• Ulrika1

hepatos

Hej!
    Någon som vet hur snabbt värdena kan stiga? Jag testade mig för lite drygt en vecka sedan och det visade inget men nu har det börjat klia rejält och jag har inte ny tid förrän på fredag vilket innebär två veckor mellan provtagningarna. Funderar på om jag ska ringa och höra om jag kan komma tidigare.

• Svar på tråden hepatos
  • Fröken Juni
    iii83 skrev 2009-05-05 16:27:16 följande:
    men min första hade jag skyhöga gallsyrevärden, minns ej exakt..med tvåan hann de inte kolla gallsyran eftersom hon föddes så akut prematur, men asat och alat låg högt.
    Hur tidigt föddes din andra?
  • Fröken Juni
    iii83 skrev 2009-05-06 09:55:40 följande:
    lite lite vatten får man ta... och det är nytt, förr fick man inte det...tänkte på det, ni som inte fått bli igångsatta före v 36.... min läkare är väldigt mån om att inte slita mer än nödvändigt på min lever, tänker inte era läkare så?
    Nej det verkar inte så. Nu senast var det inte al om igångsättning förrän v.39+0, men pga att gallan inte orkade med så blev det en igångsättning 1 vecka innan i v.38+1.

Aldrig haft påverkade levervärden iofs, så kan ju bero på det.
  • iii83

min första föddes 36.6 och nr två 35.2 och jag skulle ta gallsyror 35.3, alltså dagen efter var det planerat...
    så denna tredje gång gör de allt i förebyggande, leverprover för jämnan och försa gallsyra v. 16... men min bm sa att lite lite vatten var okej, jag tog ngn mun på morgonen..

• Fröken Juni
    Love2009 skrev 2009-05-06 10:53:08 följande:
    Har just kommit hem från ännu ett besök på spec MVC... leverproverna hade höjts sedan i måndags o nu var alat 6,49 och asat 3,60 - vet inte vad det betyder men...Gallsyrorna låg i fredags på 8 i måndags på 11 och idag hann de ej kommaDoktorn sa att om JAG orkar vänta så sätter de igång måndag då jag är i V.37+1 för idag när jag är i V.36+3 är inte lungorna fullt utvecklade. Hmm... inte så lätt att säga emot bara att göra som dom tycker är bäst o hoppas det är rätt beslut.
    Gallsyrorna ska ju vara 10 eller under så du har ju knappt några nämnvärda gallsyror. Däremot så är levervärdena förhöjda, men kan inte så mycket om det eftersom jag inte hade det så jag låter någon annan svara på det.

Är barnens lungor outvecklade i v.36+3? Mitt ena barn är igångsatt den veckan på Danderyd, hade iogs högt gallsyrevärde så så hade ju inget att säga till om. Men jag har lite svårt att tro det, inte bättre att ta det säkra före det osäkra och sätta igång dig. Kan ju inte vara bra med för höga levervärden heller.
  • Fröken Juni
    Love2009 skrev 2009-05-06 11:41:43 följande:
    ja jag får gå ut o hoppa lite på studsmattan o se om det sätter igång.........annars har jag iaf ett slutdatum o det känns bättre än ingenting!!skulle äta ursofalk nu det har jag inte fått tidgare, hon sa att det kunde lindra klådan
    Hoppas Urosfalken hjälper dig, gjorde inte det på mig.
  • Fröken Juni
    iii83 skrev 2009-05-06 17:13:55 följande:
    min första föddes 36.6 och nr två 35.2 och jag skulle ta gallsyror 35.3, alltså dagen efter var det planerat...så denna tredje gång gör de allt i förebyggande, leverprover för jämnan och försa gallsyra v. 16... men min bm sa att lite lite vatten var okej, jag tog ngn mun på morgonen..
    Min första föddes v.37+4 (orkade inte mer då klådan var fruktansvärd)
    Andra v.36+3 (jättehöga gallsyrevärden och barnet skulle inte klarat sig till fullgången)
    Tredje v.38+1 (gallan orkade inte mer)
  • iii83

Min första hade jag skyhöga gallsyrevärden och asat/alat, men det upptäcktes sent, jag fattade inte att prata med bm om min klåda, trodde det var ngt annat... med henne skulle jag sättas igång 37,0 men, vattnet gick 36,5 och hon föddes härliga 36 timmar senare, då var hon rejält påverkad av hepatosen och gbs.

Nr 2, stannade hjärtat på under en vanlig undersökning, hon var kraftigt påverkad i min mage, men så fort hon befriades från mitt blod så piggnade hon till..

• Fröken Juni
    iii83 skrev 2009-05-06 17:35:49 följande:
    Min första hade jag skyhöga gallsyrevärden och asat/alat, men det upptäcktes sent, jag fattade inte att prata med bm om min klåda, trodde det var ngt annat... med henne skulle jag sättas igång 37,0 men, vattnet gick 36,5 och hon föddes härliga 36 timmar senare, då var hon rejält påverkad av hepatosen och gbs.Nr 2, stannade hjärtat på under en vanlig undersökning, hon var kraftigt påverkad i min mage, men så fort hon befriades från mitt blod så piggnade hon till..
    Hur ser barn ut som är påverkade av mammans hepatos? Jag har aldrig fått veta det.

Men en bebis kommer väl aldrig i kontakt med mammans blod eller? Eller har jag hajjat helt fel? Trodde en bebis hade ett eget blodomlopp.
  • iii83

blod osv kan jag inte svara med säkerthet på, utan det var ju som läkaren uttryckte det, men jo det borde de ju, men tanke på att gallsyran lagras i barnet...

Min första var mkt trött och medtagen, slö länge efter förlossningen, nr två hade hjärtarytmi i 10 dagar efter förlossningen.

• Fröken Juni
    iii83 skrev 2009-05-06 18:45:20 följande:
    blod osv kan jag inte svara med säkerthet på, utan det var ju som läkaren uttryckte det, men jo det borde de ju, men tanke på att gallsyran lagras i barnet...Min första var mkt trött och medtagen, slö länge efter förlossningen, nr två hade hjärtarytmi i 10 dagar efter förlossningen.
    Min första var också mycket slö vilket ledde till att han inte alls gick upp i vikt som han skulle. Tog lång tid innan han passerade sin födelsevikt.

Min andra som var prematur mådde bra direkt efter förlossningen, men var blå om läpparna 2 ggr under ett och samma dygn och andades inte ett tag, kom igång som tur var. Proverna som togs på henne var lite lätt förhöjda så vi blev kvar på BB några dagar extra, men sedan så såg proverna bra ut 2 dagar senare.

Riktigt obehagligt var det.

Min tredje mådde bara bra, men var stor för tiden och behövde därför extra tillägg innan min mjölk rann till.
Svar på tråden hepatos