• Svar på tråden Bakmaskinstråden 2
  • 3barnsmor35
    Glenda Glad skrev 2009-04-18 20:34:11 följande:
    Ja, det låter jättegott! Det kan nog bli flipp Mama Bean : Hur blev dina pimpade  påskbröd?
    Fan, det blev inte bra, jag ville ju att osten skulle bli spröd som på en ostbulle, men den smälte mer bara mer som varm smörgås. Rek inte!
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • atelli

Mitt juicebröd blev riktigt riktigt bra!! Och så blev jag ju lite inspirerad av ert "pimp my bread"-prat förut så sesamfrön är kanske inte jätte pimpigt men det blev lite roligare än vanligt!!

• atelli

har lagt juicebrödsreceptet i recepttråden om det är fler som vågar prova!! Ska nog testa med enbart äpplejuice nästa gång...!

• MBert
    sunflower79 skrev 2009-04-18 18:44:58 följande:
    tack snälla!! själv stod jag 4 timmar konstant i köket förra helgen o bakade massa bröd... men kunde ju inte lämna köksbänken en minut ens för jag var tvungen o knåda o blanda o fixa... då längtade jag riktigt efter manualen hihi
    Jag hittar inte bruksanvisning till din maskin på nätet (hittar till en väldig massa andra). Men eftersom den finns på Netonnet så kanske du kan be dem om hjälp.
    Men vad behöver du hjälp med? Det brukar inte vara så svårt att starta bakmaskinen. Det brukar vara rätt lika för de olika märkena.

Ta ut bakinsatsen.
    Ställ den på en digital hushållsvåg, om du har en.
    Ladda med ingredienserna.
    T.ex.
    3-5 g torrjäst (1-1,5 tsk)
    ca 450 g mjöl (7,5 dl)
    9 g salt (1,5 tsk)
    9 g socker ( 2 tsk) jäser bort
    7 g olja (1 tsk)
    300 g vatten (3 dl) (behöver inte värmas. Det sköter maskinen)

Grovt mjöl kräver mer jäst än vitt siktat mjöl.
    Rätt proportioner salt, socker och olja ger bättre jäskraft.

Välj program. Standard/normal brukar passa de flesta bröd. Sen brukar det finnas för vitt bröd (French = franskbröd) och för grovt bröd (om man har grovt mjöl eller mycket fröer, t.ex. solrosfrön i).

Sen väljer du om du vill sätta den på timer eller starta direkt. Stega fram tiden på timern till när du vill ha det färdigt (brukar vara att man anger om hur många timmar brödet ska vara färdigt oavsett programval så maskinen själv räknar in hur lång tid bakningen tar).
    Tryck start.

Prova!!

En del maskiner piper en bit in i programmet då brödet blandats och jäst lite för att man ska kunna tillsätta t.ex. russin, nötter och fröer. Men det kan man ignorera. Den fortsätter automatiskt.
  • sunflower79
    MBert skrev 2009-04-19 06:46:33 följande:
    Jag hittar inte bruksanvisning till din maskin på nätet (hittar till en väldig massa andra). Men eftersom den finns på Netonnet så kanske du kan be dem om hjälp. Men vad behöver du hjälp med? Det brukar inte vara så svårt att starta bakmaskinen. Det brukar vara rätt lika för de olika märkena. Ta ut bakinsatsen. Ställ den på en digital hushållsvåg, om du har en. Ladda med ingredienserna. T.ex. 3-5 g torrjäst (1-1,5 tsk) ca 450 g mjöl (7,5 dl) 9 g salt (1,5 tsk) 9 g socker ( 2 tsk) jäser bort 7 g olja (1 tsk) 300 g vatten (3 dl) (behöver inte värmas. Det sköter maskinen) Grovt mjöl kräver mer jäst än vitt siktat mjöl. Rätt proportioner salt, socker och olja ger bättre jäskraft. Välj program. Standard/normal brukar passa de flesta bröd. Sen brukar det finnas för vitt bröd (French = franskbröd) och för grovt bröd (om man har grovt mjöl eller mycket fröer, t.ex. solrosfrön i). Sen väljer du om du vill sätta den på timer eller starta direkt. Stega fram tiden på timern till när du vill ha det färdigt (brukar vara att man anger om hur många timmar brödet ska vara färdigt oavsett programval så maskinen själv räknar in hur lång tid bakningen tar). Tryck start. Prova!! En del maskiner piper en bit in i programmet då brödet blandats och jäst lite för att man ska kunna tillsätta t.ex. russin, nötter och fröer. Men det kan man ignorera. Den fortsätter automatiskt.
    Tack ska du ha! Nä jag hittade inte heller manualen, men det är nog som du säger... kanske klurar ut det på egen hand om jag testar lite... den borde ju säga ifrån om jag trycker på fel knapp! Men hade för mig när jag hade manualen att det fanns så mkt aleternativ att välja på och därför var lite krångligt.. men kan ju börja med de enkla programmen först!
    men det är alltid torrjäst man måste ha eller?
  • vaniljvisp
    MBert skrev 2009-04-18 17:59:35 följande:
    Men kavring ska inte jäsa upp så mycket. Den ska bli kompakt. När man bakar kavring traditionellt så sätter man något över som trycker ner degen, så den blir kompakt.
    Haha, längesen jag kände mig så dum som när jag läste detta=D Kommer nog inte bli mkt mer kavringsbakande för vår del
  • 3barnsmor35

Kavring, uj vad gott, nu blev jag sugen på det!

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • atelli

Det var nån förut som skrev att de använt öl som degvätska.... Vad har ni för mjöl o sånt i öl-bröd??

• MBert
    sunflower79 skrev 2009-04-19 17:30:31 följande:
    men det är alltid torrjäst man måste ha eller?
    Nej, ska du köra maskinen på en gång behöver du inte torrjäst. Men tänk på att vanlig färsk jäst bör lösas upp i degvätskan. Det är därför man inte kan ha den när man vill sätta bakmaskinen på timer. Jästen sätter ju då igång att jäsa på en gång.
  • MBert

Ska man använda färsk jäst tar man 1/4-1/3 av paketet.

Svar på tråden Bakmaskinstråden 2