• SofiaD

Kranial Synostos #6

Välkomna hit!

Nu var det dags för en ny tråd för alla oss med barn som har eller har haft någon form av kranial synostos. Här samlas vi som varit med om operation eller som står inför den, och allt vad det innebär, och diskuterar och ventilerar!

Nya som gamla deltagare är varmt välkomna hit!

Länk till Sahlgrenskas info om kranial synostos, väldigt bra info!

http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf

Länkar till vår förra mycket givande trådar:

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m37395769.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m40061506.html

För att vi ska ha bättre koll på varandra kommer en liten lista över oss. Hojta till om någon mer vill vara med på listan eller om något saknas! Glad

*Lovali/Louise med Eric som hade Metopica Synostos, op. Sahlgrenska vid 5 månaders ålder (fjäderop.)

*Clavi/Nina med Hugo som hade unicoronal synosotos, Plagiocephali, och sagittal synostos. Op på Sahlgrenska vid 4 månader. Har 3-4 operationer kvar nån gång i framtiden.

* mih/Lina med Elvira som hade sagittal synostos. op. på sahlgrenska när hon var 11 månader.

* SofiaD med Oskar opererad (ej fjäder) för sagittal synostos på Sahlgrenska 11 månader gammal.

*Karin(kaka1)med Anja som hade Sagittal synostos(båtskalle) Op. Astrid Lindgren vid 5 månaders ålder med sk TT-plastik (ej fjädrar)

*Lisa (Laisa) med Emmy, opererad för sagittal synostos på sahlgrenska vid 18 månaders ålder.

* Mimo med Gustaf 3 månader som hade metopica synostos. Op april -08 på Sahlgrenska.

*ObladiOblada/Linda med Ebba 2 år. Höger sidig Unicoronal Synostos. Opererades på Sahlgrenska 14 månader gammal

*Katja (Lequisha) med Gabriel 8 månader. Sagittal synostos. Opererades i Portugal 7 månader gammal. Tog bort skallben, ej fjäder.

* Elinor(ella 73)med Felicia 3 år Sagittal synostos opererades 6 månader på Östra i GBG pga att hon är hjärtbarn oxå.

*Camilla med Liam 1 år imorgon den 13 mars. Sagittal Synostos och dubbelsidig Lambdoideasynostos opererades på Sahlgrenska 8 månader gammal.

*Myggan Larsson med Filippa 8mån. Hon hade Metopica och opererades 18 dec-07,då hon var 5 månader gammal på Sahlgrenska.

*Carina (Carmor) Carl 14 mån opererad på sahlgrenska när han var 8 mån för sagittal synostos

*Charlott Brask med Leopold 11 månader, opereras för Unicoronal Synostos den 28 april 2008.

*Marie, med Victor 071125, metopica synostos, op på Sahlgrenska i början 14 okt -08

* Marie (Savadi), med Milian 071207, opererad för Metopica på Sahlgrenska 7/5 -08

* Sussi (sajf1) med Zigge 5 mån opererades (fjäder) för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08  

* Narrev, dotter opererad 1 år gammal för sagittal och bicoronal synostos på Sahlgrenska feb -07.

* Shanti 81/Heidi med Aron op 2/2 2009 vid 8 månaders ålder på Sahlgrenska. 3,5 suturer slutna.

* Busbergs mamma/Jessica med Busberg op 3,5 mån gammal för Metopica synostos på AL.

*Singletta. Op 27/1 -09 på Sahlgrenska

*AngelicaK. Op 28/1 -09 på Sahlgrenska

*Shanti 81/Heidi med Aron. Op på Sahlgrenska 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos.

*Taru med Joel. Opererad 3,5 mån gammal, 10/2 -09 på Sahlgrenska

{#lang_emotions_heart}www.familjeliv.se/Forum-3-22/m34845251.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m32049594.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m29385334.html

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-10 11:27
    * Nikas (Alexandra) med Liam, opererades för Metopica vid 6 månaders ålder på AL.
  • Svar på tråden Kranial Synostos #6
  • Dompans mamma

Finns det någon här som har barn vars fontanell samt suturer växt ihop förtidigt utan att operation krävs?

• Clavi

Dompans mamma: Jag tror att alla här har barn som är födda med den här missbildningen. Jag kan inte komma på nån där det har blivit senare.

