• Svar på tråden Bakmaskinstråden 2
  • MBert

white cheese skrev 2009-06-24 18:18:39 följande:

Japp (den har två krokar). Men jag upplever det som sagt inte som ett problem - det är ju bara att lirka loss dem. Större problem när krokarna sitter fast i maskinen. Däremot kom jag just på att jag irriterar mig på att bottnen på brödet blir så hårt också. Att kanterna blir hårda är helt ok - det är bara gott. Men just bottnen blir extremt hård, så hittills har jag skurit väck den på alla bröd jag gjort.
    Varför är det ett större problem när de sitter fast i degbunken (för det är ju inte i maskinen som de sitter fast)? Jag ser det bara som en fördel för då häller jag bara ut brödet = klart. Degkroken sitter ju inte särskilt hårt fast i botten, alltså inga verktyg utan bara att lirka lite.

Jag har aldrig hört att brödet har blivit hårt i botten. Det måste vara speciellt för XXL? Att de däremot blir en hård skorpa på toppen är vanligt, på samma sätt som när man bakar bröd i ugn (barnen kallar det för "prima bröd" efter filmen Råttatoj). Men då kan man antingen låta det stå kvar i bakmaskinen och få tillbaka vätskan som dunstar eller som någon annan skrev pensla med vatten och låta svalna under en handduk.

Men blir det hård skorpa i botten måste det ju beror på att det blir för varmt där...
  • atelli

Men jag tycker att skorpan runt hela brödet blir väl hårt när jag använder min Nordica. Utom kanske just uppepå där det ändå "ska vara" lite skorpa.

För övrigt är jag dundernöjd med maskinen!

• Pannacotta

* Jag bakar bara på lätt och medelskorpa i min nordica. Blir perfekt!
    Knådarna fastnar ytterst sällan i brödet (endast om skorpan blir för hård).

*Låter nästan alltid mitt bröd svalna i bakduk och då blir skorpan också aningen mjukare.

Har en 600/750 grams maskin, brödet blir fyrkantigt. Jag tycker skivorna blir alldeles för stora så jag delar helt sonika alltid hela brödet mitt itu och skär därefter skivor. Det blir lagoma smörgåsar =)

Älskar min bakmaskin! Vill då aldrig handla tråkigt bröd i affären mer!

• white cheese

Skrutten: Tack för tipset! Ska absolut testa och se om det funkar.

MBert: Nja, alltså jag menade att det stör mig inte att blandarna stannar kvar i brödet, men om de DESSUTOM sitter fast i formen så blir läget lite jobbigare...
    Jag vet inte hur du gör för att lirka - det är ju ett bröd ivägen! Jag skakar formen för att få ut brödet. Om blandarna sitter fast så skakar jag och skakar och skakar och skakar lite till. Sen ger jag upp och låter formen stå upp och ner på ett galler i en halvtimme, och hoppas att gravitationen samt metallminskningen när formen svalnar, ska göra jobbet. Hittills har det funkat, men det är ju lite bökigt...
    Ja, jag antar att det är för varmt, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Jag har den alltid på ljusaste skorpan, så det är liksom inte så mycket mer att göra... Jag har funderat på att försöka plocka ut brödet lite tidigare, men jag inbillar mig att det är större risk att jag lyckas få ett halvgräddat bröd med hård botten, än ett helgräddat med mjuk botten...

• MBert

white cheese skrev 2009-06-26 18:01:07 följande:

Nja, alltså jag menade att det stör mig inte att blandarna stannar kvar i brödet, men om de DESSUTOM sitter fast i formen så blir läget lite jobbigare... Jag vet inte hur du gör för att lirka - det är ju ett bröd ivägen!
    Okey Ja om blandarna sitter fast både i brödet och i formen är det ju problem!

