• Svar på tråden Bakmaskinstråden 2
  • Virriga Vera
    smarties skrev 2009-06-15 19:50:53 följande:
    En liten nybörjarfråga.De här mixarna som finns i påsar i affären, man kan inte köra dom i maskinen? ;)
    Jodå, det går bra och på de flesta finns det hur du skall göra just för Bakmaskin. Jag kan tipsa om att Lidl har en hel del färdiga brödmixer.
  • smarties

Virriga Vera skrev 2009-06-15 19:58:24 följande:

Jodå, det går bra och på de flesta finns det hur du skall göra just för Bakmaskin. Jag kan tipsa om att Lidl har en hel del färdiga brödmixer.
    åh..helt underbart ju. Tack! :)
  • Virriga Vera

Virriga Vera skrev 2009-06-15 11:14:02 följande:

Virriga Vera skrev 2009-06-15 10:27:31 följande:
    Jag har nu laddat maskinen enligt det recept som fanns på baksidan av påsen. Jag delade det på hälften så får vi se hur det blir.
    Det blev ett väldigt luftigt bröd, smakade inte så mycket. Men helt ok.
  • Glenda Glad

Vad gäller färdiga mixar så är jag väldigt förtjust i pumpabrödsmixen som finns bla på coop. Blir lite hopsjuken i bakmaskinen, men den har väldigt god smak tycker jag.

• Nymerio

Jag köpte en bakmaskin igår. Modellen är Panasonic SD-255. Den var ganska dyr. Men brödet blev utomordentligt gott. Jag ställde in timern så att brödet skulle vara klart kl 07:00 idag.

Brödet blev till mackor som följde med mig till arbetet.

Enheten är mycket lätt att rengöra, vilket de flesta modeller verkar vara.

Det första brödet jag testade var ett enkelt vitt bröd från den svenska manualen.

• Roxy

Har plötsligt blivit intresserad av att köpa bakmaskin, men undrar, hur mycket låter dom (om den är igång under natten)?? Har sovrummet nära köket och sover med dörren öppen...

• white cheese
    Roxy skrev 2009-06-19 20:44:51 följande:
    Har plötsligt blivit intresserad av att köpa bakmaskin, men undrar, hur mycket låter dom (om den är igång under natten)?? Har sovrummet nära köket och sover med dörren öppen...
    Det beror nog på hur lättväckt du är...
    Vi har badrum mellan kök och sovrum, och min man vaknar om vi bara har köksdörren stängd (alltså om vi lämnar sovrumsdörren öppen), medan jag sover vidare även om båda dörrarna är öppna.
    (vi har tefal xxl)
  • Glenda Glad
    Roxy skrev 2009-06-19 20:44:51 följande:
    Jag är lättväckt och vi sover på övervåningen medan bakmaskinen står i köket på nedervåningen. Jag behöver ha två dörrar stängda för att inte bli väckt av bakmaskinen.
    Värst är signalen som anger att man ska tillsätta russin osv och signalen när bakningen är färdig. Men knirkande av knådningen är också irriterande. Men jag är väldigt lättväckt....
  • MBert

De flesta är ganska tystgående.
    Jag vaknade de första gångerna av att det var ett ovanligt ljud, men sen vande jag mig vid ljudet. Det är som sagt det där pipandet som anger att man kan tillsätta ingredienser (t.ex. russin el. nötter) efter en stunds knådande som är det värsta. Det andra pipandet är ju när brödet är klart och då är det ju dags att gå upp och äta frukost

• white cheese

Pipandena tycker jag inte är så farliga - jag tycker det är värre med knådningen. Pipandet är ju bara en kort signal - knådandet håller ju på i en kvart eller nåt...

Svar på tråden Bakmaskinstråden 2