• Fridapida

Smink, smink, smink... vi fortsätter

Här möts vi som älskar smink och allt vad det innebär! Diskutera fritt, tipsa om dina bästa produkter och knep, fråga andra om hjälp och tips, ordet är fritt.
    Alla är välkomna att delta, nya som gamla deltagare, det spelar ingen roll om din enda makeup-pryl är en torr mascara eller om du jobbar med din dröm, här pratar vi om det som enar oss - sminkintresset!

Här hittar du massor av bra länkar till webshoppar och information i TS:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m30525759.html

Här har vi senaste tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m39208098.html

• Svar på tråden Smink, smink, smink... vi fortsätter
  • trolltyg
    pimpim3 skrev 2009-05-07 12:56:06 följande:
    Hej! Jag är helt ny här på tråden Jag har ett par undringar som någon kanske kan hjälpa mig med:Hur är det med mineralsminket - är det bättre än vanligt tycker ni och vad skulle ni satsa på som nybörjare?Om ni inte tycker att mineralsminket är bra får ni gärna tipsa om annat. Jag är ute efter något puder eller möjligtvis foundation (det finns säkert blandningar) som är lätt att ta på t ex på lunchen, när man vill fräscha upp sig och inte kan göra om hela maken. Jag vill gärna ha lite lyster.Tips på concealer mottages också tacksamt.Vad härligt med en sminktråd!!!
    Jag använder mig av mineralfoundation, har två olika en från ett märke som heter youngblood och en från Everydayminerals.com. Den sistnämde är superbillig och det går att beställa hem testkit gratis men frakten får man betala. Fördelen med mineralfoundation är att jag inte behöver bättra på under dagen, snarare tvärtom. Det blir snyggare ju längre den sitter på, smälter in snyggt och ger en härlig lyster.

Det finns en uppsjö av mineralfoundtations på marknaden, allt från Isadora till Dior. Jag rekomenderar att ni kollar med butiken där ni köper och ber om att bli sminkad med en och ha den en hel dag för innan ni väljer den ni vill ha. En del säger att Isadoras och loreals mineralfoundation är skit, jag har själv aldrig testat. ID har ett gott ryckte och finns i vissa Kicks butiker.

En borste som är bra vil applikation av mineralfoundation är en kabukiborste och den allra bästa som jag testat och den billigaste för övrigt är den på everydayminerals.com s hemsida. Flat top kabuki heter den jag använder, vill man ha mindre täckning i ansiktet så finns Long handled kabuki.

Nu är uppsatsen slut
  • pimpim3

Tack trolltyg! Ska genast kolla upp alla dina tips! Jag gillade din uppsats

Tyson77 skrev 2009-05-07 13:03:14 följande:
    Jag har inte fattat dethär med foundationborste...?! Trodde att man applicerade foundation med en svamp... Jag är extremt torr, så det kanske är bättre med borste? Annars brukar jag fukta svampen i lite vatten, innan jag börjar. Hur ska man göra egentligen??
    Jag har själv aldrig använt foundationborste utan använder rena fingrar eller ibland svamp. Men tror att man har gått ifrån svampar mer och mer är för att de absorberar väldigt mkt av produkten vilket dels är oekonomiskt men dessutom inte bra med tanke på alla bakterier som samlas. Det sägs väl att borstarna absorberar mindre och att de också är lättare att tvätta ur.
  • Hallonmopeden

Kan också rekomendera mineralpuder från Youngblood. Man kan beställa prover från visageonline.se. Har provat även från everydayminerals men gillar inte dem lika mycket som Youngblood...

• Tyson77
    pimpim3 skrev 2009-05-07 14:07:27 följande:
    Tack trolltyg! Ska genast kolla upp alla dina tips! Jag gillade din uppsats Jag har själv aldrig använt foundationborste utan använder rena fingrar eller ibland svamp. Men tror att man har gått ifrån svampar mer och mer är för att de absorberar väldigt mkt av produkten vilket dels är oekonomiskt men dessutom inte bra med tanke på alla bakterier som samlas. Det sägs väl att borstarna absorberar mindre och att de också är lättare att tvätta ur.
    Tack för ditt svar!

