• Svar på tråden Bakmaskinstråden 2
  • MBert

white cheese skrev 2009-06-21 19:41:52 följande:

Pipandena tycker jag inte är så farliga - jag tycker det är värre med knådningen. Pipandet är ju bara en kort signal - knådandet håller ju på i en kvart eller nåt...
    Det är säkert olika ljudnivå på olika maskiner men jag vaknar då inte av knådandet. Det är så tyst och inte meningen att man ska höra, men pipet ska man ju höra och även om det är ett kort pip eller ett fåtal så hörs det ju.
    Men jag vaknar som sagt inte ens av pipet längre. Man vänjer sig.
  • God cares

Jag är på gång att köpa en bakmaskin och det lutar väldigt starkt åt en Tefal Home Bread XXL. Har kollat lite i bruksanvisningen för den, som fanns på tillverkarens hemsida. Verkar grymt bra, att den t.ex kan knåda pastadeg också! Jag gillar att göra pasta men orkar inte så ofta eftersom degen ska knådas i 10-15 minuter.
    Men, en fråga bara. Finns det några "dolda" nackdelar med Tefal XXL? Vad är det bästa med den?

• MBert

God cares skrev 2009-06-21 23:54:31 följande:

Jag är på gång att köpa en bakmaskin och det lutar väldigt starkt åt en Tefal Home Bread XXL. Har kollat lite i bruksanvisningen för den, som fanns på tillverkarens hemsida. Verkar grymt bra, att den t.ex kan knåda pastadeg också! Jag gillar att göra pasta men orkar inte så ofta eftersom degen ska knådas i 10-15 minuter. Men, en fråga bara. Finns det några "dolda" nackdelar med Tefal XXL? Vad är det bästa med den?
    Deg, även pastadeg kan du göra i de andra bakmaskinerna också. Nackdelen med Tefal XXL är väl att den är så stor. Den tar mer plats än många andra. Och om man inte bakar till en stor familj så är den kanske större än vad man behöver.
    Jag bakar hellre ofta och litet bröd än tvärtom. Visserligen går det att baka mindre bröd i den också men eftersom den är gjord för större bröd, bakformen är stor, så blir det inte samma sak.
    Annars finns det säkert inga nackdelar med den.
    Jag tror att den andra Tefal, inox-färgade lite runda, är beskriven som tystgående i nåt test.
  • white cheese

God cares skrev 2009-06-21 23:54:31 följande:

Jag är på gång att köpa en bakmaskin och det lutar väldigt starkt åt en Tefal Home Bread XXL. Har kollat lite i bruksanvisningen för den, som fanns på tillverkarens hemsida. Verkar grymt bra, att den t.ex kan knåda pastadeg också! Jag gillar att göra pasta men orkar inte så ofta eftersom degen ska knådas i 10-15 minuter. Men, en fråga bara. Finns det några "dolda" nackdelar med Tefal XXL? Vad är det bästa med den?
    Nu har jag ju inget att jämföra med, eftersom jag bara haft tefalen, men jag tycker det är lite irriterande att det är svårt att få ut brödet ur formen, när det är färdigt. Knådarna fastnar gärna i brödet, vilket jag inte tycker är ett problem i sig, eftersom man får med en snitsig liten ståltrådsböj, som man kan bända ut knådarna med. Men när de fastnar i brödet, och sen inte släpper formen, så sitter brödet där det sitter.
    (det kanske bara är jag som inte vet vad jag sysslar med - om det är någon annan som lyckas bättre så får ni gärna tala om vad jag gör för fel...)
  • MBert

I Nordican har jag bara varit med om att "degkrokarna" fastnat i brödet två gånger (av hundratals bak) men de två gångerna var (+´#¤!) irriterande och jobbiga. Så om ni har maskiner där degkrokarna inte sitter kvar i formen utan i brödet så förstår jag irritationen!
    Jag har annars bara vänt degbunken upp och ner så har brödet ramlat ut och degkroken suttit kvar i bunken. I med lite vatten och lirka så har den lossnat och sen runt med diskborsten ett varv, så är bunken ren och redo för nästa gång.

Tefal XXL har väl dessutom två degkrokar?

• white cheese
    MBert skrev 2009-06-23 10:35:58 följande:
    I Nordican har jag bara varit med om att "degkrokarna" fastnat i brödet två gånger (av hundratals bak) men de två gångerna var (+´#¤!) irriterande och jobbiga. Så om ni har maskiner där degkrokarna inte sitter kvar i formen utan i brödet så förstår jag irritationen! Jag har annars bara vänt degbunken upp och ner så har brödet ramlat ut och degkroken suttit kvar i bunken. I med lite vatten och lirka så har den lossnat och sen runt med diskborsten ett varv, så är bunken ren och redo för nästa gång. Tefal XXL har väl dessutom två degkrokar?
    Japp (den har två krokar).
    Men jag upplever det som sagt inte som ett problem - det är ju bara att lirka loss dem. Större problem när krokarna sitter fast i maskinen.

