• Svar på tråden Bakmaskinstråden 2
  • God cares

Nu har jag beställt en Tefal XXL :D 2-7 arbetsdagar i leveranstid, så jag får ha tålamod och använda degblandaren jag lånat av svärfar så länge :)

• MBert

Vad härligt att du blivit med bakmaskin Du får väl tala om vad du tycker sen då. Har du hittat till recepttråden?
    Det finns massor att prova på. Hitta ditt basrecept och var sen inte rädd för att experimentera lite.

Jag har provat på lite olika sätt och recept. Jag får bättre resultat med att lägga i jästen först i ena sidan, sen på med mjöl mm och sist degvätskan. Jag har förstått att de flesta bakmaskinstillverkare rekommenderar omvänd ordning i sina manualer. Men det är väl för att vi sätter den på timer över natten. Läser man om jäst och att den inte ska utsättas varken för syre eller ligga blandat med mjölet så finns det ju en förklaring till varför.
    Sen tycker jag det är mycker mer praktiskt på det hållet, för då väger jag jästen först och anpassar receptet efter det. Det känns också "säkrare" att mjölet isolerar jästen från vattnet uppifrån än tvärtom, tycker jag.

Lycka till!

• MBert
    MBert skrev 2009-07-01 23:51:02 följande:
    Det finns en Kenwood BM450 också. Men det står inte vad den kostar...www.kenwoodworld.com/en/Products/Cooking-Baki.../
    Sitter och läser manualen och drömmer lite om en Kenwood BM450.
    Den verkar lyxig. Visningsljus i ugnen. Behöver man det? Automatisk matare som tillsätter ingredienser direkt i degen under knådningen? Tja, kan väl vara bra om man ska sätta den på timer och vill tillsätta russin eller nåt.
    Favoritprogram... Hm, man kan tydligen skapa ett eget program om man vill (om inget av de 14 som finns där duger )

Wow, det finns en extra insats till BM4450 så man kan baka runt bröd. Kul.
    www.kenwoodworld.com/en/Products/Cooking-Baking-Bread-makers-can-openers-deep-fryers-electric-wok-food-steamer-grills/Bread-Makers/51002/
  • J1215

Jag söker efter ett ställe man kan köpa Kenwood BM450, men hittar inget...

• MBert

Jag tror jag har sett någonstans att det finns en återförsäljare i Skåne. Jag ska kolla runt lite jag med..

J1215 skrev 2009-07-02 11:46:20 följande:
    Jag söker efter ett ställe man kan köpa Kenwood BM450, men hittar inget...
  • MBert

Okey. Tack J1215!
    Har du kommit så långt att du har hittat var man kan köpa en Kenwood BM450 och vad den i så fall kostar? Kenwood BM350 hittade jag på prisjakt för 950 kr www.prisjakt.nu/kategori.php

Svar på tråden Bakmaskinstråden 2