• Ulrika1

hepatos

Hej!
    Någon som vet hur snabbt värdena kan stiga? Jag testade mig för lite drygt en vecka sedan och det visade inget men nu har det börjat klia rejält och jag har inte ny tid förrän på fredag vilket innebär två veckor mellan provtagningarna. Funderar på om jag ska ringa och höra om jag kan komma tidigare.

• Svar på tråden hepatos
  • mirrebusan

jag har också hepatos. hade de med 2:an fick dock veta vad min klåda berodde på 3dagar innan bf (hade haft klåda 2 veckor ungefär) så blev i gångsatt på bf. allt var bra med honom när han föddes. de sa till mej att de måste hålla extra koll på mej om jag skulle bli gravid igen.

nu väntar jag 3an är i v31+1 i dag och har börjat få förhöjt alat och asat. hade precis över gränsen till vad som räknas till normal sist för 3 veckor sedan. frågade bm i måndags om de kunde ta nya prover så de inte stiger som de gjorde sist, men hon var tveksam, tycker inte att man ska vara tveksam när den som fakiskt e gravid har blivit tillsagd tidigare att de måste hålla koll. ska till bm på fredag så får se om hon lagt med några leverprover då.

• Fröken Juni
    mirrebusan skrev 2009-05-06 20:32:04 följande:
    jag har också hepatos. hade de med 2:an fick dock veta vad min klåda berodde på 3dagar innan bf (hade haft klåda 2 veckor ungefär) så blev i gångsatt på bf. allt var bra med honom när han föddes. de sa till mej att de måste hålla extra koll på mej om jag skulle bli gravid igen.nu väntar jag 3an är i v31+1 i dag och har börjat få förhöjt alat och asat. hade precis över gränsen till vad som räknas till normal sist för 3 veckor sedan. frågade bm i måndags om de kunde ta nya prover så de inte stiger som de gjorde sist, men hon var tveksam, tycker inte att man ska vara tveksam när den som fakiskt e gravid har blivit tillsagd tidigare att de måste hålla koll. ska till bm på fredag så får se om hon lagt med några leverprover då.
    Men vad säger spec MVC då?
  • mirrebusan

min bm sa att hon skickat dit en remiss, men har inte hört nått från dem, så får jag inte svar på de på fredag så tänker jag ringa in dit själv och de varför de inte hör av sig när bm har bett dem göra det.

Fröken Juni skrev 2009-05-06 20:41:49 följande:

Men vad säger spec MVC då?
  • iii83

ja min hade också svårt att nå födelsevikt, nr 1, svårt att amma, trött.. nr två har haft andningslarm i ett år, hon slutade andas vid två tillfällen...

men just därför har läkarna så mkt kontroll och höjd beredskap denna gång... de ser inte min hepatos som en bagatell... båda barnens liv var i fara första två gångerna.. denna gång kommer de inte "vänta två dagar till" innan de sätter igång..

• Love2009

iii83- Jag blir igångsatt måndag men just nu känner jag inte att jag orkar en dag till. Sov INGENTING inatt.... inte ens en timme håller på att klia ihjäl mig:( har ringt spec MVC o dom ska ringa tillbaka men vad gör man... nu är det så mkt att jag inte vet vad som är vad snart... Hepatos, sköldkörtelrubbning, järnvärde nere på 90 + att dom nu ringde från min vårdcentral o sa att jag hade influensavirus i mina prover (hostar o har varit allmänt förkyld nu 5v)

orkar inte mer nu

• Fröken Juni
    Love2009 skrev 2009-05-07 12:50:33 följande:
    iii83- Jag blir igångsatt måndag men just nu känner jag inte att jag orkar en dag till. Sov INGENTING inatt.... inte ens en timme håller på att klia ihjäl mig:( har ringt spec MVC o dom ska ringa tillbaka men vad gör man... nu är det så mkt att jag inte vet vad som är vad snart... Hepatos, sköldkörtelrubbning, järnvärde nere på 90 + att dom nu ringde från min vårdcentral o sa att jag hade influensavirus i mina prover (hostar o har varit allmänt förkyld nu 5v) orkar inte mer nu
    Lider så med dig, lämna över allt ansvar på gubben din och ta hand om dig själv nu. Blir det för överjävligt så ring förlossningen och säg som det är.
  • iii83

Yes, min gallsyra låg bara på 5, men gud så skönt, fan om gallsyran börjat stiga i v. 16! Min klåda kommer från övriga förhöjda levervärden, men min läkare har ordinerat 4 ursofalk till natten, tar bort tavegyl eftersom jag börjat må dåligt av dem, istället Lergigan Comp, morgon och kväll.

• LindaPalm

Ringde och pratade med sjukhuset jag var på angående hepatosen igår för att se om jag blivit felbehandlad (med tanke på att jag aldrig behövde vara fastande vid provtagning osv) men de sa att om man har ätit frukost eller ej har så liten inverkan på provresultaten att det räknas med lika som noll.
    Så¨att dricka lite vatten innan ni tar era prover som någon var orolig över är alltså ingen fara alls. Heller inte att äta en smörgås eller två :)

Så länge provresultaten inte varit skyhöga, dvs levervärden och gallsyror å långt över 100 så finns det ingen anledning att kolla upp varken barnen eller mammorna efteråt heller sen. Har reagerat på att ingen återkontroll av varken mig eller Kajsa ska göras men det behövas alltså inte.

Såhär sa de till mig nu vilket jag tycktes känndes lite lugnande. Hoppas de kan ha samma inverkan på någon annan.

Love2009 jag åller tummar o tår för att du får din bebis snart o slipper all skit!

• iii83

Ja, bäst är väl att följa sin bm...

Barn som föds medtagna och påvisar att de har lite dålig återhämtning, kontolleras ju oavsett extra på bvc.
    Men i vårt landsting, görs alltid leverprover på efterkontrollen och det är bra... för annars hade de ju inte upptäckt att mina inte återtälldes efter förlossning

Svar på tråden hepatos