• Svar på tråden Bakmaskinstråden 2
  • atelli

Men Cazz, det är väl rågsikt som är i receptet???

• MBert

Måste menat grovt rågmjöl istället för rågsikt?
    Det går att göra ett gott Julitabröd på endast rågsikt. Rågsikt är 60% vetemjöl och 40% siktat rågmjöl (mest vetemjöl alltså).

• atelli

Jag gjorde två bröd i helgen, ett blev jättebra och ett blev en liten besvikelse.

Det goda brödet, där hade jag mest vetemjöl special, lite ljust lantbrödsmjöl, lite havregryn o vetekross och sen använde jag vanlig folköl som vätska. Blev jättebra!!

Det halvtråkiga tänkte jag experimentera med blåbärsjuice, men det blev varken blått eller speciellt gott. Ganska neutral o tråkig smak...

• MBert

Ja blåbären smakar inte så mycket i bröd. Jag komponerade ju ihop ett blåbärsbröd på begäran. Det blev fin färg men det smakar ju inte blåbär precis. Men det smakade i alla fall bröd, och det var gott (och saftigt)

• Virriga Vera

Jag har idag köpt Jästmix för Medelhavsbröd. Någon som har översatt recepten på baksidan så att de kan köras i en bakmaskin?

• atelli

Mber - jag testade att adda lite svarta vinbär i ett vanligt vitt bröd förut, det blev både blåare (eller mer lila) och godare än med blåbärsjuice.

Jag väntar på att kunna plocka lingon o kunna pluppa i brödet!

• Virriga Vera

Virriga Vera skrev 2009-06-15 10:27:31 följande:

Jag har idag köpt Jästmix för Medelhavsbröd. Någon som har översatt recepten på baksidan så att de kan köras i en bakmaskin?
    Jag har nu laddat maskinen enligt det recept som fanns på baksidan av påsen. Jag delade det på hälften så får vi se hur det blir.
  • Cazz
    atelli skrev 2009-06-15 08:55:49 följande:
    Men Cazz, det är väl rågsikt som är i receptet???
    ja, just ja . Det var tvärtom. Han hade i rågmjöl och det blev bara en stor klump
  • MBert
    atelli skrev 2009-06-15 10:51:01 följande:
    Mber - jag testade att adda lite svarta vinbär i ett vanligt vitt bröd förut, det blev både blåare (eller mer lila) och godare än med blåbärsjuice.Jag väntar på att kunna plocka lingon o kunna pluppa i brödet!
    Blåbärsjuice innehåller ju en del vatten också. Blåbären i sig ger nog både mer smak och färg, motsvarande som för svarta vinbär.
  • smarties

En liten nybörjarfråga.
    De här mixarna som finns i påsar i affären, man kan inte köra dom i maskinen? ;)

Svar på tråden Bakmaskinstråden 2