• Svar på tråden Bakmaskinstråden 2
  • madebyinferno

mor min efterlyser ett bröd utan vetemjöl för hon blir så uppblåst av det, någon som har tips lr recept att dela med sig av så jag kan överraska henne någon dag??

• atelli

hittade detta glutenfria i en receptsamling för OBH Nordica, har inte provat själv:

Vitt glutenfritt bröd 2 tsk torrjäst
    10 dl glutenfri brödmix
    0,5 tsk salt
    1,5 msk olja
    3,25 dl vatten

Program Normal

• Cazz

God morgon!
    Nu har vi levt på Julitabröd i två veckor, dags att prova ngt nytt!

Vet någon vad det är för skillnad på vetemjöl och vetemjöl special?
    Igår tog vetemjölet slut så jag hade i lite special i stället, märkte ingen skillnad

• Glenda Glad

Cazz: Vetemjöl special är gjort på vete med extra hög proteininnehåll. Man använder det speciellt i grova bröd för det orkar resa brödet så att det blir luftigt så att det inte blir så kompakt som det annars kan bli.
    Just julitabrödet är så väldigt fluffigt att vetemjöl special inte gör så mycket nytta i den tror jag

• Pannacotta

Hej på er allihopa!

Har tänk att köpa en bakmaskin i flera år, och gjorde då slag i saken för ca. en månad sedan.
    OJ, vad jag är imponerad!! Exprimenterar för fullt och när jag fick nys om Julitabrödet och insåg att det är mammas goda brödrecept sedan jag var liten, blev jag riktigt nöjd. Har dock bara gjort det en gång eftersom jag tyckte att brödet blev så stort att vi hann ledsna på det innan limpan blivit uppäten. Får försöka mig på att minska receptet något. Vi är bara två i hushållet och äger en pytteliten frys, så här hamnar en hel del ändbitar i komposten.. Men kul är det!
    Har exprimenterat mig fram till en havrelimpa som är supergod, den har blivit en riktig favorit. Just nu jäser ett "man tager vad man haver" bröd med grahamsgryn i maskinen. Väntar med spänning att få provsmaka!

*Hörde ett pip och snabbade mig iväg och slängde i en näve russin* =)

Nu ska jag läsa runt lite här inne!

• MBert

Pannacotta.
    Vad kul att du kände igen Julitabrödet. Det är jag (bl.a.) som har spridit det i bakmaskinstrådarna här på FL, och det är ett uppskattat bröd. Synd att du tycker att det är för stort och att ni inte har plats till det i frysen. Ni kanske kan halvera satsen då? Eller prova med 2/3. Eftersom jag har mina bakmaskinsrecept inlagda i excel med viktangivelser kan jag snabbt servera dig ett 2/3 recept:

Julitabröd 2/3
    3 g (1 tsk) torrjäst (helst för söta degar)
    183 g (3 1/3 dl) rågsikt
    120 g (2 dl) vetemjöl
    50-60 g (2/3 dl) brunt socker, farinsocker *
    4 g (2/3 tsk) salt
    3 g Några droppar matolja
    ett litet ägg, knäcks bara i, rakt av (kan uteslutas)
    200 g (2 dl) vatten

*Vi brukar välja det mjuka farinsockret, 1 dl = 75 g (2/3 dl = 50 g)
    Väljer man "Brun farin strö" så väger 1 dl 90 gram. (2/3 dl = 60 g)

Dela med dig av receptet på din havrelimpa. Vi har en recepttråd där du kan lägga in ditt recept (och som du kan lägga bland dina favoriter så det ploppar upp när någon lagt till ett recept).
    Jag är också en "som tager vad man haver". Jag har ett basrecept som jag utgår ifrån och experimenterar lite (tror det finns i recepttråden).

• Pannacotta

Tack MBert! Ska testa att göra mindre sats nästa gång.

Kan bara meddela att jag gjort mitt bästa bröd i maskinen hittills!! =) Suuuupergott!!
    Lägger in receptet i recepttråden. Man måste ju döpa brödet också ..
    Det får heta "Lokes gottelimpa".

• mamma till 3 små
    MBert skrev 2009-05-16 14:09:59 följande:
    mamma till 3 små skrev 2009-05-11 21:57:23 följande: Har man bakmaskin behöver man inte värma degvätskan. Det fixar maskinen (degen värms). Jag har inte själv provat snabb-programmet eftersom jag sätter bakmaskinen på timer och kan på så sätt styra när jag vill ha det klart. Om jag missar det och vill göra ett snabbt bröd brukar jag istället göra ett bikarbonatbröd baserat på fil (eller mjölk). Det går snabbt, drygt en timme. Det är INTE avsett för timer eftersom det behöver lite hjälp med blandningen och gräddas sedan direkt (ingen jäsning). Här är ett recept på ett sånt bröd: Grahamslingonlimpa 15 g (1 msk) bikarbonat 180 g (3 dl) vetemjöl 270 g (4,5 dl) grahamsmjöl Ev. 6 g (1 tsk) salt 14 g (1 msk) smör eller margarin 250 g (2,5 dl) mjölk, fil eller yoghurt 2,5 dl lingonsylt Kör degprogrammet i 10-15 minuter tills det är en jämn smet. Stick ner en liten slickepott el dyl. efter halva tiden och rör om för att få upp allt mjöl från hörnen. Peta även ner eventuellt mjöl från sidorna. Baka medium i 1 timme.
    tack får prova det i stället
Svar på tråden Bakmaskinstråden 2