• Lovali

Dompans mamma skrev 2009-04-21 09:12:28 följande:

Finns det någon här som har barn vars fontanell samt suturer växt ihop förtidigt utan att operation krävs?
    Alla i den här trådens barn har varit tvugna att opereras på ett eller annat sätt. Det krävs nog nästan alltid operaton mig veterligen. Har ditt barn fötts med detta? Hur gammal är h*n? Vilken bedömning har ni fått?
  • Dompans mamma
    Lovali skrev 2009-04-21 11:01:56 följande:
    Dompans mamma skrev 2009-04-21 09:12:28 följande:
    Alla i den här trådens barn har varit tvugna att opereras på ett eller annat sätt. Det krävs nog nästan alltid operaton mig veterligen. Har ditt barn fötts med detta? Hur gammal är h*n? Vilken bedömning har ni fått?
    När min son var 6 månader gammal fick vi veta att han inte hade en skalle som andra barn. När hans BVC läkare gjorde rutinundersökningen fann hon inte hans fontanell. Vi blev skickade på skallröntken och fick då veta att hans fontaneller var slutna.
    Läkarna bedömde att detta då inte var ett problem då suturerna var fullt öppna.
    Vi levde vidare med våra liv tills min son var 18 månader gammal och vi var på 18 månaders kontrollen. Polio och HIB sprutan sogs, längd och vikt mätes, motoriken granskades och det fanns inga som hellst anmärkningsvärda ting att diskutera. Sen mättes huvudomfånget och det konstaterades att huvudet inte växt en enda cm på 4 månader!
    Och DÄR började helvetet!
    Vi blev skickade på skallröntken igen och fick nu konstaterat att alla skallens suturer förutom lambdoidea var slutna.

Jag hade då tiden mellan röntgen och svaret sökt frenetiskt efter information om denna åkomma. Det fanns inte någon som hellst information på internet och det stod ingenting i barnläkarböckerna på biblioteket.
    Jag tog då kontakt med Arvikas sjukhusbibliotek och bad om information.
    Veckan senare fick jag ett tjockt kuvert i brevlådan med en massa information om - Kraniosynostos*. Var det det min sons missbildning hette?
    Bladen kom från läkarböcker på den Kraniofasiala enheten i Göteborg. Blad från läkarstudentböcker! Inget jag igentligen skulle veta.
    Jag läste alla papper flera gånger om, för att verkligen förstå vad det var frågan om.
    Jag kände mig lite som en nyutbildad läkare. Jag kunde alla latinska bedömningar på alla faciala* missbildningar.

När jag senare var på BVC för röntkensvar (Jag fick förklara för tanten vad det stod på rönktensvaret då hon inte kunde läsa de latinska benämningarna) fick jag vata att läkarna inte riktigt var eniga om något ingrepp behövdes för hans kraniofaciala missbildning. Så tillslut beslutade de och BVC sig att det inte behövdes opperation. Jag blev lättad, men fruktansvärt arg när jag sen fick veta att det var för att min som var så pigg. Skulle de i så fall göra ingreppet när det hade gått så långt så han satt i en rullstol och drägglade? Nä, det skulle han ju inte ha gjort, men hjärnan måste få rum att växa. Kan inte skallen växa, ja vad händer då..?
    Jag bad att få komma i kontakt med någon kunnig inom området för att få en bedömning av någon som var utbildad innom området och inte var BVC sköterska inom friskvården.
    Jag blev då remiterad till min sons Atsma och Allergi läkare.
    Då gick det för långt! Vad i helsike kan en allergi läkare göra?? Sjukvården i Arvika säger jag bara.
    Jag ringde då till Kraniofaciala enheten på Plastikkirurgiska kliniken på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg och fick kontakt med en kvinnlig läkare som bad mig hällsa BVC att de ville ha en remiss skickad på momangen.
    Jag ringde BVC men de ville inte remitera något innan jag kommit i kontakt med Atma och Allergi läkaren...

