• SofiaD

Kranial Synostos #6

Välkomna hit!

Nu var det dags för en ny tråd för alla oss med barn som har eller har haft någon form av kranial synostos. Här samlas vi som varit med om operation eller som står inför den, och allt vad det innebär, och diskuterar och ventilerar!

Nya som gamla deltagare är varmt välkomna hit!

Länk till Sahlgrenskas info om kranial synostos, väldigt bra info!

http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf

Länkar till vår förra mycket givande trådar:

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m37395769.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m40061506.html

För att vi ska ha bättre koll på varandra kommer en liten lista över oss. Hojta till om någon mer vill vara med på listan eller om något saknas! Glad

*Lovali/Louise med Eric som hade Metopica Synostos, op. Sahlgrenska vid 5 månaders ålder (fjäderop.)

*Clavi/Nina med Hugo som hade unicoronal synosotos, Plagiocephali, och sagittal synostos. Op på Sahlgrenska vid 4 månader. Har 3-4 operationer kvar nån gång i framtiden.

* mih/Lina med Elvira som hade sagittal synostos. op. på sahlgrenska när hon var 11 månader.

* SofiaD med Oskar opererad (ej fjäder) för sagittal synostos på Sahlgrenska 11 månader gammal.

*Karin(kaka1)med Anja som hade Sagittal synostos(båtskalle) Op. Astrid Lindgren vid 5 månaders ålder med sk TT-plastik (ej fjädrar)

*Lisa (Laisa) med Emmy, opererad för sagittal synostos på sahlgrenska vid 18 månaders ålder.

* Mimo med Gustaf 3 månader som hade metopica synostos. Op april -08 på Sahlgrenska.

*ObladiOblada/Linda med Ebba 2 år. Höger sidig Unicoronal Synostos. Opererades på Sahlgrenska 14 månader gammal

*Katja (Lequisha) med Gabriel 8 månader. Sagittal synostos. Opererades i Portugal 7 månader gammal. Tog bort skallben, ej fjäder.

* Elinor(ella 73)med Felicia 3 år Sagittal synostos opererades 6 månader på Östra i GBG pga att hon är hjärtbarn oxå.

*Camilla med Liam 1 år imorgon den 13 mars. Sagittal Synostos och dubbelsidig Lambdoideasynostos opererades på Sahlgrenska 8 månader gammal.

*Myggan Larsson med Filippa 8mån. Hon hade Metopica och opererades 18 dec-07,då hon var 5 månader gammal på Sahlgrenska.

*Carina (Carmor) Carl 14 mån opererad på sahlgrenska när han var 8 mån för sagittal synostos

*Charlott Brask med Leopold 11 månader, opereras för Unicoronal Synostos den 28 april 2008.

*Marie, med Victor 071125, metopica synostos, op på Sahlgrenska i början 14 okt -08

* Marie (Savadi), med Milian 071207, opererad för Metopica på Sahlgrenska 7/5 -08

* Sussi (sajf1) med Zigge 5 mån opererades (fjäder) för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08  

* Narrev, dotter opererad 1 år gammal för sagittal och bicoronal synostos på Sahlgrenska feb -07.

* Shanti 81/Heidi med Aron op 2/2 2009 vid 8 månaders ålder på Sahlgrenska. 3,5 suturer slutna.

* Busbergs mamma/Jessica med Busberg op 3,5 mån gammal för Metopica synostos på AL.

*Singletta. Op 27/1 -09 på Sahlgrenska

*AngelicaK. Op 28/1 -09 på Sahlgrenska

*Shanti 81/Heidi med Aron. Op på Sahlgrenska 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos.

*Taru med Joel. Opererad 3,5 mån gammal, 10/2 -09 på Sahlgrenska

{#lang_emotions_heart}www.familjeliv.se/Forum-3-22/m34845251.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m32049594.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m29385334.html

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-10 11:27
    * Nikas (Alexandra) med Liam, opererades för Metopica vid 6 månaders ålder på AL.
  • Svar på tråden Kranial Synostos #6
  • Shanti1981

Tyrlöv,
    Håller med övriga talare, är supernöjd med Göteborg där de är otroligt proffesionella med flera operationer av denna typ i veckan. Tänk även på eftervården där avdelningen i Göteborg har erfarenhet av massor med barn som genomgått denna typ av kirurgi.. Vårat landsting i Västerås remitterade oss till Göteborg direkt (det beror på att de har avtal) Erat landsing har säkert avtal med Linköping.

Aron var 8 månader vid operationen. Han hade två suturer slutna men kirurgerna valde ändå den "mer skonsamma" metoden med fjädrar. Fick vid vårat senaste möte med kirurgerna veta att han kommer att få genomgå ytterligare en operation där pannan ska justeras till.. i samband med att fjädrarna tas bort. Men att fjädrarna då ändå har gjort att nästa ingrepp blir så skonsamt som möjligt.

