• Svar på tråden Bakmaskinstråden 2
  • MBert
    Pippil8 skrev 2009-05-06 13:44:53 följande:
    Testade att göra Mberts recept ovan men bytte vatten mot mjölk och olja mot margarin. Brödet jäste inte så mycket, blev ungefär halva formen bara - ska det vara så?En fråga om brödkryddor - jag har aldrig riktigt gillat några brödkryddor men så läste jag på förpackningen på typ polarkaka (tror dett var det), som jag gillar väldigt mycket, och det stod "kryddor" som en av ingredienserna. Någon som kan lisa ut vad det kan vara för kryddor? Prövade med lite "brödkryddor" men tyckte inte det blev så gott...
    Menar du det receptet jag gissade fram till BabyJay? Det med mörkt lantbrödsmjöl i? Tyvärr har jag inte hunnit prova detta bröd själv så jag kan inte säga hur man ev. kan modifiera det. (Du har ju redan gjort ett eget försök )
    Jag kan bara säga att när det gäller grövre bröd, alltså bröd som innehåller annat än vetemjöl och/eller frön, nötter mm. samt är grövre malet, så kan inte brödet jäsa lika mycket. Grövre bröd blir alltid kompaktare.

När det gäller kryddor gäller det att pröva sig fram till det man tycker om.

BabyJay - har du provat. Vad tyckte du? Blev det någerlunda likt det bröd du efterfrågade?
  • mamma till 3 små
    white cheese skrev 2009-05-12 13:09:50 följande:
    mamma till 3 små skrev 2009-05-11 21:57:23 följande: Skumt. I mitt recept ska det bara vara "vanligt" vatten (alltså inte värmt), och det har som sagt inte varit några problem. Största skillnaden mot långtids-programmen var att detta receptet hade 2-3 gånger så mycket jäst i. Jag hade iofs lite färska örter och vitlök i brödet också, men jag har svårt att tro att det skulle göra skillnaden mellan oätbart och mycket gott...
    mitt recept är det ungefär samma jäst mängd men mycket mer socker..än i vanligt å så ska vatnet vara 45-50 grader varmt
  • annika81

Julitabrödet som många rekommenderar, till hur många grams bröd är receptet anpassat till? Jag bakar i tefal xxl och undrar om jag behöver räkna om receptet (och hur jag gör det) om jag vill ha en limpa på 1500 gram?

• annika81

Tips på att ha i brödet är antingen aprikoser och hackade nötter, eller om man vill ha ett annat typ av bröd hackade soltorkade tomater och lite pizzakrydda.

• BabyJay

Mbert: Jag har inte provat det ännu, har inte handlat rätt ingredienser än. Men nr lönen komme rdå ska det inhandlalite nytt till skåpen!

FÖrresten, vad är det som gör att Julitabrödet blir så mjukt och luftig i jämförelse med allt annat jag bakar? Någon särskild ingrediens som är magisk?

Mamma till Freja, född 080706
  • atelli

BabyJ; jag vet inte om det är kombinationen av farinsocker, rågsikt och ägget som gör det så pösigt o fint. Men det är nog nån annan som har bättre koll!

• Frida73

Spännande att läsa era kommentarer om Julitabrödet, premiärbakar det som bäst. Alla som prövat det verkar vara förtjusta.

• MBert
    BabyJay skrev 2009-05-12 22:34:54 följande:
    FÖrresten, vad är det som gör att Julitabrödet blir så mjukt och luftig i jämförelse med allt annat jag bakar? Någon särskild ingrediens som är magisk?
    Ägget gör helt klart det lite extra mjukt och fluffigt men även utan ägget blir det ett bra poröst bröd. Använder man jäst för söta degar kan det vara en av orsakerna till fluffigheten. Den "äter" sockret på ett effektivare sätt.

Rätt proportioner ingredienser så förutsättningarna för jäsning blir optimal är ju avgörande för fluffigheten.
    Men sen blir ju allt som innehåller huvuddelen vetemjöl fluffigare än de tyngre (och nyttigare) mjölsorterna.
  • MBert
    annika81 skrev 2009-05-12 22:20:12 följande:
    Julitabrödet som många rekommenderar, till hur många grams bröd är receptet anpassat till? Jag bakar i tefal xxl och undrar om jag behöver räkna om receptet (och hur jag gör det) om jag vill ha en limpa på 1500 gram?
    Julitabrödsreceptet på 3 dl degvätska ger ett bröd på ca 700 gram, vilket är normalstorleken på de flesta bakmaskiner (varierar mellan ca 650 g och 750 g).
    Vill du ha ett bröd på 1500 g är det väl bara att dubbla receptet.
  • MBert

mamma till 3 små skrev 2009-05-11 21:57:23 följande:

jag har använt receptet som följer med å varit jäte noga m ed att vattnet är tillräkligt varme men icke blir såå sur.. fins det ett snabb bröd vill jag kunna göra det  ska ta 58 min..
    Har man bakmaskin behöver man inte värma degvätskan. Det fixar maskinen (degen värms).

Jag har inte själv provat snabb-programmet eftersom jag sätter bakmaskinen på timer och kan på så sätt styra när jag vill ha det klart. Om jag missar det och vill göra ett snabbt bröd brukar jag istället göra ett bikarbonatbröd baserat på fil (eller mjölk). Det går snabbt, drygt en timme. Det är INTE avsett för timer eftersom det behöver lite hjälp med blandningen och gräddas sedan direkt (ingen jäsning).

Här är ett recept på ett sånt bröd:

Grahamslingonlimpa
    15 g (1 msk) bikarbonat
    180 g (3 dl) vetemjöl
    270 g (4,5 dl) grahamsmjöl
    Ev. 6 g (1 tsk) salt
    14 g (1 msk) smör eller margarin
    250 g (2,5 dl) mjölk, fil eller yoghurt
    2,5 dl lingonsylt

Kör degprogrammet i 10-15 minuter tills det är en jämn smet. Stick ner en liten slickepott el dyl. efter halva tiden och rör om för att få upp allt mjöl från hörnen. Peta även ner eventuellt mjöl från sidorna.
    Baka medium i 1 timme.
Svar på tråden Bakmaskinstråden 2