När dagarna sedan gått var det dags att träffa Atsma läkaren, som på momangen skrev ut hudsalvor till min son, skakade hans och sa adjö.
    -Nähä du, sa jag
    -Vi fick en remiss hit för att få diskutera min sons skalle. Inte heller denna läkaren förstod vad detta va.
    Jag fick dela med mig av mina nya läkarkunskaper och kände att vi borde fått remissen till Sahlgrenska på direkten.
    BVC hade lämnat en remiss till Barnläkaren, men inte om vad, så han fick springa bort till BVC och fråga va de höll på med.
    När han sedan var tillbaka med jurnalerna bad jag honom skicka en remiss genast till Kranioteemet i Göteborg.
    Det gjorde han och önskade oss lycka till.
    Ca 3 veckor senare fick vi ett brev från Sahlgrenska. Det dunkade i hjärtat medan jag öppnade och sedan läste vad det stod på det rosa pappret.
    Tid Hos Claes Lauritzen
    23 feb 11.20

Äntligen! Vi skulle få träffa nordens bästa läkare inom området.
    Frågor for genom huvudet. Skall opperation göras? Hur blir det efter det? Komplikationer? Får han några men? Varför växer inte huvudet? Är det så att ingenting behövs göras?

Dagarna gick och äntligen satt vi på tåget mot Göteborg.
    Vi bodde på hotell (ett vidrigt, skabbit äckligt hotell patientresor hade fixat till oss)
    Dagen efter... dagen då jag inte visste vad jag skulle ta mig til....l den dagen vi satt på sjukhuset -kommer jag aldrig glömma.!

Vi går in i en sal. Där sitter många barn och vuxna med gomspallt, igenvuxna ögon, och patienter med icke synliga problem m.m

Vi blev inkallade av en sköterska.
    - Sitt här och vänta, docktorn kommer snart.

Dörren öppnas inom kort. Där stod han. Sverigen, ja Nordens, Världens kändaste läkare. Som varit med i tv4 dokumentärer, radio och tidningar.

-Och vad i hela friden gör ni här säger han skämtsant medan han tittar storögt på min 21 månaders son som raddar upp leksakerna i storleksårdning.

-Jag har tittat på röntgenplåtarna. Det är ingen fara, operation är inte nödvändig.

Stenen som satt i hjärtat lossnade. Jag kunde mig höra den falla ner på stengolvet och försvinna spårlöst.

Min sons åkomma var inte farlig eller skadlig. Han var frisk som en nötkärna!
    Med tanke på att min sons suturer växt ihop efter 1 års ålder skadade det honom inte.

Dr. Lauritzen sa att det enda som kan komma upp är att han kan bli retad för att ha ett litet huvud i skolan. Men han visste inte säkert hur det skulle bli.
    Vi skulle återkomma då min son började skolan. Ett barns huvud växer mycket i 7-9 års åldern. Återstår att se hur det blir.

*BVC- barnavårsdcentralen
    *Fontanell- Korsningen mellan skallens sömmar (Det mjuka på spädbarns huvuden där man inte får trycka) Skall inte växa ihop förän 1,5 - 2 års ålder
    *Sutur- Sicksack sömmarna i skallbenet (Skall inte sluta sig föränn i tonnåren)
    *Lambdoidea-skallsöm i nacken
    *Kraniosynostos- den vanligaste kraniofaciala missbildningen, vilket betyder för tidig slutning av skallens suturer (=sömmar)
    *facial- ansikte på latin
    *Kraniofaciala- omfattande kranium och ansikte (kranio på latin betyder kranium)

Kopierade detta från min blogg.

Min son fyller 6 år om några dagar
  • SofiaD

Dompans mamma
    Har du träffat Cl och fått det beskedet hade jag sovit lugnt om nätterna.
    Men BVC agerande är ytterst anmärkningsvärt! Klart annmälningsfall om du frågar mig.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Dompans mamma
    SofiaD skrev 2009-04-22 09:07:33 följande:
    Dompans mammaHar du träffat Cl och fått det beskedet hade jag sovit lugnt om nätterna.Men BVC agerande är ytterst anmärkningsvärt! Klart annmälningsfall om du frågar mig.
    Jo, jag är lugn nu, men all oro är inte över än. Det återstår att se om några år om hans huvud växer som det "ska". Eller ska och ska. Det är ju mindre än andra barns, men om man kommer att se det i framtiden.

Jo, Denna BVC läkare är allt bakom flötet. Inte första gången heller...
  • Shanti1981

Sajf1,
    Verkar som att våran otur förföljer oss. De ringde från Göteborg idag och meddelade att Arons hjärtoperation blivit uppskjuten.. Visserligen bara en vecka framåt i tiden.. men ÄNDÅ.