När jag vänder upp och ner på formen så faller brödet alltid ur. Inget skakande och väntande. Bunken är ju teflonbelagd så brödet bara glider ut, klart att skiva upp utan degblandare kvar i. Kvar i bunken sitter degblandarna, utan något bröd ivägen! Och medan brödet svalnar lite, (oftast inlindad i en bakhandduk) så häller jag vatten i degbunken så den svalnar, lirkar ut degkrokarna, tar ett varv med diskborsten och diskhandduken, sen är degbunken klar till nästa gång.
  • white cheese
    MBert skrev 2009-06-27 11:18:07 följande:
    Okey Ja om blandarna sitter fast både i brödet och i formen är det ju problem! När jag vänder upp och ner på formen så faller brödet alltid ur. Inget skakande och väntande. Bunken är ju teflonbelagd så brödet bara glider ut, klart att skiva upp utan degblandare kvar i. Kvar i bunken sitter degblandarna, utan något bröd ivägen! Och medan brödet svalnar lite, (oftast inlindad i en bakhandduk) så häller jag vatten i degbunken så den svalnar, lirkar ut degkrokarna, tar ett varv med diskborsten och diskhandduken, sen är degbunken klar till nästa gång.
    Låter som jag valde fel modell... Men jag tycker å andra sidan 750 g bröden är minsta laget, och då är vi bara två i familjen, så det hade nog inte funkat med en mindre maskin.
    Men det kan ju vara ett tips om man är en inte-fullt-så-bröd-älskande familj då - att välja ett annat märke.
  • MBert

Wow, ni äter mycket bröd alltså.
    Den gamla Nordican som jag lånade (i fundering på att köpa en ny), gör större bröd än de nya, men tar ändå lika lite plats. Formen är rektangulär. Brödet blir alltså avlångt men också rätt högt, beroende på vilken sorts bröd man bakar.
    Jag bakar oftast på 3 dl degvätska men det går att baka lite större bröd också. Det räcker till vår familj på fyra personer i 2-3 dagar.
    Men jag bakar hellre ofta och litet bröd än tvärtom. Ibland kan jag ladda bakmaskinen ett par kvällar i rad, om inte annat för att få lite olika brödsorter att välja på.
    För mig tar det bara ett par minuter att ladda bakmaskinen så jag ser det inte som så jobbigt. Bara att ställa insatsen på vågen och hälla i ingredienserna efter hand! Och efter ett antal bröd så lär man sig proportionerna och att improvisera en god blandning.

• white cheese
    MBert skrev 2009-06-27 11:52:11 följande:
    Wow, ni äter mycket bröd alltså. Den gamla Nordican som jag lånade (i fundering på att köpa en ny), gör större bröd än de nya, men tar ändå lika lite plats. Formen är rektangulär. Brödet blir alltså avlångt men också rätt högt, beroende på vilken sorts bröd man bakar. Jag bakar oftast på 3 dl degvätska men det går att baka lite större bröd också. Det räcker till vår familj på fyra personer i 2-3 dagar. Men jag bakar hellre ofta och litet bröd än tvärtom. Ibland kan jag ladda bakmaskinen ett par kvällar i rad, om inte annat för att få lite olika brödsorter att välja på. För mig tar det bara ett par minuter att ladda bakmaskinen så jag ser det inte som så jobbigt. Bara att ställa insatsen på vågen och hälla i ingredienserna efter hand! Och efter ett antal bröd så lär man sig proportionerna och att improvisera en god blandning.
    Japp!
    Vi äter väl 3 brödskivor var till frukost, sen äter jag gärna tre till kvällsmat, och så är det ju ett plus om det råkar bli över till en frukost till, så man slipper baka nytt VARENDA kväll...
  • MBert

white cheese skrev 2009-06-27 16:55:43 följande:

Japp! Vi äter väl 3 brödskivor var till frukost, sen äter jag gärna tre till kvällsmat, och så är det ju ett plus om det råkar bli över till en frukost till, så man slipper baka nytt VARENDA kväll...
    Oj!
    Med den storleken på bröd vi får i maskinen, och den sortens bröd jag bakar, så kan man inte äta 3 skivor. En enda skiva är som två normala köpebrödsskivor, förutom att bakmaskinen inte trycker in så mycket luft som i köpebröd. Dessutom stoppar jag alltid i något nyttigt som sänker GI en smula, dvs brödet mättar mer.
    Sen varierar vi frukosten så att det ingår även lite annat än bröd.
  • MBert

God cares - har det blivit någon bakmaskin än? Har du blivit något klokare av de resonemang vi har fört?
    Det finns ju rätt många olika modeller bakmaskiner att välja på. Vi var ett tag inne på Kenwood som har flera modeller att välja på, bl.a. en rostfri med en massa kul finesser.

Svar på tråden Bakmaskinstråden 2