• Svar på tråden Bakmaskinstråden 2
  • J1215

Har tittat på OBH Nordica och tycker den ser fin ut. Vad menar du men "små bröd?" Hur små är små, så att säga?

För mig är det helt ok att baka ofta, men det är klart att de inte får vara alltför små.

• J1215
    MBert skrev 2009-06-28 19:10:12 följande:
    God cares - har det blivit någon bakmaskin än? Har du blivit något klokare av de resonemang vi har fört?Det finns ju rätt många olika modeller bakmaskiner att välja på. Vi var ett tag inne på Kenwood som har flera modeller att välja på, bl.a. en rostfri med en massa kul finesser.
    Jag har googlat efter den rostfria Kenwood maskinen du skriver om, men hittar den inte. Någon som har en länk?
  • J1215

Någon som vet/hört något m följande bakmaskiner:

Kenwood, om det nu finns en modell i rostfritt? Har googlat men hittar ingen i rostrfritt. Om det nu finns, hur fungerar den?

OBH Nordicas nya modell i rostfritt (Breadmaker inox?). Hur bakar den? Har hört att den gör små bröd. Hur små då? Tyckte det stod att den bakar 700-900 grams bröd, och det känns ju faktiskt inte så smått.

Severin har en i rostfritt. Någon som har den eller info om den?

Ska beställa så snart jag bestämt mig för vilken av dessa jag ska köpa, så jag blir glad för all info jag kan få!

• God cares
    MBert skrev 2009-06-29 15:28:27 följande:
    God Cares - vilka modeller har du kollat på och jämfört? Vad är det som är avgörande för ditt val av bakmaskin? Jag är fortfarande inne på att köpa en ny, men har velat fram och tillbaka vilken modell jag vill ha. För mig är en avgörande faktor hur stor plats den tar i köket och inte minst att den går att ställa på timer (den viktigaste funktionen). För ska jag ha en så ska den kunna stå framme jämt, annars kommer den inte till lika stor användning. Men samtidigt vill jag ha en som gör lika stora bröd som den jag har nu, en rektangulär bakform.
    Hm, jag inte tittat så jättenoga på de flesta. Anledningen till att jag fastnat för XXL är att jag fått för mig att det är bra att den kan göra så stora bröd - den är väl ensam på markanden om att ha 1,5 kg-bröd. Vi äter en del bröd här :) Det avgörande är nog att den har många funktioner och alternativ, och det tycker jag att XXL har. Inte något om står ut direkt, men inte sämre än någon annan heller. Utseendet (rostfri eller inte) spelar ingen roll här, och plats har vi ganska gott om. Det enda som står framme här jämt är mikron och vattenkokaren :P

Hur vet man vilken form på brödet de olika maskinerna gör, står det i nån jämförelse på någon sida, eller i bruksanvisningarna?
  • J1215

Tack!
    Kenwood BM 350 såg ju jättefin ut! Finns det någon som har en sån som kan säga hur ni tycker att den funkar? Fastnar de där degkrokarna i brödet? Vilken form får brödet?

Andra fördelar/nackdelar med den eller någon av de andra bakmaskinerna jag frågat om (OBH Nordica, Severin).

• MBert

Vad jag har hört så är de som har Kenwood överlag nöjda. Men de är väl å andra sidan de som hör av sig om man frågar. Och jag tror som sagt att de flesta som använder sin bakmaskin är nöjda med det de har. Annars använder man den inte eller så byter man väl...

Vad man kan utläsa av bruksanvisningen Kenwood BM350 som man kan nå via länken jag gav (fast svenskan är bedrövlig och svårtydd ibland, som vanligt i bruksanvisningar som blivit översatta på andra sidan jordklotet), så ska
    * degkrokarna inte fastna i brödet utan i formen ("tråget")
    * formen på brödet bli lite avlångt. Man ser en rektangulär bakform på bilden i alla fall.

• MBert
    J1215 skrev 2009-06-29 22:40:12 följande:
    Har tittat på OBH Nordica och tycker den ser fin ut. Vad menar du men "små bröd?" Hur små är små, så att säga?För mig är det helt ok att baka ofta, men det är klart att de inte får vara alltför små.
    När det gäller OBH Nordica Inox så var vi och tittade på den. Den är lika liten som den vanliga vita, med kvadratisk botten på formen. Det konstiga är att det står 700-900 g bröd i informationen om den (det jag har hittat på nätet bl.a.) och det är för mig helt lagom storlek, men om den inte är större än den vanliga med som det står 600-750g på så undrar jag hur de tänkt.
    Någon som vet?

Jag blev lite besviken eftersom jag hade väntat mig lite bättre kvalitet (och att de skulle vara lika snygga i verkligheten som på nätet). Den vita som hade stått framme i butik ett tag var så där tråkigt gulaktigt som plast kan bli efter ett tag. Den gamla Nordican (modell Home Baker) som vi har lånat har vit metall, så den är ju fortfarande vit.
  • J1215

Tack så mycket för dina tips! Eftersom jag ska köpa ny bakmaskin hoppas jag väl att jag blir nöjd med den jag nu väljer att köpa, så man slipper köpa en ny på direkten, eller, ännu värre, bli avskräckt från bakmaskiner för all framtid...

Det var det jag reagerade på. Du skrev att den gör mså bröd, men på nätet hittade jag info om att de blir upp till 900 gram. Undrar precis som du skriver hur det är tänkt...

• MBert

J1215- Vi får väl se vad det blir för maskin nu då...
    Du kan väl köpa en av varje för att prova och avlägga rapport här sen

Svar på tråden Bakmaskinstråden 2