• Blommiga tjejen

vi balkong odlare

Hej och välkommen till tråden för oss med balkong och som ska odla på den i sommar.

berätta lite om din balkong.

Min balkong är inglasad och i söderläge bor i norrland (östersund)

• Svar på tråden vi balkong odlare
  • vackrastarflow
    Knasis skrev 2009-04-21 19:00:27 följande:
    Haha!! Är det DET den är?? Jag köpte den för färgernas skull. Silver och lila.. SÅ snygg! Just denna plantan är sticklingar jag tog när den jag köpte blev för risig..
    japp hihi!

min är rätt tjock och tät, men vilken bra idé att ta sticklingar!
  • Knasis
    vackrastarflow skrev 2009-04-21 19:35:56 följande:
    japp hihi! min är rätt tjock och tät, men vilken bra idé att ta sticklingar!
    Den jag köpte var tjock och tät, men denna plantan har blivit mycket glesare, fast vacker ändå! Men visst är det så med många växter. Jag tror köpeblommorna får tillväxthämmande medel som gör att de är kompaktare. Se bara på Hibiscus. Klipp ner en hibiscus och den växer upp mycket ljusare och skirare... Gäller för Rumsask också.. Fast jag kan ju ha fel.. Hehe...
    Hoppas inte för mycket så mister du inte allt
  • vackrastarflow
    Knasis skrev 2009-04-21 19:41:42 följande:
    Den jag köpte var tjock och tät, men denna plantan har blivit mycket glesare, fast vacker ändå! Men visst är det så med många växter. Jag tror köpeblommorna får tillväxthämmande medel som gör att de är kompaktare. Se bara på Hibiscus. Klipp ner en hibiscus och den växer upp mycket ljusare och skirare... Gäller för Rumsask också.. Fast jag kan ju ha fel.. Hehe...
    ja din är jättevacker! båda varianterna har sin charm.

åh hibiskus... en sån ska jag köpa snart. påminner mig om Kalifornien och Hawaii.
  • HeartsOnFire
    vackrastarflow skrev 2009-04-21 09:20:24 följande:
    min pelargon knökdog när jag satte ut den... eller ja, knopparna och blommorna iaf. nu får den sitta ute igen, utan blommor så får vi se om den tar sig. tur min mårbacka fick förbli inne
    Okej. Får hoppas att den tar sig.
  • Marlean

Vad kul att se dina bilder Knasis, någon annan som har bilder på sin balkong? Kan vara gamla bilder också...

• SaraSara
    Mandragora skrev 2009-04-21 18:24:52 följande:
    Fast de som du skriver om är ingen bambu.
    varför heter de bambu då?
  • Mandragora
    SaraSara skrev 2009-04-22 10:51:15 följande:
    varför heter de bambu då?
    De heter inte bambu. Däremot står det vanligtvis lucky bamboo men växten är en dracena. Folk säger väl bambu eftersom de drar den slutsatsen av att läsa namnet på lappen.
  • Knasis

Vill bara slänga in ett tips på Grekisk lövkoja. Doftar UNDERBART om sommarkvällarna!! Har tidigare sått den med bra resultat. Fick den några plantor av pojkvännen häromdagen och har planterat med andra blommor i kruka. Doftar ljuvligt om morgnar och nu vid skymningen..

Ni bara MÅSTE testa!

Hoppas inte för mycket så mister du inte allt
  • Blommiga tjejen

Grekisk lövkoja hur ser dom ut,är dom dyra?går dom att hitta ´vartsomhelst?
    Nu blev jag nyfiken

• SaraSara

Vilken temperatur bör det vara för att tomatplantor, slingerkrasse och liktärt ska klara sig utomhus?

Svar på tråden vi balkong odlare