Faktiskt är jag mycket mindre förberedd inför hjärtoperationen. Det känns konstigt att man inte kommer att "se" någon förändring. Förhoppningsvis kommer man bara att märka på orken, och matlusten. Aron har ju fortfarande feeding sond. Men någonstans känns det oxå som att man har erfarenhet av sjukvården och att det bara är att förlita sig på att det kommer att gå bra.

Har även fått veta att man planerar Arons nästa ingrepp (ytterligare justering av pannan med traditionell kirurgi) samt fjäderborttagning i början på juni. Det betyder att jag inte ännu vet om vi kan komma på träffen eller inte. Troligen inte.

usch.. det blev en sån där negativ dag idag.

Ska nog ta en välförtjänt långpromenad med Aron och hundarna för att få lite annat att tänka på.

sajf1 skrev 2009-04-19 18:11:48 följande:
    skönt att ni fått ett datum Heidi,lycka till om jag inte är här nåt innan det är dax.Hur känns det,känns det bättre,värre nu än kranioop?kramar
  • MymlanMy

Vill bara gnälla över att jag är en sådan åsna! Kameran hängde sig och alla foton från minneskortet raderades. Hade glömt att spara dem på datorn. Kostade mig 300 kr att återskapa en del av dem. Det hade varit ok om kvaliteten varit densamma men fotona är jättedåliga i både ljus och skärpa och det saknas många foton från minneskortet. Minneskortet innehöll alla fotona från operationstiden i Göteborg. Förvisso bara materiella saker men så trist att detta skulle hända just med de fotona. Första gången som jag glömt att spara på datorn och så händer det! Lär av min läxa - spara alltid meddetsamma när det är foton ni är rädda om! Synd att man måste göra misstag för att lära sig.

• sajf1

Vad trist singletta.trodde min var borta o nästan tjöt,innehöll oxå dom fotona,men hittade som tur var den under badrumsskåpet(en viss liten kille hade pillat under den).Skittrist för dig....

Det kommer gå jättebra Heidi,trist när dom flytar på den,den här gången oxå.....Jag tror det kommer bli stor skillnad på hans sätt efter,just orken som sagt...kramar till dig,ni fixar det här!

• MymlanMy
    Shanti1981 skrev 2009-04-22 12:56:22 följande:
    Faktiskt är jag mycket mindre förberedd inför hjärtoperationen. Det känns konstigt att man inte kommer att "se" någon förändring. Förhoppningsvis kommer man bara att märka på orken, och matlusten. Aron har ju fortfarande feeding sond. Men någonstans känns det oxå som att man har erfarenhet av sjukvården och att det bara är att förlita sig på att det kommer att gå bra.
    Förstår lite vad du menar Heidi! Efter första operationen blir man liksom lite härdad och det går mer på rutin. Tror det är en slags självbevarelsedrift, man orkar helt enkelt inte gå upp i varv varje gång. Sedan är det ju också så att man vill att det snart ska vara gjort så man kan gå vidare i livet. Det är väntan som är jobbigast, tycker jag. Vad skönt det ska bli för er när Aron gjort sin operation och kan få ny energi och ork och kan slippa sonden. Och du, vi har en fin sjukvård när det verkligen gäller så det kommer att gå jättebra för Aron!

Har även fått veta att man planerar Arons nästa ingrepp (ytterligare justering av pannan med traditionell kirurgi) samt fjäderborttagning i början på juni. Det betyder att jag inte ännu vet om vi kan komma på träffen eller inte.

Himla tråkigt om ni inte kommer men samtidigt kan jag förstå att ni gärna vill att Arons operation blir av. Jag ser verkligen fram emot att få träffa så många som möjligt härifrån tråden. Det känns så tryggt och skönt att ha er i närheten när man har någon fråga eller oro. Därför hade det varit så roligt att lära känna alla lite grand i "verkliga livet" och att få ett ansikte på alla vänner här.

Det trista med att jag förlorade fotona var att jag hade så bra foto från Göteborg, både på min son och personalen. Jag tänkte sätta in fotona i hans album och göra kopior och skicka till psykologen. Jag hade nämligen lovat henne att göra ett litet collage och berätta kortfattat om vår vistelse på sjukhuset. Denna berättelse skulle hon sätta in i pärmen så andra föräldrar kunde ta del av vår historia. Taskigt att det inte blev så. Jaja, jag får väl göra så gott jag kan och skicka de fotona som blev någorlunda ok även om ljuset blev knäppt.
Svar på tråden Kranial Synostos #6