• Svar på tråden Bakmaskinstråden 2
  • white cheese
    MBert skrev 2009-06-27 17:57:09 följande:
    Oj! Med den storleken på bröd vi får i maskinen, och den sortens bröd jag bakar, så kan man inte äta 3 skivor. En enda skiva är som två normala köpebrödsskivor, förutom att bakmaskinen inte trycker in så mycket luft som i köpebröd. Dessutom stoppar jag alltid i något nyttigt som sänker GI en smula, dvs brödet mättar mer. Sen varierar vi frukosten så att det ingår även lite annat än bröd.
    Nej, gör jag 1000 grams bröden så blir skivorna för stora, men på 750 grammarna är tre skivor rätt lagom. Sen är jag en väldig vanemänniska och rätt kräsen, så jag äter mackor med smör och bröd och inget annat (till frukost då), och har så gjort de senaste tio åren...

Apropå rostfri så kan jag tillägga att jag är rätt nöjd med att tefalen inte är det. Är lite för trött på att putsa den rostfria brödrosten... Men det är ju en smaksak såklart.
  • God cares
    MBert skrev 2009-06-28 19:10:12 följande:
    God cares - har det blivit någon bakmaskin än? Har du blivit något klokare av de resonemang vi har fört? Det finns ju rätt många olika modeller bakmaskiner att välja på. Vi var ett tag inne på Kenwood som har flera modeller att välja på, bl.a. en rostfri med en massa kul finesser.
    Njäe, inte riktigt än men det är på gång. Det lutar fortfarande åt en Tefal XXL, och ska försöka få beställa den imorgon. Men Prisjakt lurades för frakten blev mer när jag väl skulle beställa den från Komplett.se, så nu beställer jag från tretti.se istället och där hade jag tydligen även 50 kr rabatt med mitt McDonalds-personalkort Så förhoppningsvis har jag bakmaskinen innan kommande veckas slut! Jag har dessutom semester nu och har all tid i världen att testa den
  • MBert

God Cares - vilka modeller har du kollat på och jämfört? Vad är det som är avgörande för ditt val av bakmaskin?

Jag är fortfarande inne på att köpa en ny, men har velat fram och tillbaka vilken modell jag vill ha. För mig är en avgörande faktor hur stor plats den tar i köket och inte minst att den går att ställa på timer (den viktigaste funktionen). För ska jag ha en så ska den kunna stå framme jämt, annars kommer den inte till lika stor användning. Men samtidigt vill jag ha en som gör lika stora bröd som den jag har nu, en rektangulär bakform.

• J1215

Lånar tråden, om det är ok. Ska köpa bakmaskin. Vilken modell rekomennderas? Finns ju en uppsjö... 2 vuxna, 2 små barn.

• MBert
    J1215 skrev 2009-06-29 15:40:18 följande:
    Lånar tråden, om det är ok. Ska köpa bakmaskin. Vilken modell rekomennderas? Finns ju en uppsjö... 2 vuxna, 2 små barn.
    Ja du, vad är det som du prioriterar med bakmaskinen?
    Jag har en gång gjort en lista på vad man kan tänka på inför bakmaskinsköp. Tror att det är en av de länkarna i trådstarten.
    Jag tror de flesta är nöjda med sin maskin. Vi lånar en gammal Nordica som vi är nöjda med, men som vi ska lämna tillbaka och då *måste* vi köpa en ny
  • J1215

Timer så man kan vakna till nybakt, snyggt skal då den ska stå framme (rostfritt är snyggast, tycker jag), lätt att rengöra, gör bra bröd - är prio.

Behöver inte göra monsterbröd. Bakar hellre oftare i så fall.

• MBert

Det låter som du har ungefär samma krav som jag
    Det finns inte så många rostfria att välja på kan jag säga. OBH Nordica har en men den gör så små bröd. Tefal har en, men den tar rätt så stor plats i förhållande till brödstorlek har jag fått info om. sen har Kenwood en som ser fin ut och som verkar göra bra bröd.
    Jag ska se om jag kan hitta länkar till dessa sen, men det hinner jag inte fixa nu.

• Glenda Glad

Jag har en Princess som är rostfri och väldigt snygg enligt min mening, men jag vet inte om jag kan rekommendera den. Locket skumpar när den knådar, så att ett larm går och knådningen avstannar. Vi har löst det genom att lägga en extra tyngd på den.
    Sen fastnar mitt bröd i maskinen 80% av gångerna så att jag får mecka får att få loss det på samma sätt som White Cheese beskrev.
    Jag börjar nog se mig om efter en ny bakmaskin också....

• P ä r l a n

Hej! Funderar på att köpa en bakmaskin Har tom övertalat maken också Undrar bara vilken ni rekommenderar?

Svar på tråden Bakmaskinstråden 2