Gränsen för fjäderoperation beror även på vikten på barnet. Så i de flesta fall sker operationen innan 6 månader men om barnet är litet kan det hända som i vårt fall att man gör denna typ av op ändå.

Läs även på www.kraniofaciala.se/ i någon länk finns information om att man arbetar för att centralisera alla kraniooperationer till Göteborg i framtiden.

Hoppas du inte tar illa vid dig av påtryckningarna från oss i tråden, men eftersom tiden är lite "knapp" så skulle jag om jag vore du begära en remiss till Göteborg för konsultation. Då vet ni ju vad ni har att välja på. I slutändan är det NI som föräldrar som bestämmer.

Kramar!

Lovali skrev 2009-04-12 09:34:44 följande:
    Så är det! Jag skulle aldrig välja ngt annat än Gbg om jag kunde. Den andra op. de fjädero. behöver göra efter ca 5 månader är jtteliten, tar en kvart i narkos typ. Ingen fara alls. Den första är såklart längre jobbig men med fjäder är den ändå bra mkt mer skonsam för ditt barn än den op. de gör i Linköping, så är det. Men sedan väljer ni såklart själva. Min son hade Metopica & var 5 mån. vid op. Har också hört att de flesta op. innan 6 månader om de skall ha fjäder. Men helst 4-5 månader gamla annars hinner skall benet hårdna för mkt. Är de 4-5 månader är det som att skära i kartong sa Peter Tarnow.
  • Tyrlöv

Tack för din åsikt Shanti!
    Ja jag har försökt att få komma till Gbg idag men sitter nu här med ett dåligt humör istället.. Att det ska vara så j*vla svårt.. Först ringde jag till linköping för att be dem att de skulle skicka vidare oss direkt men då säger de att det kalmar som ska göra det. Jaha då får jag ringa till Kalmar, telefonsvarare där man får lämna sitt nummer så ringer de upp, vid kl 3 i eftermiddags ringer de och jag får då beskedet att vår läkare är ledig i 2v men att hon som svarade ska kolla vad de kan göra, de ringer upp igen och jag får då till svar att det är linköping o göteborg som ska göra upp om remissen... Suck... jag säger då att jag har pratat med linköping då säger hon jag pratar med att hon ska kolla igen... sen ringer hon upp o säger återigen att det är linköping jag ska vända mig till.. Jag blir så trött!!! Kan tillägga att jag har riktigt telefonfobi så inför varje samtal måste jag "ladda" mentalt och gå igenom allt jag ska säga för att överhuvud taget våga lyfta på luren så det har varit en riktigt jobbig dag utan att jag har kommit någonstans...
    Phu, vad gnällig jag låter Men det var skönt att skriva av sig lite..
    Får göra ett nytt försök till Linköping imon så får vi se...

• Lovali
    Tyrlöv skrev 2009-04-14 17:08:29 följande:
    Tack för din åsikt Shanti! Ja jag har försökt att få komma till Gbg idag men sitter nu här med ett dåligt humör istället.. Att det ska vara så j*vla svårt.. Först ringde jag till linköping för att be dem att de skulle skicka vidare oss direkt men då säger de att det kalmar som ska göra det. Jaha då får jag ringa till Kalmar, telefonsvarare där man får lämna sitt nummer så ringer de upp, vid kl 3 i eftermiddags ringer de och jag får då beskedet att vår läkare är ledig i 2v men att hon som svarade ska kolla vad de kan göra, de ringer upp igen och jag får då till svar att det är linköping o göteborg som ska göra upp om remissen... Suck... jag säger då att jag har pratat med linköping då säger hon jag pratar med att hon ska kolla igen... sen ringer hon upp o säger återigen att det är linköping jag ska vända mig till.. Jag blir så trött!!! Kan tillägga att jag har riktigt telefonfobi så inför varje samtal måste jag "ladda" mentalt och gå igenom allt jag ska säga för att överhuvud taget våga lyfta på luren så det har varit en riktigt jobbig dag utan att jag har kommit någonstans... Phu, vad gnällig jag låter Men det var skönt att skriva av sig lite.. Får göra ett nytt försök till Linköping imon så får vi se...
    Usch stackare att behöva göra alla dessa samtal en stor eloge att du ändå gör det! Jag tror att det är för det bästa. Hoppas det räcker med ett samtal imorgon bara & att du får remiss då. Sedan bör man iofs ringa Sahlgrenska efter ett par dagar & jag på dom & kolla så remissen kommit till dem eftersom det kan vara lite bråttom men det klarar du. Jag hejar på dig!

