white cheese skrev 2009-06-24 18:18:39 följande:
Japp (den har två krokar). Men jag upplever det som sagt inte som ett problem - det är ju bara att lirka loss dem. Större problem när krokarna sitter fast i maskinen. Däremot kom jag just på att jag irriterar mig på att bottnen på brödet blir så hårt också. Att kanterna blir hårda är helt ok - det är bara gott. Men just bottnen blir extremt hård, så hittills har jag skurit väck den på alla bröd jag gjort.
Varför är det ett större problem när de sitter fast i degbunken (för det är ju inte i maskinen som de sitter fast)? Jag ser det bara som en fördel för då häller jag bara ut brödet = klart. Degkroken sitter ju inte särskilt hårt fast i botten, alltså inga verktyg utan bara att lirka lite.
Jag har aldrig hört att brödet har blivit hårt i botten. Det måste vara speciellt för XXL? Att de däremot blir en hård skorpa på toppen är vanligt, på samma sätt som när man bakar bröd i ugn (barnen kallar det för "prima bröd" efter filmen Råttatoj). Men då kan man antingen låta det stå kvar i bakmaskinen och få tillbaka vätskan som dunstar eller som någon annan skrev pensla med vatten och låta svalna under en handduk.
Men blir det hård skorpa i botten måste det ju beror på att det blir för varmt där...