobbigt med hepatos. Fick ta 4 kapslar varje kväll.
    Varför skulle inte Tavegyl stilla din klåda?

Jag åt också 4 kapslar per dag under mina graviditeter.

Som mest åt jag 24 tabletter per dag, det var en riktig cocktail av Ursofalk, Tavegyl, Lergigan, Folsyra, järntabletter, antibiotika och Levaxin.
    Jag mådde rätt illa och kände mig som jag försökte ta livet av mig när jag proppade i mig alla dessa tabletter.
  • L0ved

Fröken Juni skrev 2009-04-30 19:21:33 följande:

Varför skulle inte Tavegyl stilla din klåda? Jag åt också 4 kapslar per dag under mina graviditeter. Som mest åt jag 24 tabletter per dag, det var en riktig cocktail av Ursofalk, Tavegyl, Lergigan, Folsyra, järntabletter, antibiotika och Levaxin. Jag mådde rätt illa och kände mig som jag försökte ta livet av mig när jag proppade i mig alla dessa tabletter.
    Jag vet inte som sagt. Men visserligen var jag glad åt att slippa äta ännu fler tabletter. Hade järntabletterna med. Har jätte svårt att svälja tabletter så kapslarna fick jag dela och hälla i juice.
  • Love2009

Fröken Juni - i vilken vecka blev du igångsatt o hur gick det med förlossning o hur mådde bebis?

Jag väntar besked om jag ska bli det är i V.35+4 idag

• Fröken Juni
    L0ved skrev 2009-04-30 20:13:56 följande:
    Fröken Juni skrev 2009-04-30 19:21:33 följande:
    Jag vet inte som sagt. Men visserligen var jag glad åt att slippa äta ännu fler tabletter. Hade järntabletterna med. Har jätte svårt att svälja tabletter så kapslarna fick jag dela och hälla i juice.
    Ja fy ja, det är samma här. Trodde jag skulle spy upp allt ibland.
    Jag tog det ihop med Proviva då gled det ner, men jag vet vad du menar.

Saknar inte den delen av graviditeten.

Var ligger dina gallsyror på nu?

Jag har hört så mycket knas av läkare som en idag gör mig förbannad som att värden på 200 inte är farligt, i helvete heller, DS och SÖS har bla gräns för akut induktion vid 40.
    Själv hade jag 56 när jag blev akut igångsatt med tvåan.
Svar på tråden hepatos