Men hur ska man kunna veta vilken borste som används till vad?
    Viss kan jag ju förstå{#lang_emotions_dreamer}, men fick hem ett fodral med MAC-borstar och en del har jag ingen aning om vad jag ska göra med och vilken är det som är foundation-borsten?{#lang_emotions_embarassed}
    Min älskade Tyson!!!
  • Helennnna
    EllieMay skrev 2009-05-07 13:52:35 följande:
    Jag vet vilken du menat, har använt båda och jag personligen tycker den med röd kor bara blir oljig i ansiktet. Vilka märken brukar du köra med och finns det märken du ogillar? Själv brukar jag köra med maybiline ( hur det nu stavas ), den på burk. Den sitter faktiskt, även mineral smink brukar sitta men jag har upplevt att man får lägga på lite till efter en halv dag.
    Okej jag har nog testat de flesta av max factors osv, dom där billigare som finns på hm/lindex. Men tänkte gå till kicks nästa gång och handla något dyrare. TIPS!
  • EllieMay
    Helennnna skrev 2009-05-07 14:16:25 följande:
    Okej jag har nog testat de flesta av max factors osv, dom där billigare som finns på hm/lindex. Men tänkte gå till kicks nästa gång och handla något dyrare. TIPS!
    Jag har prövat Kanebo, mins inte vilken foundation det var men den var super. Likaså christian Dior. Är helt såld på det märket. Lite högre priser men tycker kvaliten är bättre. Sedan aplicerar jag alltid med fingrarna, typ masserar in, blir alltid bra resultat
    Älskade lilla plutt
  • längtan09

Jag använder mig av Make up stores mineralpuder, vet att man egentligen ska ha foundation under, men jag blir så översminkad med den jag har nu och har inte hunnit köpa ny. Funderar på att testa MUS fondation eftersom nästan allt jag använder till vardags makeupen kommer därifrån. Men jag är rätt nöjd med att bara ha pudret, det blir ju inte helt täckande men ger en lyster till huden

• pimpim3
    Tyson77 skrev 2009-05-07 14:14:59 följande:
    Tack för ditt svar! Men hur ska man kunna veta vilken borste som används till vad? Viss kan jag ju förstå, men fick hem ett fodral med MAC-borstar och en del har jag ingen aning om vad jag ska göra med och vilken är det som är foundation-borsten?
    Tyvärr vet jag inte svaret på detta, men jag skulle tro att den största borsten är till foundation. Jag vill också ha ett fodral med MAC-borstar. Låter mkt spännande
  • pimpim3
    Hallonmopeden skrev 2009-05-07 14:12:30 följande:
    Kan också rekomendera mineralpuder från Youngblood. Man kan beställa prover från visageonline.se. Har provat även från everydayminerals men gillar inte dem lika mycket som Youngblood...
    Jag blir så lycklig att höra att man kan beställa prover. Jag vet inte hur många gånger jag har köpt dyra foundations i mitt liv och blivit både ruinerad och besviken. Här ska provas!!
    Längtan09: Ska gå till MakeUpStore också och få mig en genomgång. Låter bra med lystern där tycker jag.
  • Tyson77
    pimpim3 skrev 2009-05-07 14:33:17 följande:
    Tyvärr vet jag inte svaret på detta, men jag skulle tro att den största borsten är till foundation. Jag vill också ha ett fodral med MAC-borstar. Låter mkt spännande
    De är skitsnygga! Inte så dyra heller!
    Jag som trodde att den största var typ en puder- eller rouge-borste...{#lang_emotions_embarassed} Skäms på mig!
    Min älskade Tyson!!!
Svar på tråden Smink, smink, smink... vi fortsätter