Däremot kom jag just på att jag irriterar mig på att bottnen på brödet blir så hårt också. Att kanterna blir hårda är helt ok - det är bara gott. Men just bottnen blir extremt hård, så hittills har jag skurit väck den på alla bröd jag gjort.
  • God cares

white cheese skrev 2009-06-24 18:18:39 följande:

Japp (den har två krokar). Men jag upplever det som sagt inte som ett problem - det är ju bara att lirka loss dem. Större problem när krokarna sitter fast i maskinen. Däremot kom jag just på att jag irriterar mig på att bottnen på brödet blir så hårt också. Att kanterna blir hårda är helt ok - det är bara gott. Men just bottnen blir extremt hård, så hittills har jag skurit väck den på alla bröd jag gjort.
    Tack för svaren!
    Men, åh.. är det så på alla bröd/recept? Jag gillar inte alls när skorpan blir hård, lite går bra men inte när det blir för mycket tuggmotstånd. När man bakar utan maskin kan man skvätta vatten på innan gräddningen, efter samt låta bröden svalna under duk, men det är ju svårare med bakmaskin. Å andra sidan kan jag ju fortfarande använda bakmaskinen till att knåda, och baka ut brödet i ugnen.
  • white cheese

God cares skrev 2009-06-24 19:05:00 följande:

white cheese skrev 2009-06-24 18:18:39 följande: Tack för svaren! Men, åh.. är det så på alla bröd/recept? Jag gillar inte alls när skorpan blir hård, lite går bra men inte när det blir för mycket tuggmotstånd. När man bakar utan maskin kan man skvätta vatten på innan gräddningen, efter samt låta bröden svalna under duk, men det är ju svårare med bakmaskin. Å andra sidan kan jag ju fortfarande använda bakmaskinen till att knåda, och baka ut brödet i ugnen.
    Jag har bara testat typ 4-5 olika bröd, men där har det varit samma problem. Men man ska ju ändå välta ut bröden och låta dem svalna, så då kan man ju linda in dem i en duk om man vill. Jag brukar lägga dem i en plastpåse hyfsat snart efter att de är färdiga, och då blir ju resten av skorpan mjuk, men inte just botten.
    Men naturligtvis kan man baka brödet i ugnen om man föredrar det (även om man kanske går miste om en del av poängen ). Jag gjorde supergoda kanelbullar för några veckor sen - jag har aldrig lyckats få så luftiga bullar innan!
  • Skrutten74

Har också XXLen och håller med om att skorpan blir väldigt hård. Har löst detta genom att tokpensla med vatten direkt när jag tar ur brödet ur formen. Alltså MASSOR med vatten, sedan snabbt slå in brödet i en handduk och låta ligga tills det svalnat. Då är även botten mjuk och god.

Min son gillar inte bröd om det inte är nybakat, så vår XXL har varit en skänk från ovan. Även lillskruttan, precis fyllda 1, är som tokig i just bröd från bakmaskinen. Annat bröd äter hon väl, men inte lika entusiastiskt som XXL-bröd.

Ser inte dom ett problem att XXLen är gjord för stora bröd. Har även gjort minsta 75o gr, och de blir lika bra som de stora. Kanske tom bättre för de blir inte så höga.

Jag gillar att bröden blir långa och inte höga som jag förstår att de blir i andra modeller (?).

Köpte min XXL för 699:- på GeKås i Ullared, så det är ett hett tips. De hade även en mindre modell för runt 500, tror jag.

• God cares

white cheese: Ja, en del av poängen är att slippa hela bakandet såklart. Även om jag gillar att baka Jag har lånat min svärfars köksmaskin/degblandare några veckor och ska få köpa den för en billig peng men vill ha en bakmaskin också eftersom jag inte alltid har tid eller ork att baka.

Skrutten74: Men blir inte skorpan/kanterna/botten alldeles slabbig då? För när jag har råkat ta på för mycket vatten till mitt "vanliga" hembakade bröd så sugs det inte upp utan blir alldeles slabbigt och äckligt. Men då har jag nog inte lagt det med handduk runt, tror jag. Hur menar du med långa och inte höga? Har du eller någon nån bild på hur bröden blir? :)

Tack för tipset om GeKås, jag bor i Göteborg så det är inte särskilt långt dit, men tyvärr har jag ingen bil Har provat att åka tåg och buss dit några gånger men det blir lite jobbigt eftersom det är lätt att handla en del där.. Jag köper den nog på Komplett.se eller Netonnet för runt 1000 kr inkl frakt :)

Svar på tråden Bakmaskinstråden 2