Fröken Juni skrev 2009-05-08 15:30:02 följande:
Jag fick inte äta eller dricka innan. Fick lämna prover efter förlossningen och då var dem normala igen.
Jag har också Hepatos och får inte heller äta och dricka det minsta innan provtagning. Vatten innan jag går och lägger mig på kvällen (tar proverna på morgonen) men inget mer sen fram till provtagningen. Enligt min läkare så var det väldigt viktigt, så att några i tråden fått klartecken till att äta resp dricka lite innan provtagningen känns konstigt?
Alla; Det verkar vara väldigt olika hur höga/låga värden de baserar igångsättning på? Blir orolig för att de låter mig gå med för höga för länge när jag jämför med era värden... På min spec. mödravård (Danderyd i Sthlm, som ändå skall anses som väldigt duktiga på Hepatos) så behandlar de inte Hepatos medicinskt under gallsyravärden 30 utan "bara" har täta CTG-kontroller och provtagningar.
Jag själv hade stigit från 17 i gallsyra förra torsdagen till 55 i tisdags och medicinerar sen dess med Ursofalk. Nya prover på måndag och diskussion om ev. igångsättning beroende på vad proverna visar.
Levervärdena var som högst P-ASAT 3,00 och P-ALAT 7,65, nu har de sänkts även om de fortfarande är höga.
Bebben är dock väldigt pigg ännu sålänge, annars hade de satt igång direkt om jag förstått det rätt.
Målet är att ta graviditeten till 37+0 till att börja med enl. läkaren, om det går, och jag är på 36+3 idag....