• Svar på tråden Bakmaskinstråden 2
  • Lovan

Baka baka liten kaka!

Idag blir det, ÄNTLIGEN, dags att testa på att baka Julita-bröd! Tjohoooo!
    *kommer rusandes med lim till MH's hjärta*
  • smarties

Hej allihopa! Har idag införskaffat en AFK Bm-2, men dock utan manual!
    Har någon möjlighet att antingen scanna in eller länka till en manual? =/

• MBert
    smarties skrev 2009-06-13 17:12:57 följande:
    Hej allihopa! Har idag införskaffat en AFK Bm-2, men dock utan manual!Har någon möjlighet att antingen scanna in eller länka till en manual? =/
    Har du sökt på nätet? Jag har för mig att man kan hitta de flesta bakmaskinsmanualerna på nätet.
  • smarties
    MBert skrev 2009-06-14 08:48:37 följande:
    Har du sökt på nätet? Jag har för mig att man kan hitta de flesta bakmaskinsmanualerna på nätet.
    Jag hittar på alla möjliga språk, som jag inte förstår..som danska, franska, holländska..men inte svenska eller engelska.
  • mamma till 3 små

jagmåste lämna tillbaka min maskin den ahr slutat att grädda bröden blir lite färg på utsidan å bara dag innti.. och det gäller alla bröd så nått fel är det på den.. hoppas bara jag får en ny å inte behöver vänta på reparation och sånt ..

• Plutts mamma

Eftersom jag har mina bakmaskinsrecept inlagda i excel med viktangivelser kan jag snabbt servera dig ett 2/3 recept:Julitabröd 2/33 g (1 tsk) torrjäst (helst för söta degar)183 g (3 1/3 dl) rågsikt120 g (2 dl) vetemjöl50-60 g (2/3 dl) brunt socker, farinsocker *4 g (2/3 tsk) salt3 g Några droppar matoljaett litet ägg, knäcks bara i, rakt av (kan uteslutas)200 g (2 dl) vatten *Vi brukar välja det mjuka farinsockret, 1 dl = 75 g (2/3 dl = 50 g)Väljer man "Brun farin strö" så väger 1 dl 90 gram. (2/3 dl = 60 g)
    [/citat]

Åh, så kul med en Julitalimpa! Är från Julita, men har aldrig hört talas om detta bröd, så det måste jag ju faktiskt prova!
    Fick en bakmaskin från min mamma för ett år sen men inte provat den ännu, kanske dags att plocka fram den!

• smarties

Yes, fick just tag i engelska bruksanvisningen till AFK BM-2N, så om någon vill ha det så inboxa. :)

• smarties

Bästa inköpet någonsin, gjorde ett limpa av det här Julitabrödet och herregud vad gott..och så smidigt att inte behöva göra någonting.. jag hatar att baka, och nu kan jag baka utan att bry mig. :D

Mitt fynd kostade mig 70 kronor på loppis igår, och den var inte ens använd. :)

• MBert

Ja visst är det underbart. Grattis till en bakmaskin. Hoppas du får mycket användning för den.

• Cazz

Min man bakade en julitalimpa mitt i natten efter krogen... när jag vaknade på morgonen fanns där en stenklump. Han hade tagit rågsikt istället för rågmjöl. Inte att rekommendera *asgarv*

Svar på tråden Bakmaskinstråden 2