• Svar på tråden Bakmaskinstråden 2
  • mamma till 3 små

nu har jag provat med kryddorna blev jätte gott

• Pillertrillan

Jag ska precis köpa en bakmaskin och väljer mellan Tefal XXL och OBN Nordica Inoz.

Det jag funderar på är vilken av dem som går att variera mest bröd i. Receptsamlingen som följer med skiljer ju sig åt lite. Kan man ex köra bakpulverbröd i Tefalen som blir lika bra som i Inozen?

Tefal verkar bra för att den har flexibel storlek och alla pratar gott om den. Inozen är ju dock snyggare...

Nån som har nåt råd angående skillnaden i mångsidighet? Hoppas det kan fälla avgörandet...

• Cazz

Hej!
    Ska börja med och säga pust och stön flickor. Vilken tid det tog att skumma igenom en hel tråd och en massa länkar och dylikt Bra jobbat!

Jag är uppvuxen med en mamma som älskar sin "Bagare Bengtsson" och jag älskar hennes bröd. För ett par år sedan fick vi en bakmaskin som stått och skräpat, men nu har min man faktiskt börjat baka i den. Tyvärr är det samma morotsbröd hela tiden så jag blev sugen på att baka eget själv...

Tror inte jag har en höjdarmaskin, men den funkar helt ok! Den heter Melissa 643-065.

Nu ska jag skumma vidare i det jag klippt och klistrat i word. Tack för alla tips so far!

• Eled

mamma till 3 små skrev 2009-04-07 19:59:22 följande:

nu har jag provat med kryddorna blev jätte gott
    Vad bra. Fortsatt lycka till.
  • 3barnsmor35

Jag har inte haft lust att baka nu på ett par dagar, men nu till påsk tänkte jag köra ett helt gäng och ge bort lite när vi kommer bort =) Blir spännande!

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • Glenda Glad
    3barnsmor35 skrev 2009-04-08 21:49:30 följande:
    Jag har inte haft lust att baka nu på ett par dagar, men nu till påsk tänkte jag köra ett helt gäng och ge bort lite när vi kommer bort =) Blir spännande!
    Låter som en jättetrevlig idé! Jag har faktiskt funderat själv på att ge bort ett bröd ibland, men jag tycker att de ser lite trista ut. Jag är inte så himla pysslig av mig, men kan klara av lite om du eller någon annan har tips på hur man ska kan kunna få brödet att se mer presentvänlig ut.
    Pimp my bread!
  • 3barnsmor35

Pimp my bread hahahaha
    Jag tänkte testa att hälla på lite frön och sånt ovanpå när den piper första ggn (just av sånt syfte), även ost på en franska osv...

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • Lovan

Ikväll har jag för 2a gången i livet misslycks med ett brödbak i bakmaskinen. Men eg ska jag väl inte räkna 1a gången, då det var maskinen som jävlades genom att överhettningsskyddet slog in utan någon anledning.
    Men nu sket det sig totalt.
    Hade i Fibrex i ett glutenfritt brödbak. Det felet kommer jag ALDRIG att göra igen.
    Degen blev bara en stor klump som inte ville knådas runt ett dugg.
    Försökte hjälpa degen på traven genom att både ha i mer mjöl, men också att hjälpa till att knåda runt det.
    Inget av det hjälpte.
    Så när jag hjälpt till 3 gånger och det fortfarande såg helt bombat ut - ja, då åkte degen ur och in i formar istället.
    Funkade det också, men lite mer avancerat än vad jag tänkt mig. *garvar*

Så nu luktar det gott av nybakade morotslimpor här hemma. 1an (som är glutenintolerant) kommer bli så himla glad när vi ska käka frukost i morgon bitti och han får nybakt morotsbröd.

C'mon - let's göra get-ragu!!!
  • Mini Pantern

Nu har jag bakat 2 st bröd i maskinen för första gången. Det var ju riktigt kul förutom att jag misslyckades med det första (blev alldeles för salt, läste fel i receptet ) Det andra brödet blev inte likadant i konsistensen utan mer som en stor skorpa. Penslade med lite kallt vatten och så fick det svalna. Gott var det iaf men för oss blev det "bara" 8 skivor på en limpa. Lite väl liten för vår familj. (vi är 7 st) så jag vet inte om det lönar sig att baka i den för vår del. Det tog ju också 3,5 timme. Kanske jag måste köpa en annan maskin.

Vilken maskin rekommenderar ni då? Är det den där XXL ? Vad ligger priset på den?
    Jag vill ju ha en så att jag kan baka ganska stora bröd eftersom jag har stora killar som äter 3-4 mackor var till frukost.

Stolt 5-barnsmorsa som sköter sig själv och skiter i andra
  • Mini Pantern

Förresten ser nu att ni lägger jästen i botten? I min maskin stod det att vattnet skulle i först sedan mjölet och de andra grejerna. Gjorde jag fel då? {#lang_emotions_undecided}

Stolt 5-barnsmorsa som sköter sig själv och skiter i andra
Svar på tråden Bakmaskinstråden 2