• Ulrika1

hepatos

Hej!
    Någon som vet hur snabbt värdena kan stiga? Jag testade mig för lite drygt en vecka sedan och det visade inget men nu har det börjat klia rejält och jag har inte ny tid förrän på fredag vilket innebär två veckor mellan provtagningarna. Funderar på om jag ska ringa och höra om jag kan komma tidigare.

• Svar på tråden hepatos
  • Fröken Juni

Jag fick inte äta eller dricka innan. Fick lämna prover efter förlossningen och då var dem normala igen.

• Nerea

Fröken Juni skrev 2009-05-08 15:30:02 följande:

Jag fick inte äta eller dricka innan. Fick lämna prover efter förlossningen och då var dem normala igen.
    Jag har också Hepatos och får inte heller äta och dricka det minsta innan provtagning. Vatten innan jag går och lägger mig på kvällen (tar proverna på morgonen) men inget mer sen fram till provtagningen. Enligt min läkare så var det väldigt viktigt, så att några i tråden fått klartecken till att äta resp dricka lite innan provtagningen känns konstigt?

Alla; Det verkar vara väldigt olika hur höga/låga värden de baserar igångsättning på? Blir orolig för att de låter mig gå med för höga för länge när jag jämför med era värden... På min spec. mödravård (Danderyd i Sthlm, som ändå skall anses som väldigt duktiga på Hepatos) så behandlar de inte Hepatos medicinskt under gallsyravärden 30 utan "bara" har täta CTG-kontroller och provtagningar.

Jag själv hade stigit från 17 i gallsyra förra torsdagen till 55 i tisdags och medicinerar sen dess med Ursofalk. Nya prover på måndag och diskussion om ev. igångsättning beroende på vad proverna visar.

Levervärdena var som högst P-ASAT 3,00 och P-ALAT 7,65, nu har de sänkts även om de fortfarande är höga.

Bebben är dock väldigt pigg ännu sålänge, annars hade de satt igång direkt om jag förstått det rätt.

Målet är att ta graviditeten till 37+0 till att börja med enl. läkaren, om det går, och jag är på 36+3 idag....
  • Fröken Juni
    Nerea skrev 2009-05-08 20:32:23 följande:
    Fröken Juni skrev 2009-05-08 15:30:02 följande:
    Jag har också Hepatos och får inte heller äta och dricka det minsta innan provtagning. Vatten innan jag går och lägger mig på kvällen (tar proverna på morgonen) men inget mer sen fram till provtagningen. Enligt min läkare så var det väldigt viktigt, så att några i tråden fått klartecken till att äta resp dricka lite innan provtagningen känns konstigt?Alla; Det verkar vara väldigt olika hur höga/låga värden de baserar igångsättning på? Blir orolig för att de låter mig gå med för höga för länge när jag jämför med era värden... På min spec. mödravård (Danderyd i Sthlm, som ändå skall anses som väldigt duktiga på Hepatos) så behandlar de inte Hepatos medicinskt under gallsyravärden 30 utan "bara" har täta CTG-kontroller och provtagningar.Jag själv hade stigit från 17 i gallsyra förra torsdagen till 55 i tisdags och medicinerar sen dess med Ursofalk. Nya prover på måndag och diskussion om ev. igångsättning beroende på vad proverna visar.Levervärdena var som högst P-ASAT 3,00 och P-ALAT 7,65, nu har de sänkts även om de fortfarande är höga.Bebben är dock väldigt pigg ännu sålänge, annars hade de satt igång direkt om jag förstått det rätt.Målet är att ta graviditeten till 37+0 till att börja med enl. läkaren, om det går, och jag är på 36+3 idag....
    När jag första provet på Danderyd 06 då jag hade hepatos för andra gången och¨åkte in akut så gällde inte mina gallsyrevärden då jag hade ätit liiite innan jag åkte in.

På Danderyd och SÖS så har dem som maxgräns 40 i gallsyra innan dem sätter igång en. På Huddinge fick jag reda på under min förra graviditet förra året att dem sätter inte igång än även om man har gallsyra på 200. Låter helt idiotiskt.
  • Love2009

Nerea- Jag går oxå på spec MVC på Danderyd och ska nu på måndag bli igångsatt i V.37+1 Mina värden var i onsdags alat 6,49 och asat 3,60, gallsyror normala (11)
    dom steg mkt på 2 dagar så dom är nog högre nu.

Jag tror dom baserar igångsättningen på flera faktorer och inte bara värdena, jag har tex sköldkörtelrubbning & anemi + kan inte sova då det kliar så mkt!!

Vid båda mina tidigare grav har jag själv nekat igångsättning med rädsla för att det inte är bra för barnet, den här gången orkar jag helt enkelt inte mer så jag tackar ja till igångsättning....

• iii83

Tja för min del kommer de reagera på gallsyra över 10

• iii83

Tror vi att Love2009 fått en liten bebis?

• iii83

Ni som har sköldkörtelrubbning, hur märker/känns det?

• L0ved
    iii83 skrev 2009-05-12 09:49:35 följande:
    Tror vi att Love2009 fått en liten bebis?
    Hon hade ju fått igångsättning 11 maj så nu har hon nog sin lilla bebis =)
  • Fröken Juni
    iii83 skrev 2009-05-12 09:51:53 följande:
    Jag rasade i vikt, min vanliga mvc nonchalerade det men som tur var så tog smvc hand om det. Jag har haft låg med alla barnen, men värderna har normaliserats efter graviditeterna.
  • LindaPalm
    iii83 skrev 2009-05-12 09:51:53 följande:
    jag fick det innan jag blev gravid med min första dotter. Fick utebliven mens trots p-piller o ville kolla upp varför. O då visade det sig på nå blodprov annars kännde jag mig inte alls konstig.
Svar på tråden hepatos