• Svar på tråden Bakmaskinstråden 2
  • atelli

Det är nog lite olika skolor det där med jästen. I recepten som följer med maskinerna verkar det som det alltid står att man ska ha jästen överst. Men enligt jäsnings-lärde (läs MBert) så bör jästen inte komma i kontakt med luften eller salt o socker.

Om du kört baket utan timer, alltså startar på en gång så tror jag inte att ordningen på ingredienserna spelar någon roll.

• MBert

Nej, startar man maskinen på en gång spelar det ingen roll om jästen kommer i först eller sist, men om man sätter den på timer (vilket jag oftsast gör, för det är så gott med nybakat på morgonen) så märker i alla fall jag skillnad. Jag har provat olika varianter och kommit fram till att mina bröd blir bäst om jag lägger i jästen först.
    Sen blir det en vana.

Jag bakar oftast på känn numera och ibland (kan jag erkänna) kör jag igång innan jag ens har kollat i skafferiet. Då är det bra att ta i jästen först, för skulle det visa sig att det bara var 3 gram jäst kvar, eller t.o.m. bara 2 gram så får det bli ett ljust bröd med mest vetemjöl. Är det 5 gram, som jag brukar baka på, kan jag ha i grövre mjöl och/eller fröer. Grövre bröd kräver mer jäst.

• 3barnsmor35

Ngn av er som gjort sockerkaka el likn i bakmaskinen?
    I min beskrivning står det tom att man kan göra stek och köttfärslimpa
    MULTI-maskinen

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • MBert

Ja jag har bakat en sockerkaksliknande kaka i bakmaskinen. Den blir mer kompakt än om man vispar ägg och socker pösigt (vispar in luft) som man annars gör med sockerkakssmet. Så jag föredrar att göra det på traditionellt sett och dessutom få en traditionell form på kakan. Sockerkaka går ju rätt fort att göra.

• Pippil8

Håller fortfarande på att testar mig fram lite med min maskin (en gammal Nordica som jag ärvt av min mamma). Ikväll provade jag att göra ett lite halvgrovt bröd med grovt rågmjöl, lantbrödsmjöl och vetemjöl special. Tog jäst för söta degar och mörk sirap i också. Brödet jäste upp jättefint såg jag men nu håller det på att gräddas och har sjunkit ihop till bara halva formens storlek Någon som vet vad det kan bero på? Det jäste alltså upp fint först (till ca 3/4 av formens storlek) och sedan har det sjunkit ihop. Jag har inte öppnat luckan så det har inte blivit dragigt. Vad kan det vara då? För mycket jäst?

• 3barnsmor35

Ingen aning, tråkigt att det blev så! =/

Jag håller på med ett franskbröd nu, tänkte hälla riven ost över det sista bakningstiden så det blir en ostfranska =)

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • MBert
    Pippil8 skrev 2009-04-12 22:33:08 följande:
    Brödet jäste upp jättefint såg jag men nu håller det på att gräddas och har sjunkit ihop till bara halva formens storlek Någon som vet vad det kan bero på? Det jäste alltså upp fint först (till ca 3/4 av formens storlek) och sedan har det sjunkit ihop. Jag har inte öppnat luckan så det har inte blivit dragigt. Vad kan det vara då? För mycket jäst?
    Svårt att säga. Den första tanken är att det är för mycket jäst eller att det är just jäst för söta degar, om det inte behövs (p.g.a. mycket sirap eller socker). Om det jäser för mycket så dras glutentrådarna av och brödet sjunker ihop igen.
    Eller så har det att göra med proportionerna på ingredienserna. Mycket grovt rågmjöl i förhållande till vetemjölet? Grovt bröd blir kompaktare. Men just att du sa att det hade jäst upp högt tyder snarare på det första.

Hade du i något salt och hur mycket? En salttillsats på ca 20 g per kilo mjöl ger fastare gluten (vetemjölets protein) och degen får bättre smak, form och större volym, men större saltmängder hämmar jästens aktivitet och ger därför mindre brödvolym.
    Fett?
    Fett i små mängder höjer glutens elasticitet och skapar därmed förutsättning för ökad brödvolym. Riktvärde för vitt matbröd är 10 -15 g per kilo mjöl. Högre fetthalter ger långsammare jäsning och bör kompenseras med något ökad jästmängd.

Jästfaktan är från jästbolagets jästskola www.jastbolaget.se
  • Cazz

Halloj!
    Nu, äntligen var det min tur att starta maskinen När jag tagit fram recepten från er tidigare i veckan tog min man direkt tag i det hela och började baka. Nu ska jag prova! Gör iof en helt vanlig franska med lite morötter i, hoppas hoppas det blir bra!!!!

• vaniljvisp

Hejsan!

Jag tänkte bara höra lite här.

Har flera ggr försökt mig på att baka kavring i min OBH bread maker. Men har misslyckats varje gång! Förstår inte alls vad det kan bero på, brödet jäser inte upp liksom. Först trodde jag att det kanske kunde bero på att jag hade haft kallt vatten i, men det blev inte bättre resultat när jag hade i rumstempererat. Har lagt i exakt den mängd ingredienser det ska vara. Dock har jag i ljus sirap, kan det kanske vara det som ställer till det?

• sunflower79

wow perfekt tråd! när vi flyttade i höstas lyckades vi flytta bort vår manual till vår bakmaskin så den har bara stått o dammat sen dess.. nån som har bra tips på vart man kan få tag på en ny manual?? tacksam för svar

Svar på tråden Bakmaskinstråden 2