• Svar på tråden Bakmaskinstråden 2
  • Cuthalion

Där var den! Bra jobbat

• 3barnsmor35

Inatt är första ggn jag bakar med timer, så jag ska vakna till nybakt bröd!
    Blir spännande!

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • Cuthalion
    3barnsmor35 skrev 2009-04-02 22:34:43 följande:
    Inatt är första ggn jag bakar med timer, så jag ska vakna till nybakt bröd!Blir spännande!
    Hur gick det?
  • 3barnsmor35

Det gick bra! Jättemysigt att vakna till nybakt-doft!
    Det var ett italienskt lantbröd...men det blir ganska ljust även om man har på medium skorpa. Man kanske skulle pensla med ngt när den piper första ggn?
    I helgen ska jag göra morotsbrödet från recepttråden tänkte jag =)

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • atelli

Bra jobbat BönMamman!!

Ska kolla in loggen nu!

• Cuthalion
    3barnsmor35 skrev 2009-04-03 08:43:43 följande:
    Det gick bra! Jättemysigt att vakna till nybakt-doft!Det var ett italienskt lantbröd...men det blir ganska ljust även om man har på medium skorpa. Man kanske skulle pensla med ngt när den piper första ggn?I helgen ska jag göra morotsbrödet från recepttråden tänkte jag =)
    Förlorar du inte fördelen med timer om du ska upp på morgonen för att pensla brödet?
  • 3barnsmor35
    Cuthalion skrev 2009-04-03 09:48:16 följande:
    Förlorar du inte fördelen med timer om du ska upp på morgonen för att pensla brödet?
    Nja...den piper 10 min eller ngt sånt innan den är klar om man vill slänga på ngt sånt Jag vaknade inatt när jag hörde den knåda degen (vid 04-tiden *fniss*).
  • MBert

Första gången vi använde vår bakmaskin vaknade jag också, trots att den knådar väldigt tyst, men det var väl dels spänningen med att veta att man satt den på timer och dels något nytt diffust ljud.
    Sen vänjer man sig och hör det inte. Vi har inte något pipljud 10 minuter innan den är färdig däremot en bit in i programmet för att ev. sätta till ingredienser som torkad frukt och nötter.

• Glenda Glad

Jag hänger på här i tråden. Vi har en Princess Silver Breadmaker. Den har vi haft i 3 månader och bakar ungefär varannan dag. Vi gillar nybakt bröd och bröd som vi vet vad det innehåller - är riktigt trött på alla tillsatser, konserveringsmedel och e-nummer.

Jag bakar oftast på recept som jag hämtat från http://home.swipnet.se/wasston/bakmask/recept.htm  , men jag har allt mer börjat ta vanliga recept och omvandlar dem till storlek för min bakmaskin ibland mer ganska varierat resultat Ska se om jag kan göra några bidrag till recepttråden

• Skrutten74

Äntligen stolt ägare till en Tefal XXL!!! GeKås rocks!! 699 spänn!

Har följt tråden ett tag och läst alla era bra inlägg! Imorgon ska jag "sätta mig in i detta", som min snart 70-åriga mamma säger. Och sedan ska det bakas så det står härliga till! Sonen gillar verkligen inte macka om det inte är nybakt eller rostat bröd eller möjligtvis smörgåsrån. Så det gjorde att jag tänkt ett bra tag på att skaffa en bakmaskin, fast jag hade aldrig trott att de kunde vara så bra som ni beskriver här!!

Det är ju supergott med nybakt bröd och att man sparar en slant är ju inte fel.

Förresten, jag som inte är så himla bra på detta med el..... Är det någon som har koll på hur mycket el en maskin drar för att baka ett bröd? Resten av ingredienserna är ju lätt att räkna ut vad det kostar, men just elen är ju lite krångligare. Jag tror alla maskiner ligger på 600 watt, men det säger inte mog så himla mycket.

Sedan är det ju ett superstort + att slippa alla konstiga E-saker och att kunna välja helt själv vad man vill ha i! Visserligen kan man ju baka på vanligt sätt, men det är jag ärligt talat för lat för och ägnar dessutom hellre tiden med familjen (eller hänger på FL )

Svar på tråden Bakmaskinstråden 2