kram
  • Marie1978
    Tack för din åsikt Shanti!Ja jag har försökt att få komma till Gbg idag men sitter nu här med ett dåligt humör istället.. Att det ska vara så j*vla svårt.. Först ringde jag till linköping för att be dem att de skulle skicka vidare oss direkt men då säger de att det kalmar som ska göra det. Jaha då får jag ringa till Kalmar, telefonsvarare där man får lämna sitt nummer så ringer de upp, vid kl 3 i eftermiddags ringer de och jag får då beskedet att vår läkare är ledig i 2v men att hon som svarade ska kolla vad de kan göra, de ringer upp igen och jag får då till svar att det är linköping o göteborg som ska göra upp om remissen... Suck... jag säger då att jag har pratat med linköping då säger hon jag pratar med att hon ska kolla igen... sen ringer hon upp o säger återigen att det är linköping jag ska vända mig till.. Jag blir så trött!!! Kan tillägga att jag har riktigt telefonfobi så inför varje samtal måste jag "ladda" mentalt och gå igenom allt jag ska säga för att överhuvud taget våga lyfta på luren så det har varit en riktigt jobbig dag utan att jag har kommit någonstans...Phu, vad gnällig jag låter Men det var skönt att skriva av sig lite..Får göra ett nytt försök till Linköping imon så får vi se...
    Tyrlöv, jobbigt när de trilskas!

Ring eller maila Anette.malm@vgregion.se så att ni får en tid. Sen kan hon säkert hjälpa er med remissen. Alla har rätt till en "second opinion" från annat sjukhus, det kan de inte neka er till!!!
    Jag gillar inte heller att ringa, men är ganska envis av mig så jag bestämde mig bara för att vi skulle till Göteborg och då får man lite extra krafter.
    Hoppas att det löser sig för er!
    Styrkekramar!
  • Tyrlöv

Åh, tack ska ni ha!! Skönt med lite stöd..
    Jag har mailat Anette nu och så blir det nya tag med telefonen i morgon..

• Marie1978

Glömde ju skriva att jag fått svar från Peter Tarnow gällande att Victor slår med sitt huvud. Han sa att det inte har något med operationen att göra och att han inte kan skada sitt huvud, hur hårt han än slår...

Jätteskönt att veta!!!

Frågade också varför vi skulle på ett "extra" återbesök till sommaren och nu kunde de inte komma ihåg varför de sa det till oss så vi bestämde oss för att vänta till det vanliga 3 års besöket. Victor är ju jättefin och mår bara bra!

En stor eloge också till Peter och hans gäng som tar sig tid att svara på mail! Har aldrig varit med om någon läkare eller sjukhus som gör det. Det kallar jag bra service och att de hänger med i dagens utveckling. Är så fruktansvärt trött på Vårdcentralernas och läkarnas telefontider, måndagar mellan 8-9... Nu har jag fått avreagera mig lite idag också... haha

• Shanti1981

Tyrlöv,
    Starkt jobbat!
    Förstår att det är kämpigt, speciellt när du har lite "teleskräck" oxå! Jag har heller aldrig gillat att ringa.. men är det något jag har fått med mej under dessa första 10 månader av Arons liv så är det en jäklar anamma och skinn på näsan. he he.

Det ska nog mycket till efter detta om någon ska sätta sig på mig!

Jag hoppas du kommer känna likadant även om det känns lite motigt och som att jobba i motvind idag.

Liten utstickare.. kan berätta att vi nu sitter och laddar inför Arons nästkommande operation som blir att åtgärda hjärtfelet på Östra barnsjukhuset i Göteborg den 27 april, med inskrivning den 24:e.

Jag hoppas verkligen att det här ska bli den sista överraskningen..

Tack för din åsikt Shanti!Ja jag har försökt att få komma till Gbg idag men sitter nu här med ett dåligt humör istället.. Att det ska vara så j*vla svårt.. Först ringde jag till linköping för att be dem att de skulle skicka vidare oss direkt men då säger de att det kalmar som ska göra det. Jaha då får jag ringa till Kalmar, telefonsvarare där man får lämna sitt nummer så ringer de upp, vid kl 3 i eftermiddags ringer de och jag får då beskedet att vår läkare är ledig i 2v men att hon som svarade ska kolla vad de kan göra, de ringer upp igen och jag får då till svar att det är linköping o göteborg som ska göra upp om remissen... Suck... jag säger då att jag har pratat med linköping då säger hon jag pratar med att hon ska kolla igen... sen ringer hon upp o säger återigen att det är linköping jag ska vända mig till.. Jag blir så trött!!! Kan tillägga att jag har riktigt telefonfobi så inför varje samtal måste jag "ladda" mentalt och gå igenom allt jag ska säga för att överhuvud taget våga lyfta på luren så det har varit en riktigt jobbig dag utan att jag har kommit någonstans...Phu, vad gnällig jag låter Men det var skönt att skriva av sig lite..Får göra ett nytt försök till Linköping imon så får vi se...
  • Shanti1981

Walas73,
    Välkommen till tråden!
    Har ni fått eran tid för op ännu?

Har ni beslutat er för att helt och hållet utesluta Göteborg pga. informtionen ni fått om två op?

• Shanti1981

oj, trycke iväg lite snabbt.. skulle oxå beklaga att de missat synostosen på er dotter, men hoppas att ni ska få det bemötande ni är värda härdanefter!!

Svar på tråden Kranial Synostos #6